Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Scénic: priekopník kompaktných minivanov

Renault Scénic, ešte s prívlastkom Mégane, založil pred dvadsiatimi rokmi triedu MPV v nižšej strednej triede.

Francúzsky Renault sa preslávil ako inovátor automobilových koncepcií. V osemdesiatych rokoch priviedol do Európy modelom Espace pojem MPV, na začiatku deväťdesiatych ponúkol mestské jednopriestorové Twingo a v roku 1996 prišiel Renault opäť s úplne novou triedou vozidiel: kompaktným MPV Scénic v rámci rodiny modelového radu Mégane. Ostatným výrobcom trvalo minimálne ďalšie tri roky aby uviedli podobný minivan, a tak Scenicu právom patrí čestné miesto v histórii moderného automobilizmu. Hlavným cieľom bolo zákazníkom ponúknuť vozidlo s dostaktom priestoru, širokými možnosťami variability usporiadania interiéru a to všetko za zaujímavú cenu na podvozku bežného vozidla nižšej strednej triedy. Nový koncept karosérie umožnil splniť tento zámer. A nasledovali ďalšie dve generácie, z ktorých posledná sa s množstvom modernizácií vyrába od roku 2009.

scénic kufot  Scénic prístrojová doska

Variabilita

Prvý Renault Mégane Scénic s vonkajšími rozmermi 4 169 x 1 719 x 1 600 mm poskytoval vďaka rázvoru 2 580 mm (rovnakom ako u ostatných modelov Mégane) bohatú škálu možností usporiadania päťmiestneho interiéru. Už základná konfigurácia pritom poskytovala 410 dm³ batožinového priestoru, ktorý mal pravidelný tvar a bol tak dobre využiteľný. Vrcholom modelu Mégane Scénic však bola jeho univerzálnosť. Klasické sklápanie zadnej lavice Renault nahradil trojicou samostatných sedadiel. S nimi sa dalo individuálne manipulovať, čím sa objem na prepravu nákladu zväčšil až na 1800 dm³. Unikátom bolo tiež napríklad to, že z prostredného sedadla bolo možné vytvoriť stolík. Sedačky sa dali klasicky sklopiť, alebo rovno vybrať. V každom prípade zostala rovná ložná plocha. K najzaujímavejším patria úložné priestory pod zadnými sedadlami vrátane chladeného priestoru pre nápojové plechovky v stredovej konzole.

scénic pohľad zo zadu  Scénic prístrojová doska

Dvadsaťročné jubileum

Predstavenie modelu Mégane Scenic prebehlo na konci roka 1996. Od počiatku ponúkal bohatú škálu pohonných jednotiek. Spočiatku zážihové motory 1,6 (66 kW/90 k) a 2,0 (85 kW/115 k), resp. vznetové štvorvalce 1,9 dT (69 kW/94 k) a 1,9 dTi (72 kW/98 k). Neskôr tvoril základ zážihový motor 1,4 (55 kW/75 k) a slabší turbodiesel bol nahradený atmosfcrickým motorom 1,9 D (48 kW/65 k).

Stále modernejší

V roku 1999 sa Renault Scenik zbavil rodinného puta s modelovým radom Mégane (pôvodne bol totiž predávaný ako Mégane Scénic) a minivan zmodernizovali. Došlo k zásadnej zmene v prednej časti vozidla, ktorá dostala väčšie svetlomety, detailné zmeny nájdeme aj v interiéri a na zadnej časti vozidla. Scenic dostal aj lepšiu výbavu. Motorová ponuka bola omladená šestnásťventilovými agregátmi 1,4 16V (70 kW/95 k), 1,6 16V (79 kW/108 k) a 2,0 16V (103 kW/140 k). O rok neskôr sa na trh dostal prvý moderný diesel so vstrekovaním common-rail 1,9 dCi (79 kW/108 k). Raritou sa stalo SUV postavené na báze Scenic, ktoré sa predávalo pod názvom Scénic RX4. Na záver kariéry sa pod kapotou objavili ešte motory 1,8 16V (85 kW/115 k) a prepracované vznetové pohonné jednotky 1,9 dTi (59 kW/80 k) a 1,9 dCi (75 kW/102 k). Medzi najžiadanejšie motory patrili diesle 1.9 dCi, ktoré rozmernejším Scénicom dodali dobrú dynamiku a súčasne boli aj úsporné.

Renault Scénic 2012 Renault Scénic 7 miest

Jazdné vlastnosti sú poznamenané charakterom odpruženia. Tromfom Renaultu Scénic bola vždy vysoká úroveň pasívnej bezpečnosti. Doteraz Renault predal takmer päť miliónov kusov modelu Scénic. Nový Scénic štvrtej generácie je od tretej rozmernejší. Má väčšiu svetlú výšku a kratšie previsy. Na dĺžke mu pribudlo 40 a šírke 20 mm. Model Grand Scénic so siedmimi miestami pribudne čo nevidieť.

Renault (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov