Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi A7 Sportback h-tron

Audi predstavilo novú verziu luxusného športového kupé: A7 Sportback h-tron. Na pohon využíva palivové články a dva elektromotory. Audi tak využíva ďalší typ pohonu budúcnosti.

Na autosalóne v Los Angeles Audi predstavilo najmodernejšieho predstaviteľa modelu A7. Audi sa snaží vyvíjať pohonné systémy budúcnosti. Prednedávnom sme písali o palive, ktoré má nahradiť alebo doplniť bežne používané fosílne palivá. V súčasnosti automobilka predstavuje automobil s palivovými článkami.

Najväčšou prednosťou automobil s palivovými článkami je ich ohľaduplnosť k životnému prostrediu. Pri chemickej reakcii sa vylučuje čistá vodná para, ktorá je prakticky netoxická pre ľudský organizmus.

Audi A7 Sportback h-tron Audi A7 Sportback h-tron

A7 h-tron však nevyužíva výlučne palivové články. V zadnej časti má vozidlo 2 elektromotory, ktoré môžu poháňať automobil v prípade prázdnych vodíkových nádrží. Pohon quattro je v automobile s palivovými článkami novinkou, predné a zadné kolesá sú stále mechanicky prepojené.

V režime pohonu na vodík spotrebuje A7 h-tron približne 1 kg vodíka na 100 km. Pre porovnanie obsiahnutej energie je to ekvivalent 3,7 l benzínu. Objem nádrže umožňuje prejsť automobilu vyše 500 km.

Tankovanie vodíka trvá približne 3 minúty. Ďalších 50 km dojazdu zabezpečí 8,8 kWh batéria, ktorú je možné dobiť z elektrickej siete. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá modelu A7 h-tron 7,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Krútiaci moment dosahuje 540 Nm; automobil má pohotovostnú hmotnosť 1 950 kg.

Audi A7 Sportback h-tron Audi A7 Sportback h-tron

Výfukové potrubie je vyrobené z plastu. Palivový článok sa skladá z vyše 300 buniek tvoriacich tzv. zväzok.

Audi A7 Sportback h-tron Audi A7 Sportback h-tron

Celý palivový článok pracuje v rozsahu napätia 230 až 360 voltov. Do systému je zaradený turbokompresor, ktorý stláča vzduch do buniek. Nespotrebovaný vodík sa vracia späť k anóde, čo zvyšuje efektivitu.

Na chladenie palivového článku je potrebný chladiaci okruh. Výmenník tepla zabezpečí vykurovanie kabíny. Palivový článok pracuje pri teplote 80 °C a dosahuje účinnosť približne 60 %. Štartovanie je zabezpečené do teploty -28 °C.

Audi A7 Sportback h-tron Audi A7 Sportback h-tron

Každý z elektromotorov poskytuje výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 270 Nm. Krátkodobo dodajú až 114 kW (157 k). Elektrické motory sú prepojené cez planétovú prevodovku. Vodič má pred sebou aj indikátor výkonu, ktorý ho o aktuálnom toku energie.

MM, Audi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov