Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

FIAT 124 Spider a ABARTH 124 Spider: športový, štýlový, sexi a zvodný

Slnko na oblohe, nie príliš teplo, krásne cesty cez historické centrá talianskych dediniek v okolí Verony, cestičky pomedzi vinice a po úpätiach kopcov. Čo viac si človek môže ešte priať? No predsa kabriolet!

A keď talianske prostredie, tak aj taliansky kabriolet – napríklad Fiat. Ak sa pozrieme do portfólia Fiatu, zistíme, že posledným kabrioletom v jeho ponuke bola Barchetta, ktorú definitívne prestali vyrábať v roku 2005. Viem, budete namietať, že predsa má 500C, ale u neho sú pozdĺžne nosníky pevné, takže, hoci ja osobne to auto milujem, v skutočnosti neposkytuje taký pocit voľnosti ako klasické kabriolety či roadstery. Teraz však Fiat prichádza s modelom 124 Spider, a rovno aj s verziou Abarth 124 Spider.

Dokonalá symbióza

Ideologicky je vlastne reinkarnáciou pôvodného modelu 124 Sport Spider z roku 1966, konštrukčne zasa dvojičkou (nie však jednovaječnou) Mazdy MX-5. Talianom sa tieto dve veci podarilo spojiť skutočne dokonale. Vzali karosériu Mazdy a obdarili ju vlastným dizajnom, ktorý na jednej strane jednoznačne odkazuje na pôvodný 124 Sport Spider a oživuje tak ikonického ducha šesťdesiatych rokov, na strane druhej vyzerá moderne. Podľa mňa ešte lepšie ako šaty MX-5-ky. Novým dizajnom sa však zmeny nekončia. Taliani vymenili aj hnaciu jednotku. Namiesto 1,5- alebo 2,0-litrového atmosférického motora Mazdy do karosérie implementovali 1,4-litrový preplňovaný štvorvalec MultiAir. Vo Fiate 124 Spider vyvinie 103 kW (140 k), resp. 240 Nm. To je viac, ako má dvojliter v Mazde. Bol som preto zvedavý, či sa preplňovanie neodzrkadlí nepriaznivo na reakciách motora. Nie. Isteže, minimálnu turbodieru pri prudkom pridaní plynu zaregistrujete, no motor už z nízkych otáčok reaguje príjemne (dokonca aj na nie príliš intenzívne medziplyny) a jeho výkon s otáčkami krásne rastie. Veľmi efektívne maskuje, že je preplňovaný. V porovnaní s atmosférickým motorom však poskytuje viac sily už v nízkych otáčkach. Motor spolupracuje s delikátnou prevodovkou. Každá zmena prevodového stupňa je oslava umenia konštruktérov. Pedále sú tak dobre rozmiestnené, že v akýchkoľvek topánkach viete dávať krásne medziplyny. Tvorcovia veľmi dobre trafili aj zvuk výfuku. Áno, je športový, ale nie príliš hlučný a otravný. Nízko položené ťažisko, rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50, točivý motor, krátka prevodovka, pohon zadných kolies, lichobežníkové zavesenie kolies vpredu a viacprvkové vzadu, dobre vyladený podvozok (nie príliš tvrdý) a promptné riadenie vítali každú jednu zákrutu. Dlhú aj ostrý vracák. Každý priemerný vodič sa v novom 124 Spider bude cítiť skvelo a každý dobrý vodič ako šampión, hoci samosvor vo Fiate chýba.

Ostrý a dráždivý

Neskonalou radosťou ma napĺňal už aj „obyčajný“ Fiat 124 Spider, no na Abarth som sa tešil ako malé dieťa na novú hračku. Dvojfarebný lak, mierne optické úpravy karosérie a interiéru (vrátane hodnotnejších materiálov v kabíne), motor s vyšším výkonom (125 kW/170 k, resp. 250 Nm), brzdy Brembo (vpredu so štvorpiestikovými čeľusťami a väčšou brzdnou plochou ako vo Fiate 124 Spider), samosvorný diferenciál a ukričaný výfuk z neho robia nielen zvodný, ale doslova dráždivý roadster. Osobne by som si ho kúpil s manuálnou prevodovkou, no počas testovacích jázd sa mi ušiel automat. Nakoniec ma však aj on veľmi príjemne prekvapil a rozhodne ho nezatracujem. Naopak. Ak by som auto nechcel vyslovene na zábavu, aj by som nad ním rozmýšľal. V športovom režime radí pod plynom tak razantne, že to s autom krásne seká, a pritom sa z výfuku ozýva parádna salva. Ten si odpľuje aj pri podradení a uvoľnení plynu. Ten zvuk výfuku je doslova návykový – budete sa hrať s plynom a radiť hore-dole len preto, aby ste si ho vychutnávali. Samozrejmosťou sú pádielka pod volantom. Veľmi príjemne ma prekvapilo, že ani Abarth nie je príliš tvrdý. Naopak, zdal sa mi veľmi príjemný aj na miestami nie celkom kvalitných cestičkách medzi vinicami. Azda len sedadlá mohli mať vzhľadom na potenciál vozidla výraznejšie bočné vedenie, najmä v oblasti ramien.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov