Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault 16: jubileum automobilovej legendy

Tento rok uplynulo 50 rokov od uvedenia modelu Renault 16 – priekopníckeho automobilu na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Francúzska značka predstavila inovatívne vozidlo, ktoré svojou dvojpriestorovou karosériou predznamenalo zrod dnes už populárnej kategórie hatchback. Právom patrí medzi legendy francúzskej značky a míľniky v dejinách automobilizmu.

Prvá limuzína  do šikmou zadnou časťou, veľkým vekom batožinového priestoru a variabilným konceptom usporiadania kabíny, bola v roku 1965 automobilovou senzáciou. Miery novinky: 4,32 metra dĺžka, 1,65 metra šírka a 1,36 metra výška, k tomu sériovo štyri dvere, dokonca až päť, keď pripočítame veľké veko batožinového priestoru. Echo v tlači bolo obdivné: „Vo vnútri väčší ako zvonku“, zneli oslavné titulky, alebo „Nový pojem v strednej triede“.

R 16 e     R 16 h

Karoséria Renaulta 16 pozostávala z dvoch samostatných priestorov, čím opustila vtedy prevažujúce trojpriestorové sedany a vytvorila podmienka pre karosérie typu liftback a hatchback.  Bolo tomu tak aj z dôvodu celkom ojedinelej praktickosť, prameniacej z nového riešenia karosérie, ktorá bola zakončená strmou výklopnou stenou. Spoluutvárala nielendynamické zakončenie karosérie, ale predovšetkým objemný variabilný batožinový priestor, ktorého praktickosť znásobila posuvné zadné a sklopné predné sedadlá.

Automobil oslovil aj bohato presklenenou kabínou, ktorá presvetlila interiér s úhľadnou prístrojovou doskou a dvojramenným volantom so štíhlym horizontálnym stredom. Radiaca páka sa nachádza pod volantom, čo viedlo k absencii klasického stredového tunelu a teda aj k väčšiemu miestu na predných sedadlách.

R 16 g      R 16 j

Renault 16 nevybočil iba svojimi piatymi dverami zo zaužívaného modelu trojpriestorových limuzín. Aj jeho dlhý rázvor patrí k nezameniteľným vlastnostiam, ktoré prispievali k jazdnému komfortu. Preto ho aj nazvali „obývačkou na kolesách“. Avantgardný Francúz mal vľavo o 67 mm dlhší rázvor než vpravo. Pri  2 717 či 2 650 mm to postrehli iba mimoriadne bystré oči.

V závislosti od jednej zo štyroch možností usporiadania batožinového priestoru sa jeho objem menil od 346 do 1 200 dm3. To všetko vďaka posúvaniu, sklápaniu, prípadne úplnému vybratiu zadnej lavice. Vnútorný priestor sa dal vďaka sklápateľným sedadlám premeniť na lôžkovú konfiguráciu. Pohon predných kolies síce nebol v danej dobe novinkou, ale stále bol v tejto triede výnimočný.

R 16 i      R 16 c

Modernizácie

V roku 1968 s príchodom verzie TS (Tourisme Sportif) sa dostalo množstvo doplnkov do štandardnej výbavy vrátane rozmrazovania zadného okna, prídavných svetiel, dvojrýchlostných stieračov so štyrmi tryskami ostrekovača, spolu s elektricky ovládanými prednými oknami, elektrickým strešným oknom a koženými poťahmi.

Rok po svojom predstavení v Ženeve získal Renault 16 ocenenie Auto roka, keď predstihol aj Rolls-Royce Silver Shadow.

Od roku 1973 až do ukončenia jeho výroby v roku 1980 bol Renault 16 dostupný aj vo verzii TX. Pod jeho kapotou bol motor s výkonom 68 kW/93 koní a objemom 1647 cm3, s ktorým dosiahol maximálnu rýchlosť 175 km/h. Do výbavy sa dostalo centrálne zamykanie a samonavíjacie bezpečnostné pásy. Z Renaultu 16 sa vyrobilo za 15 rokov 1 845 959 kusov.

Roku 1975 predstavil Renault na Ženevskom autosalóne nasledovníka Renault 20, tiež so šikmou zadnou časťou. Renault vyrábal súčasne oba modely štyri roky.

Renault 16

V roku 1975 stál Renault 16 v ČSSR 91 000,- Kčs.  Renault 16 bol v podstate prvý, dnes už klasický “hatchback” v Európe. Za zmienku stojí uloženie prevodovky pred motorom a nerovnaký rázvor na ľavej a pravej strane (vpravo kratší), čo bolo spôsobené priečnym uložením zadných torzných tyčí. Vpredu boli uložené pozdĺžne. Jeho výroba prebiehala od roku 1965 do roku 1980. V roku 1965 bol vyhlásený za Auto roku 1966.

Pohonné jednotky:

  • R16 L, TL – 1565 cm³ s výkonom 49 kW
  • R16 TX – 1647 cm³, 68 kW

Rozmery:

  • Dĺžka – 4 257 mm
  • Šírka – 1 628 mm
  • Výška – 1 450 mm
  • Rázvor – vpravo 2 650 mm, vľavo 2 710 mm
  • Rozchod – 1342/1292 mm
  • Batožinový priestor – 346  – 1 200 dm³

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov