Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Jaguar F-Pace: Mieri do nových teritórií

Jaguar F-Pace je pravý „Jag“, akurát trochu vyšší a zdatnejší v teréne.

Jaguar F-Pace - 009       Jaguar F-Pace - 012

Jednotlivé automobilky si na medzinárodné prezentácie zvyčajne volia Španielsko, Portugalsko, Francúzsko… Jednoducho južanské krajiny západnej Európy, kde majú istotu dobrých služieb, kvalitných ciest a dobrého počasia po celý rok. Jaguar si to však s modelom F-Pace namieril do neprebádaného teritória – do Čiernej Hory. Je to vlastne celkom symbolické, pretože aj samotný model F-Pace mieri do segmentu, ktorý je pre Jaguar novým teritóriom. A musím povedať, že spojenie F-Pace a Čiernej Hory je symbolické aj vo viacerých ohľadoch. Podobne ako Jaguar, tak aj Čierna Hora má bohatú históriu, na čo odkazujú mnohé obce a mestá s krásnymi zachovanými budovami, čarovnými ulicami, baštami a chrámami na veľmi ťažko dostupných miestach. Symbolické je aj preto, že čiernohorské cesty hadiace sa po úpätiach ťažko dostupných hôr plne korešpondujú so športovým charakterom značky Jaguar, ktorému je verný aj F-Pace. Jaguar sa nám totiž na úzkych cestách s vlásenkovými vracákmi, ale aj na cestách, ktoré svojimi dlhými aj krátkymi oblúkmi kopírujú úpätia hôr totiž ukázal vo výbornom svetle. Hliníkové lichobežníkové zavesenie predných kolies s optimalizovanou geometriou, agilné riadenie a pevné silentbloky, ale aj motor posunutý prakticky až za prednú nápravu, a viacprvkové zavesenie kolies vzadu vytvárajú výborné reakcie kolies a vysokú priečnu stabilitu. Dodajme, že ku skvelým jazdným vlastnostiam prispieva aj nízka hmotnosť. F-Pace je totiž postavený na celkom novej hliníkovej platforme. Aj základný model má jednoplášťové tlmiče s veľkým priemerom piestnice (takéto tlmiče sú dobré pre vysokú účinnosť a nízku náchylnosť na prehriatie oleja, resp. iné poškodenie) a sú vybavené elektronicky riadenou zmenou tuhosti. Podvozok je aj v komfortnom režime pomerne pevný, no konštruktérom sa podarilo efektívne potlačiť priečne kývanie sa karosérie pri jazde po nerovnej ceste. Navyše, aj s 22-palcovými kolesami veľmi pekne izoloval prenos nerovností do karosérie.

Jaguar F-Pace - 013      Jaguar F-Pace - 010

Široká škála

Zatiaľ máte na výber päť alternatív – dvojlitrový diesel s výkonom 132 kW, resp. 430 Nm, dieselový trojliter V6 s 221 kW, resp. 700 Nm, dvojlitrový benzíniak so 177 kW, resp. 340 Nm, a kompresorom dopovaný zážihový vidlicový trojliter v dvoch výkonových verziách – 250 kW/450 Nm alebo 280 kW/450 Nm. Okrem dvojlitrového benzíniaku sme si vyskúšali všetky. Trojlitrový benzíniak v modeli S (hovoríme teda o silnejšom agregáte) ohúril spontánnymi reakciami na plyn (akoby ho neviazali emisné limity) a skvelým zvukom z výfuku v športovom režime. Na základe ozveny sa nám zdalo akoby sa horami preháňali supervýkonné motocykle, ale to boli Jaguare F-Pace. Trojlitrový diesel zasa ohúril mohutným záťahom a nesmiernou pružnosťou. Menší diesel zasa prekvapil tým, že mal najlepšie vyladené riadenie (má tuhší posilňovač a aj vracanie do neutrálnej polohy bolo citeľne intenzívnejšie, než pri benzínovom aj dieselovom motore V6. Akoby konštruktéri chceli kompenzovať jeho výkonový deficit. Ako som už naznačil. Samozrejmosťou je možnosť voľby jazdných režimov a tiež možnosť prispôsobenia dynamického jazdného režimu, v ktorom si viete upraviť ako sa má správať motor, prevodovka, riadenie a podvozok – každý pochopiteľne samostatne.

Jaguar F-Pace - 001      Jaguar F-Pace - 002

Žiť aktívne

Predstavitelia automobilky nás „nahnali“ aj do takého terénu, do akého sa F-Pace vo svojom reálnom nikdy živote. Strmé stúpanie po lesnej ceste alebo po kameňoch, ešte strmšie klesanie… To všetko zvládol bravúrne. Zaujímavosťou je funkcia ASPC (All Surface Progress Control). Vodič si ju aktivuje, tempomatom si nastaví rýchlosť medzi 3,6 – 30 km/h a auto pôjde celkom samé. Samo si bude regulovať výkon motora, rozdelenie hnacej sily na nápravy, v prípade potreby aj brzdy. Vám stačí točiť volantom. V teréne sme si overili aj skvelú prácu pohonu 4×4. Ten napríklad v zákrutách posúval väčšiu časť hnacej sily apriori dozadu, aby sa predné kolesá mohli sústrediť na prenos bočných síl. Ďalšou zaujímavosťou pre ľudí s aktívnym životným štýlom je tzv. Activity Key. Ide o akýsi vode a prachu odolný náramok s transpondérom, ktorý máte celý čas na ruke a kľúč od vášho auta môžete zamknúť priamo vo svojom aute. Keď s Activity Key prídete k autu, dvere sa odomknú. Ideálne pre windsurfistov, ale rovnako sa zíde aj na kúpaliskách, keď si kľúče od auta môžete nechať v bezpečí svojho auta a nemusíte si ich schovávať pod osušku, do tenisiek či do „tajnej“ priehradky v športovej taške.

Jaguar F-Pace - 003      Jaguar F-Pace - 004

Pravý „Jag“   

Pri kreslení F-Pace si dizajnéri dávali veľký pozor na to, aby zachovali typické črty Jaguaru. To znamená, aby auto pôsobilo ako nízke a dlhé. Preto je auto postavené na dlhom rázvore osí náprav (2 874 mm), bočný profil karosérie dvihnutý dovysoka a okná sú úzke. Samotná kabína je opticky posunutá dozadu, zadná časť zasa opticky klesá a piate dvere sú skosené. Úzke zadné skupinové svetlá opticky rozširujú karosériu. Ďalším dôležitým momentom pre tvorcom bolo, aby si aj F-Pace zachoval športového ducha v interiéri. Tvorcovia chceli, aby vodič sedel „v aute“ a nie „na aute“. Preto je stredový tunel dvihnutý dovysoka a posed pomerne hlboký. Volant je pochopiteľne nastaviteľný v oboch smeroch. Namiesto klasických budíkov máte pred sebou 12,3-palcový virtuálny prístrojový štít, ktorý si do istej miery môžete nakonfigurovať a môžete si zvoliť aj to, aby sa na ňom zobrazovala navigácia.

Jaguar F-Pace - 006     Jaguar F-Pace - 005

Ako Cayenne

Myslím si, že F-Pace má všetky predpoklady na to, aby zopakoval úspech Porsche Cayenne (pozn.: hoci jeho pravým konkurentom je Porsche Macan, nie Cayenne), ktorý svojho času prišiel, aby voviedol značku Porsche do celkom nových teritórií a nakoniec ju aj vzhľadom na svoje predajné úspechy vytrhol z biedy. Jaguar síce ani zďaleka nie je v takom zlom finančnom stave, v akom bolo onoho času Porsche, no F-Pace mu určite pomôže. Je totiž pravý „Jag“, akurát trochu vyšší a zdatnejší v teréne. A hrá na správnu strunu. Segment SUV má totiž rastúcu tendenciu. Odborníci počítajú, že do roku 2020 trh s SUV stúpne o 50 %.

Jaguar F-Pace - 007      Jaguar F-Pace - 011

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov