Kia Sportage: viac dynamiky
Kia Sportage bola vlani deviate najpredávanejšie auto na našom trhu, po Suzuki Vitara druhé najpredávanejšie SUV a vôbec najpredávanejšie medzi SUV vo svojej triede. Predstavitelia automobilky sa netaja tým, že od štvrtej generácie očakávajú ešte viac.
Okrem úspechov na našom trhu žal model Sportage úspechy aj v ďalších krajinách a v Európe sa stal najpredávanejším modelom značky. Kúpilo si ho viac ako 105 000 zákazníkov, čo predstavuje 27,4 % objemu predaja automobilky Kia v Európe. Skúsenosti z medzinárodných testovacích jázd v okolí španielskej Barcelony naznačujú, že nová Kia Sportage dôstojne nadviaže na úspechy svojich predchodcov – najmä aktuálne dosluhujúcej generácie, ktorá zákazníkov oslovila (otvorene si priznajme, že najmä) ľúbivým dizajnom. Nová Kia Sportage nemá taký prvoplánový dizajn. Ani mne spočiatku „nevoňala“, no čím ďalej sa na ňu pozerám, tým viac sa mi dostáva pod kožu. Obzvlášť v červenej farbe s balíkom GT Line, ktorý si zákazníci tohto modelu môžu odteraz dovoliť. Je to ďalšie z radu áut, ktoré sa síce možno nepáči každému na prvý pohľad, no na druhej strane sa oveľa neskôr okuká. Práve moderný a odvážny dizajn je jedným z kľúčových pilierov novej generácie. Dizajn je však funkčný – vyššie položené svetlomety posunuté smerom dozadu sú menej náchylné na poškodenie, širšia maska zlepšuje chladenie motora. Dizajnérom však ušla jedna maličkosť: zadné smerovky nie sú v elegantných skupinových svetlách, ktoré sú položené pekne vysoko, ale dole v nárazníku, kde si ich vodiči jazdiaci za Kiou Sportage nemusia všimnúť.
Dodajme, že štvrtá generácia Kia Sportage oproti svojej predchodkyni narástla do dĺžky o 40 mm na 4 480 mm a v rázvore osí náprav o 30 mm na 2 670 mm. Dlhší predný previs (plus 20 mm) a kratší zadný previs (mínus 10 mm) opticky zvýrazňujú zvažujúci sa profil karosérie. Z predošlej generácie ostal zachovaný vysoký profil a typický tvar C-stĺpika. Celková výška (1 635 mm) aj šírka (1 855 mm) ostali tiež bez zmien.
Sebavedomý interiér
Na to, aby mal človek dobrý pocit z auta, musí sa v prvom rade dobre cítiť za jeho volantom. Nová Kia Sportage má horizontálnu prístrojovú dosku rozdelenú do tzv. zobrazovacej a ovládacej zóny. Srdcom zobrazovacej je centrálny 7- alebo 8-palcový displej v hornej časti prístrojovej dosky, ktoré sa dodávajú v opcii. Ovládacia zóna – stredová konzola je natočená k vodičovi o 7,2 stupňa. Páči sa mi, že aj napriek veľkému dotykovému displeju konštruktéri pre často používané funkcie ponechali klasické otočné ovládače a tlačidlá.
Väčší rázvor osí kolies a lepšie využitie priestoru vyústilo do zväčšenia vnútorného priestoru – nielen na nohy, ale aj nad hlavami. Okrem toho sa posádka môže tešiť z nových sedadiel. Predné aj zadné majú tuhšie rámy s väčším podielom vysokopevnostnej ocele, upravené pružiny a tiež čalúnenie, vďaka čomu sa cez sedadlá prenáša menej vibrácií. Mimochodom, prvýkrát môžu byť predné sedadlá aj ventilované. Zvýšenie pohodlia si budú pochvaľovať najmä cestujúci vzadu. Ich sedáky sú o 30 mm vyššie, podlaha je nižšia o 40 mm, čo umožnilo, aby cestujúci mali lepšie podopreté stehná a menej skrčené kolená. Okrem toho si môžu nastaviť sklon operadiel od 23 do 37 stupňov, pričom nastavovacia páčka sa presunula z ramennej časti operadiel dole. To umožňuje pohodlnejšie nájsť správnu polohu. Batožinový priestor sa zväčšil zo 465 na 503 dm3 a jeho využiteľnosť zvyšuje dvojitá podlaha. Napriek nezmenenej šírke karosérie je vnútorná šírka batožinového priestoru väčšia o 35 mm. Nakladacia hrana je o 47 mm nižšie vo výške 732 mm. Mimochodom, praktickosť je vlastne druhým pilierom nového modelu.
Pomocníci
Tretím pilierom sú inteligentné technológie, ktorými Kia reaguje na trend pribúdania asistenčných systémov. V zozname štandardnej alebo voliteľnej výbavy nechýba varovanie na opustenie jazdného pruhu ani aktívne vedenie vozidla v ňom, varovanie na čelnú kolíziu a autonómne brzdenie pred ňou, pričom systém reaguje na autá aj chodcov, autonómne parkovanie, varovanie na vozidlo v zóne mŕtveho uhla, adaptívny tempomat atď. Zaujímavosťou je bezdrôtové nabíjanie mobilu či navigácia TomTom s on-line službami balíka Kia Connected Services (po spárovaní auta s vaším mobilom cez wi-fi).
Karoséria má o 49 % vyššiu torznú tuhosť, k čomu prispeli nielen pevnejšie materiály, ale aj lepenie spojov (samozrejme, kombinované s bodovými zvarmi) na kľúčových miestach. Tenšie A-stĺpiky zabezpečujú lepší výhľad z vozidla. Samotné stĺpiky sú síce tenšie, no vďaka vysokopevnostnému materiálu pevnejšie.
Jazdná dynamika
Najväčší dôraz počas prezentácie kládli na dynamickejšie jazdné vlastnosti a lepšie odhlučnenie. Pevnejšie silentbloky zabezpečujú spontánnejšie reakcie a lepšiu ovládateľnosť, ale aj zvýšenie stability a zmenšenie prenosu vibrácií do karosérie. Španielske cesty iba naznačili, že sa Kia Sportage vyrovná s nerovnosťami na jeden pokus. Nezaregistrovali sme žiadne sekundárne vibrácie. Uvidíme, ako si poradí s našimi cestami. Ocenili sme lepšie odhlučnenie, ktoré je dané práve istejšími silentblokmi a uložením pružiacich jednotiek v silentblokoch, ale aj ďalšími riešeniami smerujúcimi k zníženiu hluku v kabíne. Za všetky spomenieme akustické čelné sklo. Vráťme sa však k podvozku. Prepracovaná geometria zavesenia kolies spolu s pevnejšími silentblokmi potláčajú nedotáčavosť. Presunutie posilňovača riadenia od krčka volantu na hrebeň riadenia prináša vyššiu citlivosť a izoláciu vibrácií vo volante priamo z elektromotora posilňovača.
Záujemcov o zážihové motory uspokoja dve alternatívy. My sme si vyskúšali celkom nový 1,6-litrový preplňovaný benziniak T-GDI s výkonom 130 kW (177 k) a krútiacim momentom 265 Nm, ktorý prepožičiava autu veľmi slušnú dynamiku pri kultivovanosti, akú diesel nemôže nikdy poskytnúť. Alternatívou je atmosféricky plnený agregát 1,6 GDI s 97 kW (132 k), resp. 160,8 Nm. Milovníci dieselov si môžu vybrať taktiež spomedzi dvoch alternatív. Základom je 1,7 CRDi s 85 kW (115 k), resp. 280 Nm, náročnejší si vyberú zo slabšej alebo výkonnejšej verzie dvojlitra. Ten slabší má 100 kW (136 k), resp. 373 Nm, silnejší 136 kW (185 k), resp. 400 Nm. Všetky spolupracujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. K motorom 1,6 T-GDI sa v opcii dodáva sedemstupňová dvojspojková robotizovaná prevodovka, k motorom 2,0 CRDi šesťstupňový automat. Tieto motory si môžete kombinovať aj s pohonom všetkých štyroch kolies.
Na záver dodajme, že nová Kia Sportage sa vyrába na Slovensku. Aj preto sme prvou krajinou, kde ju uvádzajú. Za najlacnejší model 1,6 GDi Silver zaplatíte 19 490 eur, za najdrahší 2,0 CRDi HP GT-Line 32 690. Už sa tešíme, kedy si novú Kiu Sportage vyskúšame v štandardnom redakčnom teste.
Text: Peter Varga, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov