Emisná kríza ovplyvnila trh len mierne
Rast predaja osobných automobilov sa v októbri 2015 spomalil napriek tomu, že na rozhodujúcich trhoch zaznamenali mierne zvýšenie.
Objemy predaja sa v mesiaci október 2015 zvýšili o menej ako 2 percentá v Nemecku, Francúzsku a Španielsku. Hoci sa predaje Volkswagenu takpovediac zastavili, napriek tomu si značka udržala svoju pozíciu v hornej časti rebríčka. BMW bola jediná značka, ktorá zaznamenala dvojciferný rast.
Spomalené tempo
Európske predaja nových áut sa síce v medziročnom porovnaní zvýšili v mesiaci október o 2,4 percenta na 1,14 milióna vozidiel, bol to však očividne menší nárast ako v septembri 2015. Vtedy to bol tiež druhý najnižší mesačný nárast objemu predaja, aký sme zaznamenali v tomto roku. Aj predaje v časovom období od januára do konca októbra 2015 ukazujú, že sa predalo dohromady 11,92 miliónov kusov automobilov, čo je síce nárast o 8,3 percenta, ale zároveň aj najmenší nárast od mája 2015.
Výsledky predaja v jednotlivých európskych krajinách ukazujú, že spomalenie ovplyvnila situácia na trhu na motoristicky najrozvinutejších trhoch, počnúc Veľkou Britániou, kde sa predalo najmenej automobilov za vyše tri a pol roka. Počas tohtoročného októbra sa tam predalo síce až 177 664 vozidiel a po Nemecku tam mali druhým najvyšší predaj, ale bolo to o 1,1 percenta menej ako v októbri pred rokom. Hoci Nemecko trumflo ostatné krajiny s predajom viac ako 278 372 vozidiel, vykázalo aj svoj najnižší nárast predaja iba o + 1,1 percenta. Výsledky vo Francúzsku ukázali rovnaký trend, aký sme videli v Nemecku, predaj v krajine galského kohúta stúpol iba o 1 percento. Veľká zmena prišla zo Španielska, kde celkový medziročný rast bol až dvojciferný napriek tomu, že pri porovnaní predajov počas mesiacov október v roku 2014 sa spomalil predaj počas tohtoročného októbra iba 1,9 percenta, čo je najnižší nárast v tejto krajine v tomto roku. Podľa očakávania predaj v Taliansku vzrástol o 8,4 percenta, čo je najväčší nárast predaja v krajinách s rozvinutým motorizmom.
Ďalšie významné nárasty predaja zaznamenali v októbri 2015 oproti októbru 2014 vo Švédsku a Českej republike, kde hlásia nárast predaja o viac než 10 percent. V Belgicku a Holandsku tiež prekonali očakávaný rast predaja. V opačnom smere sa vyvíjal predaj v Rakúsku a Švajčiarsku, kde klesli o 6,7 a 5,4 percenta. „Tento mesiac sme prvý raz zaznamenali dopad nedávnych problémov s migrantmi a atentátnikmi IS, čo sa odrazilo na spomalení rastu predaja na trhu automobilového priemyslu,“ povedal Brian Walters, viceprezident JATO Dynamics.
VW stále vedie
V poradí značiek zostal naďalej Volkswagen pred svojimi súpermi, ale jeho predaj stagnoval v októbri počte 141 921 predaných vozidlách. Dobre sa predávali modely Golf, Polo a Up. Avšak nemecká značka nebola jediná, ktorá pociťovala dopady októbrovej recesie; predaje značky Opel /Vauxhall klesli v októbri o 2,5 percenta a automobilky Škoda o 2,4 percenta. Medzitým Ford, Renault a Peugeot vykázala mierny nárast. Azda aj očakávanými nositeľom rastu boli BMW, Mercedes, Fiat a Audi – hoci Audi výrazne v porovnaní s predchádzajúcimi výsledkami rastu spomalil. Ďalej si udržali miesta v rebríčku, Mazda, Land Rover, a Jeep sa významne zlepšili.
Volkswagen Golf získal opäť pole position, hoci jeho predaj klesol o 3,8. Jeho pokles bol nasledovaný väčšími stratami modelov Volkswagen Polo, Renault Clio a Ford Fiesta. Nový Volkswagen Passat si kúpilo až 20 596 zákazníkov, čím sa predaj tohto modelu zvýšil oproti vlaňajšiemu októbru až o 81,4 percenta a v rebríčku najpredávanejších modelov obsadil piatu priečku. Značka Peugeot umiestnila až dva svoje modely v prvej desiatke vďaka pozitívnemu záujmu o svoje model 208 a kompakt 308. Mimo prvú desiatku sa umiestnili modely Fiat Panda a Škoda Fabia, po ktorých bol veľmi slušný dopyt. Október bol tiež dobrým mesiacom pre predaj modelov Renault Kadjar, Fiat 500X, Hyundai Tucson a Suzuki Vitara.
“Na trhu došlo síce k spomaleniu predaja, na čo vplýval znížený záujem o niektoré dôležité modely. Možno to pripísať mnohým už viackrát pretriasaným faktorom. Zostáva iba čakať či je to začiatok trvale klesajúceho trendu predaja, alebo krátkodobé dôsledky nedávnych emisných problémov,“ uzavrel Brian Walters.
Predaje osobných áut v jednotlivých krajinách
krajina X.2015 X. 2014 rozdiel I.-X. 2015 I.-X. 2014 rozdiel
Rakúsko 25,149 26,945 -6.7% 262,342 264,308 -0.7%
Belgicko 39,474 38,115 +3.6% 431,996 426,210 +1.4%
Chorvátsko 2,411 2,425 -0.6% 30,760 29,819 +3.2%
Cyprus 723 697 +3.7% 7,302 6,591 +10.8%
ČR 19,658 17,791 +10.5% 190,668 159,261 +19.7%
Dánsko 16,869 16,361 +3.1% 171,977 158,360 +8.6%
Estónsko 1,950 2,083 -6.4% 18,067 18,165 -0.5%
Fínsko 9,173 8,829 +3.9% 91,871 91,862 +0.0%
Francúzsko 161,700 160,117 +1.0% 1,582,673 1,496,203 +5.8%
Nemecko 278,372 275,320 +1.1% 2,686,310 2,556,991 +5.1%
Veľká Británia 177,664 179,714 -1.1% 2,274,550 2,137,910 +6.4%
Grécko 4,940 6,000 -17.7% 62,834 59,487 +5.6%
Maďarsko 8,202 6,150 +33.4% 63,651 55,987 +13.7%
Írsko 2,571 2,034 +26.4% 123,685 95,206 +29.9%
Taliansko 134,011 123,616 +8.4% 1,335,684 1,166,203 +14.5%
Litva 1,291 1,207 +7.0% 11,578 10,446 +10.8%
Lotyšsko 1,572 1,251 +25.7% 14,427 12,279 +17.5%
Luxemburg 4,398 4,522 -2.7% 40,425 42,669 -5.3%
Nórsko 13,292 13,036 +2.0% 126,901 121,759 +4.2%
Poľsko 29,062 28,689 +1.3% 287,266 250,899 +14.5%
Portugalsko 13,950 11,800 +18.2% 152,265 119,239 +27.7%
Rumunsko 7,562 7,344 +3.0% 64,401 58,908 +9.3%
Srbsko 1,583 1,343 +17.9% 16,154 15,360 +5.2%
Slovensko 6,731 7,086 -5.0% 63,257 58,882 +7.4%
Slovinsko 5,454 5,134 +6.2% 50,922 45,703 +11.4%
Španielsko 81,460 79,939 +1.9% 874,842 728,144 +20.1%
Švédsko 31,563 28,252 +11.7% 280,216 250,888 +11.7%
Švajčiarsko 24,782 26,202 -5.4% 262,739 244,296 +7.5%
Holandsko 38,527 35,805 +7.6% 341,824 324,381 +5.4%
Spolu 1,144,094 1,117,807 +2.4% 11,921,587 11,006,416 +8.3%
Predaje podľa značiek
značka X. 2015 X.2014 rozdiel I-X. 2015 I.-X. 2014 rozdiel
VOLKSWAGEN 141,921 142,244 -0.2% 1,452,416 1,353,486 +7.3%
FORD 80,072 79,588 +0.6% 880,153 827,922 +6.3%
RENAULT 78,591 78,248 +0.4% 797,850 733,578 +8.8%
PEUGEOT 69,403 68,246 +1.7% 710,050 665,055 +6.8%
OPEL 68,447 70,225 -2.5% 793,478 754,093 +5.2%
AUDI 65,741 3,648 +3.3% 656,142 620,288 +5.8%
BMW 62,373 55,335 +12.7% 615,730 562,009 +9.6%
MERCEDES 61,533 56,128 +9.6% 619,317 553,351 +11.9%
FIAT 53,506 49,345 +8.4% 554,711 503,560 +10.2%
ŠKODA 49,469 50,691 -2.4% 522,077 490,653 +6,4%
Predaje podľa modelov
model X. 2015 X.2014 rozdiel I.-X. 2014 I.-X. 2014 rozdiel
VW GOLF 43,545 45,275 -3.8% 453,276 441,999 +2.6%
VW POLO 24,866 27,141 -8.4% 255,515 234,571 +8.9%
RENAULT CLIO 22,596 26,335 -14.2% 253,879 253,786 +0.0%
FORD FIESTA 21,378 24,795 -13.8% 269,821 268,601 +0.5%
VW PASSAT 20,596 11,352 +81.4% 186,301 129,878 +43.4%
PEUGEOT 208 19,386 15,887 +22.0% 192,835 185,033 +4.2%
OPEL CORSA 19,337 20,447 -5.4% 229,683 215,306 +6.7%
PEUGEOT 308 18,403 16,049 +14.7% 169,396 131,709 +28.6%
ŠKODA OCTAVIA 17,741 -5.2% 183,430 172,801 +6.2%
NISSAN QASHQ 17,486 17,199 +1.7% 198,271 173,787 +14.1%
JATO Dynamics, Ltd. (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov