Pred 110 rokmi získal Renault prvé víťazstvo v histórii Grand Prix.
Víťazstvo na Veľkej cene Francúzska 27. júna 1906 sa považuje pre značku Renault za východiskový bod pre impozantnú šnúru úspechov vo vrcholnej lige motoristického športu. Veľkolepý triumf vybojoval skúsený pilot Ferenc Szisz za volantom dvojmiestneho pretekárskeho vozidla, ktoré poháňal 13-litrový motor s výkonom 66 kW/90 k a maximálnou rýchlosťou 154 km/h. Miestom úspechu bola 103,18 km dlhý okruh neďaleko od Le Mans.
Grand Prix Francúzska v roku 1906 sa považuje za predchodcu dnešných pretekov Formule 1. Pretekársky okruh rovnakého mena však vtedy ešte neexistoval. Prvý raz sa preteky Formuly 1 s presne stanoveným objemom motora monopostu odštartovali v roku 1950. V roku 1906 ešte nič nezaväzovalo konštruktérov, aby použili motor s predpísaným objemom. Napriek gigantickému zdvihovému objemu štvorvalcového agregátu 12,986 kubických centimetrov úspešného pretekárskeho vozidla bol Renault “iba” priemerný. Účastník pretekov s najsilnejším motorom vsadil na objem 18,3 litrov.
Renault však zažiaril s inováciami, ktoré predbehli svoju dobu. Francúzsky tím ako novinku v pretekárskom aute navrhol hydraulický tlmič pruženia. Ultramoderný bol aj prenos výkonu na kolesá zadnej nápravy prostredníctvom trojrýchlostnej prevodovky a kardanového hriadeľa. V tedajšom stave technického rozvoja sa v roku 1906 stále ešte používala naprenos hnacej sily reťaz. Pre výsledok pretekov sa ukázali ako rozhodujúce snímateľné ráfiky zadných kolies. Namiesto toho, aby prácne nožom zoškrabovali horúce gumové zvyšky z ráfiku kolies, vymanil Ferenc Szisz a jeho spolujazdec drevené kolesá s namontovanými pneumatikami za za menej ako štyri minúty.
Aj dĺžka pretekov bola odlišná od dnešnej podoby Veľkých cien. Počas Grand Prix Francúzska v roku 1906, mali účastníci prejsť 1 248 kilometrov počas dvoch dni. V súčasnosti trvajú preteky Formuly 1 o málo viac ako dve hodiny a je zo štartu do cieľa je okolo 305 km.
Pri teplotách nad 40 stupňov Celzia, Prvá Grand Prix sa stal predovšetkým bitkou s teplom. Jazdilo sa pri teplotách nad 40 stupňov Celzia. Pilot Renaultu Szisz zvládol extrémne podmienky s úsporným štýlom jazdy, šetriaci materiál. Dokázal dokonale ťažiť z výhod svojho vozidla pri výmene pneumatík. Výsledok: Po 12:14:07 hodinách prešiel s veľkým náskokom cez cieľovú čiaru, 32 minút pred druhým v poradí. Tak sa stal Renault prvým víťazom Grand Prix v dejinách tohto športového odvetvia.
Renault (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov