Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Rubrika V12; 3 diel: Netradičné usporiadania z Wolfsburgu

V treťom pokračovaní rubriky o zaujímavých vidlicových dvanásťvalcoch pokračujeme motorom z Wolfsburgu. Jeho pole pôsobenia však nebolo len vo Volkswagene, ale v rámci koncernu poháňal tiež modely Audi alebo Bentley.

Vidlicový dvanásťvalec bol a stále je automobilovým trónom nadšencov vozidiel. Motor s usporiadaním valcov do písmena W je však ešte o niečo „ďalej“ a neexistuje v tak početnom množstve ako bežný vidlicový dvanásťvalec.

Na propagácii tohto usporiadania valcov má najväčšiu zásluhu koncern Volkswagen. V roku 2001 predstavili zástupcovia značky na autosalóne v Tokyu prototyp Volkswagen Nardo W12 Coupe.

Tento koncept poháňal 6,0-litrový motor W12 s výkonom 447 kW (608 k). Automobilka začala o niekoľko mesiacov so sériovou produkciou tejto pohonnej jednotky, nie však v predstavenom koncepte.

Volkswagen W12 Coupe Nardo Volkswagen W12 Coupe Nardo

Novinka putovala pod prednú kapotu modelu Audi A8. Pohonná jednotka spájala dva motory VR6, ktoré mali spoločný kľukový hriadeľ. Motor VR6 má jeden kľukový hriadeľ, jeden blok motora a jednu hlavu valcov.

Audi A8 L W12

Uhol, ktorý zvierajú valce medzi sebou je 15 °. Dva spojené motor VR6 tak medzi sebou zvierajú uhol 72 ° a tým je táto pohonná jednotka mimoriadne kompaktná. Menší súrodenec v podobe W8 dokonca poháňal Volkswagen Passat v modernizovanej generácii B5.

W12 Audi A8 L W12 6.3 FSI quattro

Prvé Audi A8 s motorom W12 malo 309 kW (420 k) a krútiaci moment 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládlo za 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h. Jedinečnosťou modelu bolo tiež počet vyrobených kusov.

Z prvej generácie Audi A8 s týmto motorom vyrobili len 750 kusov. Volkswagen však neplánoval použitie novinky len v modeloch z Ingolstadtu a tak prišiel so svojim vrcholovým vozidlom Phaeton. Automobilka dopriala najobjemnejší motor z produkcie tiež prvému SUV modelu Touareg.

Volkswagen Touareg W12 Sport Volkswagen Touareg W12 Sport

Motor bol priebežne inovovaný a v súčasnosti je použitý v luxusnej limuzíne Audi A8. Zo zdvihového objemu 6,3 litra a priameho vstrekovania FSI ponúkne maximálny výkon 368 kW (500 k).S pohon všetkých kolies akceleruje z 0 na 100 km/h len za 4,6 sekundy. Pre úsporu paliva dokáže tiež vypínať jeden rad valcov.

MM

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov