Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


2014: Slovenský automobilový priemysel prekonal očakávania

Na Slovensku sa v roku 2014 podľa predbežných výsledkov vyrobilo vyše 970 000 automobilov. 

Uplynulý rok priniesol slovenskému trhu medziročný nárast v predaji a registrácií nových vozidiel o viac ako 9 percent. Celkový počet novoregistrovaných vozidiel sa vyšplhal na úroveň 81 972 kusov, z toho 72 249 boli osobné automobily.

Automobilový priemysel tým výrazne prekonal očakávania zo začiatku minulého roku. Odhady odborníkov vtedy totiž hovorili, že po rekordnom roku 2013, keď sa v krajine vyrobilo 987 718 áut, poklesne výroba na cca 930-tisíc vozidiel. Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR preto neváha hodnotiť rok 2014 ako úspešný. „Slovenský automobilový priemysel potvrdil stabilne silnú pozíciu v slovenskej ekonomike,“ skonštatoval Jaroslav Holeček, prezident ZAP SR.

Zväz podľa neho očakáva v roku 2015 podobne silné výsledky. Pozíciu odvetvia potvrdzuje už roky vyše 43-percentný podiel na tržbách celkovej slovenskej priemyselnej výroby. Slovensko si už niekoľko rokov udržiava svetové prvenstvo v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov. Za rok 2014 to bolo 179 vozidiel na tisíc obyvateľov, čo presahuje výsledky ostatných krajín o desiatky vyrobených kusov na tisícku obyvateľov. Za rekordnou úrovňou tohto ukazovateľa z roku 2013 – 181 áut na tisíc obyvateľov – zaostal vlani slovenský autopriemysel len o dva kusy.

KIA fabrika 2

Kľúčový ostáva rast konkurencieschopnosti

Hlavný cieľ Zväzu automobilového priemyslu SR ostáva podľa J. Holečka nezmenený – udržať stabilitu a najmä posilniť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku.

Ako reprezentant nosného odvetvia slovenskej ekonomiky pracoval zväz v roku 2014 na akcelerácii legislatívnych a spoločenských zmien hlavne vo vzdelávaní, vede, výskume a inováciách, ako aj stabilizácii a zlepšovaní podnikateľského prostredia. „Pozorne načúvame potrebám našej členskej základne a mapujeme aj požiadavky ďalších firiem v automobilovom priemysle a preto sú tieto témy pre udržanie konkurencieschopnosti odvetvia, no aj celej slovenskej ekonomiky naďalej kľúčové,“ zdôrazňuje J. Holeček. Odborné komisie zväzu sa venujú aj energetickej politike v oblasti automotive, relevantným legislatívnym úpravám vymožiteľnosti práva. Zväz neustále iniciuje rozširovanie možností lokalizácie výrobcov v súvislosti s dobudovaním dopravnej infraštruktúry a príprave vhodných lokalít.  V minulom roku ZAP SR participoval aj na príprave nového zákona o odpadoch, ktorý zavedie rozšírenú zodpovednosť výrobcov za výrobok po ukončení jeho životnosti.

„Pre ďalšiu úspešnosť automobilového priemyslu na Slovensku je udržanie konkurencieschopnosti kľúčové, pretože umožňuje nielen udržať stabilnú produkciu automobilov, ale aj posúvať limity našich možností v tuzemskej výrobe komponentov čoraz viac do hĺbky dodávateľského reťazca,“ akcentuje šéf zväzu. ZAP SR v nich sleduje tak potreby finálnych výrobcov, ktorí intenzívne sledujú možnosti získania tunajších dodávateľov, ako aj ďalších firiem v odvetví. Zladenosť cieľov ZAP SR s ich potrebami potvrdzujú tiež výsledky štúdie o dodávateľoch automobilového priemyslu, ktorú realizovala spoločnosť PwC v spolupráci so zväzom. V súčasnej situácii v odvetví by podľa 74 % dodávateľov prospela stabilizácia daňovej a pracovno-právnej legislatívy. Za ďalšie dôležité faktory označili zlepšenie infraštruktúry (51 %) a zmeny v systéme vzdelávania (42 %).

„Aktuálne potrebujeme dotiahnuť schválenie nového zákona o odbornom vzdelávaní a rozbehnúť jeho implementáciu do praxe, aby sme pokračovali v naštartovanej transformácii odborného školstva a prípravy kvalifikovaných ľudí, ktorej kontinuitu sa snažia udržať práve zamestnávatelia,“  zdôraznil Jaroslav Holeček.

S témou vzdelávania úzko súvisí aj nedostatok inžinierskych talentov, ktorý vo vlaňajšom prieskume KPMG a ZAP-u označilo až 62 % podnikov ako hlavnú bariéru rozvoja inovácii. „Musíme si pritom uvedomiť, že nielen rozvoj tunajších dodávateľov, ale aj zvyšovanie ich inovatívnej schopnosti sú ako dôležité prvky posilňovania konkurencieschopnosti nie ambíciou, ale doslova nutnosťou pre to, aby sa na Slovensku pevne ukotvili aj desiatky tisíc pracovných miest v automobilovej výrobe. A vznikli podmienky preto, aby automobilový priemysel prinášal prácu aj ďalším regiónom Slovenska,“ podčiarkuje prezident zväzu.

Registrácie nových vozidiel potešili

V roku 2014 opäť prevažovali nákupy nových automobilov zo strany právnických osôb v porovnaní s dopytom fyzických osôb. „Nárast trhu vnímame ako pozitívny trend, ktorý potvrdzuje ukončenie krízových režimov v slovenských firmách. Obnova vozového parku zároveň prispieva k ekologizácii vozidlového parku, pretože nové vozidlá spĺňajú prísne kritériá na nízke emisné limity. Na Slovensku však stále evidujeme nízky záujem o vozidlá s alternatívnymi pohonmi, ktoré by výraznejšie pomohli k plneniu limitov CO2, ktoré Európska únia stanovila do roku 2020. V tejto oblasti výrazne chýba podpora štátu, spracovanie stimulačných a subvenčných mechanizmov, ktoré by zvýšili atraktivitu elektromobilov, vozidiel s hybridným pohonom, či vozidiel s pohonom na plyn“ upozornil Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR.

Na Slovensku v roku 2014 zaregistrovali 49 elektromobilov.

KIA EV fabrika

Zap (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov