L500 R hybrid, pohľad Peugeotu na budúcnosť automobilového športu
30. mája 1916 Peugeot L45 riadený Dariom Restomom vyhral mýtické preteky 500 míľ Indianapolisu priemernou rýchlosťou 135 km/h. O sto rokov neskôr prináša Peugeot modelom L500 R hybrid futuristickú interpeláciu športového ducha na okruhoch Indianopolisu a vzdáva hold neuveriteľnému Timovi „Charlatansovi“, ktorý podaroval Peugeotu tri vynikajúce víťazstvá v USA medi rokmi 1913 až 1919 na okruhoch Indy 500.
Peugeot L500 R Hybrid má elegantné línie s levom na mriežke chladiča a tromi výraznými zadnými svetlami, ktoré pripomínajú pazúry a sú súčasťou dizajnovej identity Peugeotu dneška. Zaujal svojim širokým rozchodom a nízkym profilom (je iba jeden meter vysoký) a nízkou hmotnosťou (1000 kg). Je mimoriadne „živý“ – iba 2,5 sekundy trvá zrýchlenie na dosiahnutie 100 km/h z pokoja a 19 sekúnd na prejdenie 1000 m. Vyvinutý je na preteky, kde mu rýchlosť dodáva 387 kW/500 koní z plug-in hybridnej zážihovej pohonnej jednotky a dva elektromotory (jeden vpredu a jeden vzadu), s výkonom 199 kW/270 k, ktoré vyvinú maximálny krútiaci moment 730 Nm.
Miesto pre vodič je zámerne navrhnutý tak, aby vytvorilo kapsulu individuálne plávajúcu, uzavretú v karosérii. Technológie v i-Cockpite s malým volantom sú obmedzeneé na dva hologramy, zobrazujúce informácie v duálnych diskoch displejov. Neúnavné úsilie o čo najčistejšiu aerodynamiku Peugeot reinterpreteoval pôvodnú dvojmiestnu architektúru na monopost. Model L500 R Hybrid je nadčasový Peugeot, naznačujúci budúcnosťdizajnu. Nezabúda však otvorene uznávať zdatnosť svojich predchodcov a hrdo k nim pridáva niektoré z funkcií dnešnej identity značky, ako napríklad predné svetlá, aké vidíme napríklad na SUV Peugeot 3008, alebo nápadné modrú a čiernu farebnú schému ako odkaz ako na farbu pôvodnej verzie L45.
Model L500 R Hybrid vzdáva hold svojmu dávnemu predchodcovi L45 a jeho slávnej minulosti v USA, keď „Lev“ zaknihoval tri víťazstvá na pretekoch 500 míľ v Indianapolis, druhej najstaršej pretekárskej dráhe na svete. L45 (motor s objemom 4,5 litra) bol odvodený od modelu L76 a dal v roku 1912 dohromady tím neohrozených mladých pretekárov, známch ako „Charlatans“, ktorí vyhrali celý rad pretekov a otvorili novú éru v dizajne pretekárskych automobilov. L76 bol prvý automobil na svete, ktorý poháňal šesťnásťventilový štvorvalec s duálnym vačkovým hriadeľom, a bol prvým moderným pretekárskym autoobilom, ktorý dosiaol maximálnu rýchlosť 190 km/h.
Za volantom prvých Peugeotov L76, L57, L45 a L3 (1) dosahovali „Charlatans“ úspech za úspechom na okruhoch po celom svete. Neskôr sa pretekári Georges Boillot, Jules Goux a Paolo Zuccarelli a inžinier Ernest Henry sa odhodlali pre odvážne inovácie. Tím znamenal začiatok reťazca výnimočných športových víťazstiev pre Peugeot v USA. Nadviazali na ne Ari Vatanen v roku 1988 a Robby Unser v roku 1989, keď vyhral mýtické preteky do vrchu na Pikes Peak s Peugeotom 405 T16 a Sébastien Loeb na Peugeot 208 T16 tam v roku 2013 vytvoril rekord, keď po 20 km dosiahol vrchol kopca za 8’13“878 min. Nezaostal ani Stéphane Peterhansel, ktorý víťazne navrátil Peugeot do Dakaru po štyroch po sebe idúcich prvenstvách od roku 1987 do roku 1990.
„S modelom Peugeot L500 R Hybrid vzdávame hold pretekárskej histórii Peugeotu, datovanej až do začiatku 20. storočia. Inšpirovaní týmto duchom chceme sprostredkovať technologický výhľad do budúcnosti motošportu značky Peugeot,“ zdôraznil Matthias Hossann, šéf oddelenia koncepčných vozidiel a technologického pokroku automobilky Peugeot.
1/Jules Goux (1913), Dario Resta (1916) a Howard Wilcox (1919)
Peugeot (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov