Škoda Felicia: 20 rokov
Automobil, ktorý je stále hojne zastúpený na slovenských cestách, Škoda Felicia, oslavuje tento mesiac okrúhle výročie. Prvý kus totiž zišiel z výrobnej linky pred 20-timi rokmi.
Presne 17. októbra 1994 zišla z výrobnej linky prvá Škoda Felicia. Od spojenia automobilky Škoda s koncernom Volkswagen tak išlo o prvý model, ktorý bol vyvinutý pod vedením nemeckého koncernu.
Tri roky po vstupe Volkswagenu do automobilky Škoda vzišiel zo spolupráce prvý spoločný výsledok. Automobil Škoda Favorit prešiel výraznou modernizáciou, omladil dizajn, pribudli nové motory a prvky výbavy a model dostal nový názov Felicia.
Na výber bolo 5 rôznych verzií karosérie: hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a verzia Fun. So začiatkom výroby nového modelu zaviedla automobilka Škoda tiež nové výrobné a kvalitatívne štandardy.
Prvá Škoda Felicia zišla z výrobnej linky o 10:20 hod., 17. októbra 1994. O 9 dní neskôr automobilka predstavila novinku verejnosti. Nový kus bol veľkou udalosťou, pražský primátor ho pokrstil vodou z Vltavy a automobilka darovala jeden z prvých kusov rodine Ondráčkovcov, ktorá mala trištvrte roka staré štvorčatá.
Základnou pohonnou jednotkou bol na začiatku zážihový štvorvalec 1,3 OHV s výkonom 40 kW (55 k) a 50 kW (68 k). Motor prevzali z predchádzajúceho automobilu Favorit a základ mal v známej pohonnej jednotke zo 60-tych rokov. Starú techniku prezrádzal ventilový rozvod OHV a kľukový hriadeľ uložený v 3 ložiskách.
Ponuku však v roku 1995 rozšírili o koncernový motor 1,6 MPI s výkonom 55 kW (75 k) a o vznetovú pohonnú jednotku 1,9 D s atmosférickým plnením a výkonom 47 kW (64 k). Jediný vznetový zástupca dostal do sériovej výbavy servo, ktoré bolo s inými motormi za príplatok.
V júni 1995 prišla na trh verzia kombi. V auguste začali s výrobou verzie Pick-up, na ktorej základoch neskôr predstavili verziu pre voľný čas, Feliciu Fun. Viac ako 18 500 kusov Pick-upu predali pod menom Volkswagen Caddy.
Felicia znamenala pre automobilku výrazný krok v oblasti kvality a bezpečnosti. Výroba motorov získala v Mladej Boleslavi medzinárodný certifikát ISO 9002. Vyššiu úroveň bezpečnosti Felicie potvrdil v roku 1995 inštitút TÜV.
Model Felicia mohol mať príplatkovú výbavu, ktorá pre Favorit nebola nikdy k dispozícii. Patril sem systém ABS, dva airbagy, klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá a pri verzii Laurin a Klement aj kožené sedadlá.
V roku 1998 Feliciu prepracovali a po dizajnovej stránke sa priblížila modelu Octavia. Koniec výroby prišiel v roku 2001. Posledný vyrobený kus mal poradové číslo 1 401 489. Pokračovateľom modelu Felicia sa stala Fabia, ktorú začali vyrábať od roku 1999.
MM, Škoda
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov