V predchádzajúcich 3 častiach rubriky o motoroch V12 sme popísali pohonné jednotky od výrobcov, ktorých môžete najčastejšie stretnúť na európskych cestách. Automobily s takýmto usporiadaním motora však produkujú aj iné značky.
Po 3 častiach o nemeckých dvanásťvalcoch predstavíme dvanásťvalec pochádzajúci nielen z inej krajiny, ako je Nemecko, ale aj z iného kontinentu. Nebude to však USA, ale „krajina vychádzajúceho slnka“.
V Japonsku totiž jedna automobilka vyrába dvanásťvalcový motor už takmer 20 rokov. Je to tiež jediný výrobca takejto pohonnej jednotky z Japonska, žiadna iná automobilka ho v ponuke nemá.
Vidlicový dvanásťvalec ponúka vo svojom modeli Century automobilka Toyota. Toto vozidlo je dostupné výlučne pre japonský trh a tiež len cez špecializovaných dealerov Toyoty. Prvá generácia bola na trhu od roku 1967 do roku 1997.
Pre nás zaujímavejšia je druhá generácia, ktorá prišla na trh v roku 1997 a vyrába sa dodnes. Na pohon slúži už spomínaný vidlicový dvanásťvalec so zdvihovým objemom 5,0 litra. Do roku 2004 bol spojený so 4-stupňovou automatickou prevodovkou, od modelového roku 2005 je v ponuke so 6-stupňovým automatom.
Motor s kódovým označením 1GZ-FE má ventilový rozvod DOHC, 48 ventilov a pre Toyotu bežné variabilné časovanie ventilov VVT-i. Pohonná jednotka je podštvorcová, vŕtanie valcov je 81 mm a zdvih piestov 80,8 mm.
Kompresný pomer je 10,5:1. Maximálny výkon je podľa japonských úradov 210 kW (280 k) pri 5200 ot./min., skutočne odmeraný výkon je však „až“ 230 kW (310 k). Krútiaci moment vrcholí hodnotou 481 Nm pri 4 000 ot./min. Od 1 200 ot./min. je však k dispozícii viac ako 400 Nm.
Motor má 2 riadiace jednotky, každú pre jeden rad valcov. V prípade poruchy tak dokáže motor fungovať na 1 z nich. Toyota umožňuje tiež prevádzku pohonnej jednotky na stlačený zemný plyn. V tomto prípade motor produkuje 190 kW (250 k) a 420 Nm. V roku 2010 ho automobilka inovovala a na stlačený zemný plyn ponúka 460 Nm.
Vidlicový dvanásťvalec tak má dlhodobú tradíciu najluxusnejšieho sériovo vyrábaného motora, ktorý môže poháňať tiež veľmi netradičné vozidlá. Témy dvanásťvalcov sme však nevyčerpali a budeme pokračovať s ďalšími pohonnými jednotkami.
Prvý článok o V12: http://www.automagazin.sk/prvy-nemecky-povojnovy-dvanastvalec/
Druhý článok o V12: http://www.automagazin.sk/rubrika-v12-odpoved-zo-stuttgartu/
Tretí článok o V12: http://www.automagazin.sk/rubrika-v12-3-diel-netradicne-usporiadania-z-wolfsburgu/
MM
Zdroj obrázkov: wikipedia
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov