Seat tento rok oslavuje 20 rokov od predstavenia prvého športovo orientovaného modelu s označením Cupra. Predstavme si bližšie všetky dôležité míľniky oddelenia Cupra.
Prvé rozhodnutie Seatu o vzniku oddelenia Cupra prišlo v roku 1996, keď vyhrali Majstrovstvá sveta rally v kategórii do 2,0 litra s modelom Ibiza Kit Car. Výsledkom je dnes najvýkonnejší Seat Leon Cupra 290, ktorý sme predstavili pred niekoľkými dňami.
Seat v motoristickom športe figuroval od 70-tych rokov. V roku 1995 získala Ibiza 1,8 vynikajúce výsledky v skupine A. Ibiza Kit Car prišla o rok neskôr s 2,0-litrovým motorom a výkonom 183 kW (250 k).
Po ôsmych podujatiach získal Seat 1 víťazstvo v Portugalsku a ďalšie pódiové umiestnenia vo zvyšných 7 pretekoch. To stačilo na zisk titulu pre španielsku značku, ktorý bol prvým úspechom Seatu v motoristickom športe.
Druhá generácia Ibizy tak v roku 1996 dostala do ponuky verziu Cupra, ktorá mala 2,0-litrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol model za 8,3 sekundy a maximálna rýchlosť bola 216 km/h.
V roku 2000 ponúka Cupra 2 verzie, slabšiu s výkonom 114 kW (156 k) a silnejšiu s písmenkom R a výkonom 132 kW (180 k). Obe poháňal nový 20-ventilový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,8 litra a preplňovaním turbodúchadlom.
Slabšia verzia zrýchlila z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, silnejšia len za 7,2 sekundy. Maximálna rýchlosť bola 218 respektíve 225 km/h.
Tretia generácia Ibizy v roku 2004 ponúkla tiež 1,8-litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom 132 kW (180 k) a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Novinkou bola vznetová Cupra s dvojlitrovým TDI a výkonom 118 kW (160 k). Z 0 na 100 km/h zrýchlila za 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť bola 220 km/h.
Štvrtá generácia prišla s downsizingom v podobe 1,4-litrového TSI s výkonom 132 kW (180 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládla za 7,2 sekundy a maximálna rýchlosť bola 225 km/h. Minulý rok prešla Ibiza Cupra modernizáciou, v ktorej dostala motor 1,8 TSI s výkonom 141 kW (192 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa zlepšilo na 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť vzrástla na 235 km/h.
Druhý model s prívlastkom Cupra bola Cordoba. Tá mala len jednu verziu. V roku 2000 ponúkla 1,8-litrový štvorvalec s výkonom 114 kW (156 k). Cordoba Cupra zrýchlila z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd a maximálna rýchlosť bola 218 km/h.
Prvý Leon Cupra prišiel na trh v roku 2000 s 2,8-litrovým vidlicovým 6-valcom a výkonom 150 kW (204 k). Táto verzia zrýchlila z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť bola 235 km/h. O 2 roky neskôr ponúkla Cupra R „len“ 1,8-litrový štvorvalec s výkonom 154 kW (210 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa skrátilo o 0,1 sekundy a maximálna rýchlosť dosiahla 237 km/h.
V roku 2003 konštruktéri motoru pridali 11 kW (15 k), čím vylepšili zrýchlenie na 6,9 sekundy a maximálnu rýchlosť na 242 km/h. Druhá generácia Leonu Cupra prišla na trh v roku 2006 s 2,0-litrovým TSI.
Ten ponúkol 176 kW (240 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy. Maximálna rýchlosť bola 250 km/h. V roku 2009 prišla Cupra R s výkonom 194 kW (265 k), elektronickým samosvorným diferenciálom a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy.
Tretia generácia v roku 2014 ponúkla 2 varianty, slabšiu s výkonom 194 kW (265 k) a silnejšiu s výkonom 205 kW (280 k). Poslednou novinkou je už spomínaný Leon Cupra 290 s výkonom 213 kW (290 k).
MM, Seat
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov