Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jeep je na trhu už 75 rokov

V tomto roku oslavuje svoje významné výročie niekoľko automobiliek. Jeep patrí tiež k týmto výrobcom a výročie si pripomína limitovanou edíciou svojich aktuálnych modelov.

Jeep však neprišiel na svet hneď začiatku s týmto menom. V júli 1940 americká armáda informovala o potrebe vozidla, ktoré by spĺňalo niekoľko parametrov. Do konkurzu sa prihlásil Willys-Overland a American Bantam Car Manufacturing Company. O niečo neskôr sa k nim pridal ešte Ford.

Americká armáda požadovala, aby malo vozidlo užitočnú hmotnosť 272 kg, rázvor menej ako 190 centimetrov, výšku menej ako 91 cm, hladký chod motora od 4 do 80 km/h, pohon všetkých kolies, sklopné predné sklo a celkovú hmotnosť do 590 kg.

Jeep Willys Jeep Willys

Každý z troch kandidátov vypracoval svojho zástupcu v rekordne krátkom čase. Všetky koncepty však prekročil celkovú hmotnosť 590 kg a tak v druhom kole armáda upravila svoje kritéria. Po ďalších testoch vyšiel ako víťaz Willys.

Prvý model Willys MA/MB nemal označenie Jeep. Niekto tvrdí, že toto pomenovanie získal od vojenskej skratky GP (General Purpose), druhá strana tvrdí o spojitosti s populárnou postavou „Eugene the Jeep“ z karikatúry Popeye.

Jeep Willys Jeep Willys

Tak či onak, Jeep sa stal legendou a nenahraditeľným pomocníkom v ťažkých podmienkach. Model pre americkú armádu mal nakoniec pohotovostnú hmotnosť 980 kg a radiacu páku na stĺpiku volantu.

Prvým povojnovým civilným automobilom bol Jeep CJ-2A, ktorý vyrábali od 1945 do 1949. Radový štvorvalec mal zdvihový objem 2,2 litra. Model získal vonkajšie viečko palivovej nádrže a väčšie svetlomety.

Jeep Jeepster vyrábali od 1948 do 1951. Bol tiež posledným automobilom s otvorenou karosériou. V ponuke nebol nikdy s pohonom všetkých kolies, čo je pre Jeep netradičné. Zdvihový objem šesťvalcového motora bola 2,6 litra.

Jeep Cherokee Jeep Wagoner

Model CJ-3A mal jednodielne sklo a robustnejšiu zadnú nápravu. Vyrábal sa v rokoch 1949 až 1953. Nasledovník CJ-3B prišiel v roku 1953 a na trhu bol až do roku 1968. Predná maska chladiča bola obdobná, ako pri vojenskom modeli a na pohon slúžil radový štvorvalec.

Jeep CJ-5 vyrábaný v rokoch 1955 až 1983 mal zaoblenejšie tvary a základ z modelu M-38A1 z vojny v Kórei. Dĺžka vozidla narástla spolu s rázvorom a konštruktéri tiež vylepšili motor a nápravy. Z tohto modelu vyrobili viac ako 600 000 kusov.

Jeep CJ-5 Jeep CJ-5

Model CJ-6 mal rázvor voči predchodcovi dlhší o nezanedbateľných 20 cm. Vyrábal sa v rokoch 1956 až 1975. Okrem rázvoru bol zhodný s CJ-5. V roku 1965 predstavili nový vidlicový šesťvalec, ktorý ponúkol 112 kW (155 k). Bol to tiež prvý Jeep CJ, ktorý mohol mať šesťvalcový motor.

V roku 1973 prišiel na trh model CJS s 5,0-litrovým alebo 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom. Jeep Pickup predstavili v roku 1947 a vo výrobe vydržal do 1965. Tento pickup mal predĺžený rázvor na 299 cm.

Jeep Cherokee Jeep Cherokee

Willys Wagon bol predstavený v roku 1946 a o 3 roky neskôr dostal pohon všetkých kolies. Výroba skončila v 1965. Model FC 150/170 vyrábali do 1957 do 1965. Modely z roku 1959 mali na zadnej náprave dve kolesá na každej strane. V ponuke bola tiež 4-stupňová manuálna prevodovka.

Jeep Willys Wagon Jeep Willys Wagon

Jeep Wagoner bol prvý automobil, ktorý ponúkol pohon všetkých kolies s automatickou prevodovkou. Vyrábali ho od 1963 do 1983. Predné kolesá mali nezávislé zavesenie. Jeep Gladiator debutoval v roku 1963 a od roku 1972 do 1987 ho predávali pod názvom J-Series Pickup.

Jeep Commando mal vidlicový šesťvalec a vyrábal sa tiež v špeciálnej edícii Commando Hurst Special. Ide o jednu z najvyhľadávanejších edícii od Jeepu. Prvé model Cherokee vyrábali od 1974 do 1983. Mal rôzne farebné kombinácie a bol zameraný pre mladších zákazníkov.

Jeep Cherokee Jeep Cherokee

Model CJ-7 mal voliteľnú plastovú strechu a oceľové dvere. Nasledovník CJ-8 bol v ponuke s pevnou alebo skladacou strechou. Vo výrobe vydržal do roku 1985 a dodnes je medzi zberateľmi veľmi obľúbený.

Jeep Wagoner Jeep Wagoner

Grand Cherokee predstavili v 1984 a vo výrobe bol do 1991. Bol tiež prvým z novodobých luxusných SUV modelov. Vo výbave mal klimatizáciu, kožené čalúnenie alebo AM/FM rádio. V ponuke bol s 5,9-litrovým vidlicovým osemvalcom.

Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee

Cherokee XJ začali predávať v roku 1984 a na trhu bol až do 2001. Voči predchodcovi mal o 500 kg nižšiu pohotovostnú hmotnosť, bol o 10 cm nižší, o 15 cm užší a k dispozícii s pohonom 4WD alebo 2WD.

Cherokee Limited debutoval v roku 1988 s radovým šesťvalcom so zdvihovým objemom 4,0 litra. Jeep Wrangler z rokov 1987 až 1996 mal stály pohon všetkých kolies a bol pravým nástupcom generácie CJ.

Jeep Grand Cherokee Limited Jeep Grand Cherokee Limited

Grand Cherokee ZK/WJ predávali v rokoch 1993 až 2004. Bol prvým SUV s airbagom vodiča a vysokým komfortom pre posádku. Wrangler TJ (1997-2006) mal už štvorprvkové zavesenie kolies a airbagy pre vodiča a spolujazdca.

Jeep Cherokee Jeep Cherokee

Grand Cherokee z rokov 2005 až 2010 mohol mať 5,7-litrový osemvalec HEMI. Jeho nástupca je v predaji dodnes a prekonal od prvého Grand Cherokee viac ako 4 milióny predaných kusov. Aktuálny Wrangler ponúka každodennú praktickosť s odolným vyhotovením.

MM, Jeep

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov