Skúšame nový Ford Ranger
Nový Ford Ranger sa v čase príchodu aj na náš trh dostal do rúk motoristických novinárov v slovinských Alpách.
Nový Ford Ranger má sviežejší vzhľad, luxusnejšiu i technicky podstatne vyspelejšiu výbavu. K dispozícii je s troma dieselovými motormi, niekoľkými veľkosťami kabíny a s možnosťou pohonu jednej, alebo obidvoch náprav.
Prvé osobné skúsenosti naznačujú, že jazda v novom Rangeri je veľmi blízka jazde v solídnom osobnom aute a to isté platí aj pre jeho ovládanie. Samozrejme, tuhá zadná náprava s listovými pružinami je istým obmedzením komfortu pruženia, no na nespevnených cestách je to práve ona, ktorá spolu s nezávislým rámom poskytuje jedinečný pocit nezničiteľnosti aspoň trocha rozumným používaním.
Nový Ford Ranger ponúka nižšiu spotrebu paliva, osobitý dizajn a vyspelé technológie.
Ford Ranger stal najpredávanejším pick-upom Európy za rok 2015. Počet predaných kusov dosiahol 27 300, čo predstavuje medziročný nárast predaja až o 27 percent. Trhový podiel modelu Ranger na už tradičných 20-tich európskych trhoch spoločnosti Ford sa podľa najnovších informácií spoločnosti Ford zvýšil z 11,7 percenta v roku 2012 až na 23,6 percenta za prvých jedenásť mesiacov roku 2015. Vďaka tomu sa model Ranger dostal na prvú pozíciu a predbehol konkurenčné modely.
Vylepšené naftové motory
Nový model Ranger ponúka skvelú spotrebu paliva a úspornejší pohonný agregát – vylepšený o technológiu Auto-Start-Stop, nové prevodové pomery a aj elektrický posilňovač riadenia – čím dosahuje zníženie spotreby paliva až o 17 percent.
Modernizovaný rad naftových motorov tvorí najnovší agregát TDCi s objemom 2,2 l, naladený na 130 k, resp. 160 k a 5-valcový motor TDCi s objemom 3,2 l a výkonom 200 k. K dispozícii je šesťstupňová manuálna ako aj automatická prevodovka a zákazník si môže vybrať pohon prednej nápravy alebo všetkých štyroch kolies. Modely s výbavou Wildtrak sú štandardne s pohonom všetkých štyroch kolies.
Všetky varianty nového modelu Ranger sa vyznačujú výrazne úspornejšou prevádzkou. Model s výkonom 160 k dosahuje 6,5 l/100 km (43,5 mpg) a emisie CO2 sú na úrovni 171 g/km, pričom predchádzajúci model mal spotrebu paliva 7,8 l/100 km (36,2 mpg) a 206 g/km CO2 .
Možnosti spojenia a technológie pomáhajúce vodičovi
Do zoznamu noviniek patrí najmä hlasom ovládaný systém Ford SYNC 2, vybavený dotykovým displejom s uhlopriečkou 8 palcov a s farebne odlíšenými rohmi pre jednoduchšiu navigáciu v ponuke funkcií.
Ponuka asistenčných technológií pre vodiča zabezpečuje vyššiu mieru komfortu a pohodlia. Patrí sem funkcia upozornenia na opustenie jazdného pruhu a asistent pre udržanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat s funkciou upozornenia na vozidlo vpredu, funkcia rozpoznávania dopravných značiek, parkovací asistent vpredu aj vzadu, zadná kamera a štandardný elektronický systém riadenia stability s funkciou predchádzania prevráteniu a kolísaniu pripojeného prívesu.
Ďalej treba spomenúť: asistent pre rozjazd v kopci, ktorý vodičovi pomáha pohodlne sa rozbehnúť v kopci či už na prvom prevodovom stupni alebo pri spätnom chode; funkciu riadenia zjazdu z kopca, ktorá používa systém riadenia trakcie na pomoc pri zjazde konštantnou rýchlosťou zo strmého svahu; funkciu adaptívneho riadenia nákladu, ktorá upravuje nastavenia elektronického systému riadenia stability podľa množstva nákladu a asistent núdzového brzdenia, ktorý zabezpečuje dodatočný tlak v brzdovej sústave na zvýšenie brzdnej sily pri náhlom brzdení v núdzovej situácii.
Dizajn
Modernizovaný dizajn karosérie sa vyznačuje modernejším vzhľadom, indikujúcim schopnosti vozidla. Svalnatejšia kapota prechádza do novej a výraznej lichobežníkovej mriežky chladiča s impozantnými prednými svetlometmi.
Modernizovaný exteriér dopĺňa nový interiér, ktorý pre vodiča a pasažierov vytvára ešte pohodlnejšie, modernejšie a automobilovejšie prostredie. Výrazné horizontálne línie sa tiahnu pozdĺž celej šírky karosérie, čím navodzujú pocit otvorenosti a vymedzujú stredový dotykový displej s uhlopriečkou. Za volantom sa vyníma panel s ukazovateľmi s novým dizajnom, na ktorom dvojfarebné digitálne ukazovatele prehľadnou formou poskytujú vodičovi informácie o vozidle, stave multimediálneho systému, navigácii a stave klimatizácie.
Schopnosti
Ford Ranger je aj naďalej jedným z najschopnejších a najpraktickejších úžitkových vozidiel vo svojej triede. Zákazníci si môžu vybrať jednu z troch karosárskych verzi: klasickú dvojdverovú kabínu, kabínu typu Super Cab s doplnkovými dverami uchytenými na zadnej stene pre prístup k sedadlám v druhom rade a dvojitú kabínu so štyrmi dverami. Každý typ karosérie obsahuje nákladný box s obrovským priestorom.
Ranger zvláda aj tie najťažšie terény s ľahkosťou. Dokáže sa prebrodiť vodou hlbokou až 800 mm a jeho svetlá výška je až 230 mm. Nájazdový uhol 28° a prejazdový uhol 25°umožňujú vodičovi pohodlné prekonávanie strmých prekážok.
Robustná, elektronicky riadená prevodovka umožňuje vodičom v režime pohonu 4×4 za jazdy meniť režim pomocou ovládacieho prvku na stredovej konzole z režimu 4×2 na režim 4×4 s veľkým rozsahom prevodových pomerov. Pre ešte vyšší krútiaci moment pri nízkej rýchlosti alebo dodatkové brzdenie pri jazde dole kopcom môže vodič aktivovať prevodovú sústavu 4×4 s redukciou precodov. Zadný, elektronicky ovládaný diferenciál navyše pomôže vylepšiť trakciu v náročných podmienkach. Tieto terénne schopnosti dopĺňa možnosť pripojiť príves s celkovou hmotnosťou až 3 500 kg a výnimočná kapacita nákladu, ktorý môže mať až 1 260 kg.
Zážitok z jazdy umocňuje systém elektrického posilňovača riadenia (EPAS), ktorý zabezpečuje presné riadenie a pocit totálnej kontroly nad vozidlom. So systémom EPAS je riadenie vozidla pri nízkych rýchlostiach, napr. pri parkovaní, ľahké a jednoduché a vo vysokých rýchlostiach presné – posilňovací účinok pri riadení sa mení podľa rýchlosti vozidla, natočenia volantu, pôsobenia síl pri prejazde zákrutami a zrýchľovaní alebo spomaľovaní. V bežných posilňovacích systémoch sa používa elektricky riadené čerpadlo, ktoré v systéme EPAS použité nie je, čoho výsledkom je tichší chod vozidla a spotreba paliva nižšia asi o 3 percentá.
Nový Ford Ranger s dvojitou kabínou si zachoval maximálny počet 5 hviezdičiek, ktoré získal v roku 2012 v testoch spoločnosti Euro NCAP. Ranger je jediným vozidlom v tejto triede, ktoré získalo najvyššie možné ocenenie od nezávislej spoločnosti vykonávajúcej testy bezpečnosti.
Wildtrak
Ranger Wildtrak má jedinečné postavenie v celej hierarchii. Vyznačuje sa unikátnou tmavou, kovovo sivou povrchovou úpravou novej lichobežníkovej mriežky chladiča a jedinečnými nasávacími otvormi. Rovnaký farebný odtieň je použitý na vonkajších spätných zrkadlách, kľučkách dverí, bočných ventilačných otvoroch, nosných lyžinách a koncových svetlách, čo zvýrazňuje odvážny a športový charakter.
Medzi ďalšie exkluzívne dizajnové prvky novej výbavy Wildtrak patria obdĺžnikové hmlové svetlomety, 18-palcové zliatinové kolesá a výrazná grafika Wildtrak a oranžová farba. Vnútri je oranžová farba použitá na doplnkoch a navodzuje pocit športového interiéru moderného osobného vozidla. Výrazná horizontálna priečka sa tiahne od dverí vodiča až k dverám spolujazdca, zvýrazňuje šírku kabíny a je domovom prístrojového panelu s digitálnymi dvojfarebnými ukazovateľmi a dotykového displeja s uhlopriečkou 8 palcov. Na dotyk mäkká horná časť prístrojovej dosky s oranžovým šitím navodzuje pocit prémiového kokpitu a prstence okolo vetracích otvorov sú vyhotovené v osobitej tieňovanej chrómovej povrchovej úprave.
Nový stupeň výbavy Wildtrak disponuje aj unikátnymi sedadlami – sedadlo vodiča je nastaviteľné až v ôsmich rôznych smeroch – s výraznými grafickými prvkami a oranžovým šitím, ktoré v sebe spájajú húževnatosť, odolnosť a športový charakter.
Dalibor Klíma, Ford, foto: autor, archív (1)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov