Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda Octavia RS 4×4: Splnený sen

Škoda Octavia RS 4×4. Liftback s veľkým kufrom a silným dieselovým motorom je u nás recept na úspech. Pridajme pohon 4×4 a stáva sa z neho auto z ríše snov.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

Prezentácia Škoda 4×4 Winter Discovery 2016 bola zameraná na modely značky, ktoré sú dostupné s pohonom všetkých štyroch kolies. Uprostred malebných Álp sme si mohli vyskúšať, aké výhody prináša ďalšia poháňaná náprava. Pripomenuli sme si modely Yeti, Octavia Scout a Superb. Keďže teploty sa pohybovali pár stupňov nad nulou, niektoré úseky kľukatých alpských cestičiek zostali zamrznuté. Práve na nich sme ocenili systém 4×4, ktorý poskytoval testovaným autám lepšiu trakciu a stabilitu. Najmä na výjazdoch zo zákrut či pri predbiehaní na ceste pokrytej čiastočne ľadom a kamienkami je auto oveľa stabilnejšie, pričom sa netreba báť preklzu kolies. Popri tomto všetkom nám však bol relatívne nenápadne predstavený nový prírastok do rodiny 4×4 – Octavia RS TDI 4×4.

Dieselová Octavia RS sa u nás teší veľkej obľube. Kombinuje príťažlivý, športový vzhľad s veľkorysým priestorom, dostatočným komfortom a najmä so silným (135 kW/184 k) a zároveň úsporným motorom. To všetko za veľmi zaujímavú, ba priam bezkonkurenčnú cenu. Teraz si stačí priplatiť 2 200 Eur a Octavia RS dostane aj to, čo jej doteraz chýbalo a po čom túži množstvo zákazníkov – pohon všetkých štyroch kolies. Ten je však dostupný len pre dieselové motory s prevodovkou DSG. Hmotnosť auta sa síce zvýši o 77 kg, ale zrýchlenie z 0 na 100 km/h je vďaka lepšej trakcii takmer o sekundu lepšie – trvá len 7,3 sekundy. Priemerná spotreba pritom stúpla len o zanedbateľné dve deci nafty na 100 km. Schopnosti Octavie RS TDI 4×4 sme si vyskúšali aj na snehovom okruhu. Vďaka systému Haldex piatej generácie má auto na snehu skvelé jazdné vlastnosti. Vždy, keď to potrebujete, hrabú všetky štyri kolesá, takže auto nie je najprv zbytočne nedotáčavé. Naopak, očaruje schopnosťou zahnúť do zákruty aj na veľmi šmykľavom povrchu. Vďačí za to systému XDS+. Škoda, že tu nie je plne vypínateľné ESC. S Octaviou RS by sa totiž dalo na snehu krásne driftovať, ale kvôli občasným zásahom elektroniky je takýto tanec trochu kostrbatý. Na druhej strane, aj v športovom režime ESC sa s ňou dá jazdiť  dverami napred, dokonca aj spájať drifty dokopy. Systém zasiahne, až keď si myslí, že to nemáte pod kontrolou. Je to skvelý pomocník, ale aj tak by som uvítal, keby si ho mohli pokročilí vodiči deaktivovať úplne. S Octaviou RS 4×4 by bola ešte väčšia zábava. Na ľade sme si vyskúšali aj model Superb. Ten sa rozbieha fantasticky, ale v zákrutách je cítiť jeho hmotnosť a bol oveľa nemotornejší. Na druhej strane – je to limuzína a driftovať s ňou na zasneženom parkovisku či na pretekárskej trati je trochu nedôstojné. Dôležitá poznámka na záver: áno, Octavia RS TDI 4×4 je dostupná aj ako kombi – za príplatok 850 Eur!

Octavia skoda RS 4x4

 

Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov