Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW M3: 30 rokov jednej legendy

BMW oslavuje v tomto roku hneď niekoľko míľnikov. Popri výročí 100 rokov od založenia spoločnosti oslavujú v Mníchove tiež 30 rokov od „zrodenia“ legendy menom M3.

Dnes už bežná verzia M3 má totožného súrodenca v podobe kupé a kabrioletu M4. Prvý model M3 však vyšiel z továrne len ako coupé, neskôr sa k nemu pridal tiež kabriolet. V súčasnosti je jediný dostupný model M3 v karosérii sedan.

BMW na počesť legendy vyrobí špeciálnu edíciu z modelu M3, ktorá bude dostupná v obmedzenom počte. Zo špeciálnej edície M3 „30 Years M3“ vyrobia len 500 kusov a bude k dispozícii po celom svete.

Pohonnou jednotkou je známy radový šesťvalec so zdvihovým objemom 3,0 litra. Konštruktéri pridali 14 kW (19 k) na výsledných 331 kW (450 k). Edícia tak nedosahuje hodnôt výkonu špeciálu GTS, ale na jedinečnosti jej to vôbec neuberá.

BMW M3 30 Years BMW M3 30 Years

K dispozícii je podvozok Adaptive M, ktorý konštruktéri kompletne prepracovali. Inžinier tiež modifikovali charakteristiky režimov Comfort, Sport a Sport+. Štandardnom je aktívny diferenciál M.

S paketom Competition sú v sériovej výbave 20-palcové disky s dizajnom 666 M. Predné pneumatiky majú rozmer 265/30 a zadné 285/25. Automobil s voliteľnou 7-stupňovou prevodovkou zrýchli z 0 na 100 km/h za 4 sekundy, čo je zlepšenie voči sérii o 0,1 sekundy.

Obdobné zlepšenie dosahuje tiež verzia s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Exteriér má príplatkový Shadow Line s čiernymi chrómovanými výfukovými koncovkami. V predných blatníkoch sú vetracie otvory s logom „30 Years M3“.

BMW M3 30 Years BMW M3 30 Years

Športové sedadlá majú logo M a do opierok hlavy všité „30 Years M3“. Na vnútornom uhlíkovom obložení je nápis s poradovým číslom vozidla 1/500. V porovnaní so sériovým modelom M3 je limitovaná edícia drahšia o 10 000 €. Prvé dodávky prídu na trh v lete 2016, presne 30 rokov po prvých dodaniach modelu M3 (e30).

Prvé predstavenie novinky M3 bolo na frankfurtskom autosalóne na jeseň 1985. Prví motoristickí novinári mohli vozidlo vyskúšať na testovacej dráhe v Mugelle na jar 1986. Pohonnou jednotkou bol 2,3-litrový štvorvalec so štvorventilovou technológiou a maximálnym výkonom 147 kW (200 k).

Automobil mal pohotovostnú hmotnosť len 1 200 kg aj vďaka niektorým dielom z plastu: predný a zadný nárazník (v tej dobe bežne oceľové), bočné prahy, veko batožinového priestoru a spojler. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol model M3 za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť atakovala 235 km/h.

BMW M3 30 Years BMW M3 30 Years

V roku 1988 prezentovali verziu Evo, ktorá mala zdvihnutý výkon na 161 kW (220 k) a maximálnu rýchlosť 243 km/h. O 2 roky neskôr predstavili to „naj“ z modelu e30, M3 Sport Evolution. Obmedzená séria na 600 kusov mala 2,5-litrový motor a maximálny výkon 175 kW (238 k). V roku 1986 mali modely M3 tiež katalyzátor, ktorý bol v športových automobiloch veľkou raritou. Strata výkonu bola len na úrovni 3 kW (5 k).

Nástupca prišiel na trh v roku 1992. Zmenou bolo použitie radového šesťvalca s maximálnym výkonom 210 kW (286 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Špičkový litrový výkon 97 k/l bol v tej dobe jedným z najlepších vo svojej triede.

Automobil zrýchlil z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h. O 2 roky neskôr prišiel do ponuky po prvýkrát tiež sedan M3. V roku 1995 s faceliftom modelu e36 konštruktéri upravili tiež M3.

BMW M3 30 Years BMW M3 30 Years

Zdvihový objem zväčšili na 3,2 l a pridali dvojitý Vanos (variabilné časovanie ventilov na sacej aj výfukovej vačke). Bol to tak prvý atmosféricky plnený sériovo produkovaný motor na svete s litrovým výkonom viac ako 100 k/l.

Spolu s ním predstavili v tom istom roku tiež McLaren F1, ktorý mal ešte vyšší litrový výkon. Konštruktérom motora bolo tiež BMW. Upravená M3 zrýchlila z 0 na 100 km/ za 5,5 sekundy. Od roku 1996 bola k dispozícii automatizovaná prevodovka SMG, novinka medzi športovými verziami.

Tretia generácia M3 prišla na trh v roku 2000. Radový šesťvalec mal zdvihový objem 3,2 litra a maximálny výkon 252 kW (343 k). Krútiaci moment vrcholil hodnotou 365 Nm. Automobil zrýchlil z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Od roku 2003 bola k dispozícii odľahčená verzia CSL, ktorá mala pohotovostnú hmotnosť len 1 385 kg a maximálny výkon 265 kW (360 k). Po prvýkrát bol na výrobu strechy použitý karbón. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h kleslo pod 5 sekúnd, konkrétne na 4,9 sekundy.

Príchod štvrtej generácie v roku 2007 znamenal revolúciu, po prvý a pravdepodobne jediný krát v životnom cykle dostal model M3 pod prednú kapotu vidlicový osemvalec. Zdvihový objem 4,0 litra ponúkal 309 kW (420 k). Pohonná jednotka mala hmotnosť 202 kg, čo bolo o 15 kg menej ako predchádzajúci šesťvalec.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zostalo na úrovni modelu M3 CSL, ktorý to zvládol za 4,9 sekundy. Od roku 2014 je k dispozícii najnovšia piata generácia M3, verzie kupé a kabriolet využívajú názov M4.

Automobily po prvýkrát dostali preplňovanú pohonnú jednotku so šiestimi valcami a maximálnym výkonom 317 kW (420 k). Krútiaci moment vrcholí hodnotou 550 Nm. M3 sedan a M4 kupé zrýchlia z 0 na 100 km/h s príplatkovou 7-stupňovou automatickou prevodovkou za 4,1 sekundy.

BMW M3 je výnimočný automobil, ktorý získal množstvo ocenení a priviedol na „scénu“ nových talentovaných jazdcov. Prvým modelom M bol model M1 a potom M5, avšak kúzlo športového a „mrštného“ vozidla navždy zostane M3-ke. Všetko najlepšie M3.

MM, BMW

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov