Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda vozí prezidentov už 90 rokov

Štátni úradníci a prezident Českej republiky sa spoliehajú predovšetkým na vozidlá domácej výroby. Škoda tak už 90 rokov vozí prezidentov Českej republiky a bývalého Československa.

Počas obdobia komunistického režimu sa štátni úradníci a prezident Československa spoliehali na vozidlá značky Tatra, ZIL alebo ZIS. Tento stav bol spôsobený zameraním automobilky Škoda na trhu a absenciou luxusného modelu.

Prvým československým prezidentom, ktorý jazdil na vozidle Škoda, bol Tomáš Garrigue Masaryk. Pred 90 rokmi prevzal svoj prvý domáci automobil Škoda, ktorý mu slúžil na domácich aj zahraničných cestách.

V roku 1925 sa spojila značka Laurin & Klement so strategickým partnerom Škoda so sídlom v Plzni. V tomto meste tiež prebiehala výroba licenčného modelu Hispano-Suiza, ktorý bol v tom čase považovaný za jeden z najluxusnejších automobilov v Európe.

Na začiatku mája 1926 predali prvý exemplár kancelárii prezidenta Československej Republiky za 280 000 Kč. Vozidlo malo individuálnu výbavu so sklom oddeľujúcim priestor pre vodiča od priestoru pre posádku.

Pôvodnú štátnu poznávaciu značku „N-1“ v 30. rokoch minulého storočia vymenili za „P-118“, v ktorej „P“ znamenalo mesto Praha. Po rezignácii prezidenta zo zdravotných dôvodov v roku 1935 zostal automobil v garážach hradu do 17. marca 1936.

Po tomto dátume vrátili vozidlo späť výrobcovi a jeho osud je ďalej zahalený tajomstvom. Pohonnou jednotkou Škody Hispano-Suiza bol radový šesťvalec so zdvihovým objemom 6,7 l.

Kľukový hriadeľ vyrábali z 350 kg odliatku a opracovaním vznikol materiál s hmotnosťou 45 kg. Po období druhej svetovej vojny začal prezident Československa využívať v roku 1950 model Škoda VOS (Vládny osobný špeciál).

Škoda Superb pre Miloša Zemana

Nepriestrelné sklá s hrúbkou až 52 mm prispeli k pohotovostnej hmotnosti špeciálu 4 440 kg. V rokoch 1950 až 1952 vyrobili približne 100 kusov v rôznych modifikáciách, ktoré využívali prezidenti Klement Gottwald a Antonín Zápotocký.

Po ére vozidiel ZIS a ZIL sa automobilka Škoda vrátila na Pražský hrad po vzniku samostatnej Českej Republiky. Prvý prezident porevolučnej republiky Václav Havel vyskúšal niekoľko noviniek od Škody vrátane modelov Felicia, Fabia, Octavia a Superb.

Jeho nástupca Václav Klaus využíval celé dve volebné obdobia automobily Škoda Superb prvej a druhej generácie. Súčasný prezident Miloš Zeman bol prvým používateľom novej tretej generácie Škody Superb, ktorú prevzal 5. júna 2015. Jeho vozidlo má najvyššiu výbavu Laurin & Klement, najsilnejší motor 2,0 TSI s prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies.

MM, Škoda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov