Toyota RAV4 Hybrid: ekologicky aj v teréne
Toyota RAV4 Hybrid predstavuje čerešničku na torte medzi rôznymi verziami tohto japonského SUV. Je to hybrid, ktorý dáva asi najväčší zmysel zo všetkých.
Množstvo áut je plné kompromisov a polovičatých riešení. Pri Toyote RAV4 Hybrid sa však zdá, že konštruktéri rozmýšľali a navyše chceli z jej pohonu vyťažiť čo najviac.
Prečo nie?
Keď už stavať hybridné vozidlo, prečo nie rovno SUV? Tie majú pre svoju hmotnosť v meste najväčšie problémy so spotrebou. Zároveň však majú najviac miesta na akumulátory a z praktického hľadiska dokonale poslúžia ako „auto pre každú príležitosť“. Toyota RAV4 Hybrid je presne taká a je prvým SUV hybridom Toyoty. Akumulátory sú umiestnené pod zadnými sedadlami, takže nezaberajú zbytočné miesto v kufri. Pýtate sa, prečo nie sú v stredovom tuneli pre lepšie rozloženie hmotnosti? No jasné, nižšie ťažisko by zlepšilo jej čas na Slovakia Ringu o celú sekundu, ale trápi to niekoho? Mňa teda rozhodne nie. Skôr ma teší, že objem kufra je stále použiteľných 501 litrov (sklopením sedadiel sa dá prepravná kapacita zväčšiť až na 1 633 litrov). Naša testovaná verzia nebola obyčajný hybrid, ale auto s pohonom všetkých kolies. Ten funguje šalamúnsky. Základná RAV4 Hybrid sa totiž predáva ako prednokolka. Aj zážihový aj elektrický motor poháňajú len prednú nápravu. Za príplatok 2 400 € však dostanete verziu AWD, ktorá je vybavená ešte jedným elektromotorom na zadnej náprave pre elektronický pohon všetkých kolies E-Four. Zároveň sa zvýši ťažná kapacita až na 1 650 kg.
Kompletnú galériu nájdete v rubrike Galérie
Technika
Na pohon RAV4 Hybrid slúži 2,5-litrový zážihový štvorvalec bežiaci v Atkinsonovom cykle s výkonom 112 kW (152 k) a krútiacim momentom 206 Nm. K nemu sa v prípade potreby pripája synchrónny elektromotor s úctyhodnými parametrami 105 kW a 270 Nm. Verzia AWD má ešte jeden elektromotor vzadu s výkonom 50 kW. Ten funguje nezávisle od predných motorov. Podporuje trakciu auta v teréne a nahrádza nepotrebné železo v podobe kardanového hriadeľa a medzinápravovej spojky. Ak by ste čakali, že o 50 kW vzrastie aj výkon verzie so štvorkolkou, budete prekvapení. Celkový kombinovaný výkon 145 kW majú totiž obe verzie rovnaký. Dokonca aj dynamické parametre sa celkom zhodujú. Zanedbateľné rozdiely sú len v spotrebe. Verzia 2WD je v priemere o deci paliva na 100 km úspornejšia, ale mimomestský cyklus zvláda lepšie verzia AWD napriek 65 kg penalte na hmotnosti. Asi je to spôsobené iným prevodovým pomerom diferenciálu (verzia AWD ho má trochu ťažší).
Učí vás jazdiť
Jazda s RAV4 Hybrid je veľmi príjemná. S hrdosťou som zahodil všetky svoje pretekárske chúťky a začal som hrať celkom inú hru – ekologickú. Aj tá je celkom zábavná. Maximálne predvídanie, využívanie potenciálu akumulátorov a odhad dráhy regeneratívneho brzdenia sú návykové. Takýmto štýlom sa dá dosiahnuť spotreba aj pod úrovňou 4 l/100 km, čo je výrazne nižšie, než udáva výrobca. Bez väčšieho sústredenia sa však dá jazdiť aj za 5 – 6 l/100 km, čo je vzhľadom na veľkosť auta výborná hodnota. RAV4 dokáže v čisto elektrickom režime udržiavať rýchlosť až do rýchlosti cca 100 km/h. Príjemne ma prekvapilo, ako silno dokáže RAV4 rekuperačne brzdiť. Verzia AWD totiž na rekuperáciu využíva obe nápravy. RAV4 ponúka štyri jazdné režimy – Normal, Eco, Sport a EV. Výkon elektromotorov vyzerá na papieri skvelo. V skutočnosti však nevie v hybridnom režime rozpohybovať auto dostatočne dynamicky na to, aby ste v premávke trochu nezavadzali. Rozbeh na čisto elektrickú energiu si vyžaduje dosť opatrnú nohu, lebo inak hneď naskočí aj spaľovací motor. To nie je kritika, len postreh k reálnemu výkonu elektromotorov. Treba však poznamenať, že v čisto elektrickom režime ťahajú silnejšie. Nechápem však, prečo sa aj v ňom po silnejšom stlačení plynu (nie až na doraz) zapojí do práce spaľovací motor. Tento režim potom trochu stráca zmysel. Spomeňme krátko aj prevodovku. Tu Toyota ničím neprekvapila. Variátor e-CVT síce nepoteší nadšencov, ale na pohodovú a pokojnú jazdu sa hodí. Športový režim a sekvenčné radenie podľa mňa nemá význam vzhľadom na zameranie auta rozoberať. RAV4 Hybrid sa aj tak najlepšie cíti v pokojnom tempe a akékoľvek znásilňovanie do športovej jazdy vlastne popiera princípy, z ktorých si zákazníci toto auto kupujú. Nemyslite si však, že sa s ním nedá predbiehať. Kombinovaný výkon takmer 200 koní dokáže príjemne zatlačiť do sedadla. Toyota RAV4 je zaujímavé auto a trúfam si povedať, že jeden z najlepších a najvyužiteľnejších dostupných hybridov na trhu.
Čo treba uznať: Príjemný hybrid do každej situácie.
Čo nám chýbalo: Nič.
Čo nás prekvapilo: Veľmi rýchle zohriatie motora na pracovnú teplotu.
Toyota RAV4 Executive 2,5 Hybrid AWD
Cena a záruka:
Základ/test 27 800/37 400 €
3 roky/100 000 km
Motor: Zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 494 cm3, max. výkon 114 kW (155 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 206 Nm pri 4 400 – 4 800 ot.min-1 + 2x synchrónny elektromotor, max. výkon 105/50 kW, celkový krútiaci moment 270 Nm. Max. výkon pohonnej sústavy 145 kW (197 k). Emisie CO2 124 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 8,3 s,
vmax=180 km/h, spotreba výrobca/test 5,1/4,5 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov