Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda 1000 MBX oslavuje „päťdesiatku“

Škoda 1000 MB bol obľúbený automobil, ktorý využíval ako prvý povojnový model od Škody koncepciu s motorom vzadu. Tá neumožňovala veľa karosárskych verzií. O to vzácnejšia je málosériová 1000 MBX.

Škodu 1000 MB si pamätá veľa súčasných motoristov už ako staršie vozidlo. V súčasnosti je to vyhľadávaný veterán. Koncepcia s motorom vzadu neumožňovala automobilke priniesť na trh rôzne verzie.

Preto je kupé 1000 MBX veľmi vyhľadávaným artiklom, ktoré v tomto roku oslavuje okrúhlych 50 rokov od začiatku výroby. Premiéru malo na autosalóne v Ženeve v roku 1966. Sériovú výrobu spustili v októbri 1966.

Ikonou sa Škoda 1000 MBX stala vďaka svojej karosérii, ktorá mala dve dvere a chýbajúci stĺpik medzi prednými a zadnými oknami. Škoda v 60-tych rokoch výrazne zvýšila objem výroby, čomu modely 1000 MB a 1000 MBX veľmi pomohli.

Škoda 1000 MBX Škoda 1000 MBX

Automobilka začala používať novú technológiu tlakového odlievania hliníkového bloku motora a skrine prevodovky. V prvej polovici 60-tych rokov vybudovali pre 1000 MB novú továreň s rozlohou 80 hektárov a 40 výrobnými halami.

História 1000 MBX začína v roku 1960, kedy vyrobili 2 prototypy Škoda 990 Tudor. Špeciálna karoséria s negatívnym sklonom zadných stĺpikov bola veľmi netradičná a s bezrámovými oknami poskytovala vynikajúci výhľad do strán.

Sťahovateľné boli nielen predné ale aj zadné malé okná, čo bolo luxusným riešením. Typ 1000 MB mal zadné okná vo dverách napevno. Pohonnou jednotkou bol litrový štvorvalec s výkonom 38 kW (52 k).

Škoda 1000 MBX Škoda 1000 MBX

Automobil s pohotovostnou hmotnosťou 815 kg dosiahol maximálnu rýchlosť 127 km/h. Priemerná spotreba bola 7,8 l/100 km. V štandardnej výbave bola dvojica karburátorov Jikov, niektoré modely však mali jeden karburátor.

V roku 1967 obohatil výrobný program model 1100 MBX De Luxe. Z 1,1-litrovej pohonnej jednotky mohol vodič využiť 38 kW (52 k). Konštruktéri tak zvýšili len krútiaci moment zo 75 na 81 Nm. Pribudlo tiež výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie.

Výkonnejších verzií vyrobili 1 114 kusov. S 1 403 slabšími modelmi tak vyrobili 2 517 kusov MBX. Voči tomu veľkosériovo vyrábaných 1000 MB vyprodukovali 443 156 kusov. Na úspechy tohto kupé nadviazali legendárne Škoda 110 R, Garde a Rapid.

MM, Škoda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov