Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz vyvinul nové piesty z ocele

Automobilka Mercedes-Benz bola vždy priekopníkom v oblasti vznetových motorov. V súčasnosti prináša opäť novinku určenú špeciálne pre vznetové motory: piesty z ocele.

Prvým vznetovým motorom pre osobné vozidlá vybavili inžinieri z Mercedesu automobil už v roku 1936. Odvtedy automobilka neustále vyvíja nové technológie, ktoré zabezpečujú konkurencieschopnosť vznetového motora voči zážihovému.

V súčasnosti sú štandardom pre osobné vozidlá piesty z hliníka. Je to rovnaký materiál, ako blok motora, v ktorom sa pohybujú. Mercedes-Benz však spolu s oceľovými piestami využije aj technológiu Nanoslide.

Medzi materiálom z ocele a hliníka sú veľké rozdiely. Oceľový materiál v teple menej mení svoj tvar, než hliníkový. Je tiež ťažší a horšie odvádza teplo.

Oceľový piest v hliníkovom bloku má pri studenom motore menšiu vôľu vo valci. Vplyvom teploty sa priestor vo valci zväčší viac, ako rozmery oceľového piesta. Tým vznikne menšie trenie piestovej skupiny a zvýši sa tým efektívnosť motora.

Dávnejšie používané oceľové piesty neboli vhodné pre hliníkové bloky motorov. Novovyvinuté piesty z dielne Mercedes-Benz sú z mimoriadne pevnej ocele. Vyššia pevnosť piestov umožnila ich kompaktnejšie rozmery.

Nové piesty sú o 13 mm nižšie, ako predchádzajúce hliníkové piesty. Staré hliníkové piesty majú výšku 71,6 mm a nové len 58,6 mm. Vďaka pevnejšiemu materiálu umožnia nové piesty vyššie vstrekovacie tlaky pri menších rozmeroch.

Mercedes-Benz oceľový piest Mercedes-Benz oceľový piest

Nové piesty zlepšili aj účinnosť motora. Nižšia teplotná vodivosť ocele umožní zvýšiť v spaľovacom priestore teplotu. Tým sa skráti doba horenia a rastie vznietivosť paliva.

Prvým motorom, ktorý  takéto piesty dostane, bude verzia E 350 Bluetec. Výkon motora vzrastie na 190 kW (258 k). Priemerná spotreba paliva klesne na úroveň 5,0 l/100km.

Mercedes-Benz aj v tomto motore použije techniku Nanoslide. Pri nej sa pomocou drôtovej elektrometalizácie roztavia železo-uhlíkové drôty a prúdom inertného plynu sa kvapôčky kovu nanesú na stenu valca. Takto upravený povrch je zrkadlovo hladký a extrémne odolný voči opotrebovaniu.

MM, Mercedes-Benz

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov