Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda RS: 40 rokov kultu rýchlosti

So skratkou RS, ktorá znamená ‚Rally Sport’, sa znalcom histórie značky Škoda vybavujú spomienky na skvelé športové automobily plné temperamentu a rýchlosti.

História vozidiel s prívlastkom RS sa začala písať v roku 1974, kedy vznikli pretekárske špeciály Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Jedným z najúspešnejších súťažných áut 70. a 80. rokov 20. storočia je legendárna Škoda 130 RS. Prvým novodobým modelom RS sa stala Škoda Octavia RS predstavená v roku 2000. Od roku 2003 je ponúkali variant RS aj v modelovom rade Fabia. Vrcholom ponuky áut Škoda RS je nová Octavia RS – najrychlejšia a najvýkonnejšia Octavia, aká sa kedy sériovo vyrábala.

1974: Neobyčajné špeciály Škoda 180 RS a 200 RS

Mladoboleslavská automobilka po prvý raz použila skratku RS pre označenie modelu v roku 1974. Súťažné špeciály Škoda 180 RS a 200 RS sú považované za zakladateľov dynastie RS a patria do zlatého fondu pretekárskych áut značky. Cieľom ich vývoja bolo, aby škodovky mohli štartovať aj vo vyšších, veľkoobjemových triedach a mohli na pretekárskych tratiach úspešne konkurovať renomovaným značkám.

Po iba šiestich mesiacoch  príprav predstavila Škoda na jar 1974 tri superšporty (jedno auto 180 RS, dve 200 RS), ktoré v júni toho istého roku po prvýkrát nastúpili na štart oficiálnej automobilovej súťaže  Rallye ŠKODA. „Modely Škoda 180 RS a 200 RS znamenajú vstup značky do najvyšších súťažných tried,“ hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne Múzea Škoda.

Pod kapotou modelu Škoda 200 RS je dvojlitrový štvorvalec s rozvodom OHC a výkonom 120 kW (163 k). Maximálna rýchlosť špeciálu je 210 km/h. Vozidlo presvedčilo nielen zrýchlením a vysokou rýchlosťou, ale aj vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, ku ktorým výrazne prispela novo vyvinutá zadná náprava s vlečenými ramenami. Prevodovku dodala firma Porsche.

Škoda 130 RS: Zrodenie legendy

Na základe pozitívnych skúseností s vozidlom 200 RS dospeli v mladoboleslavskej automobilke k záveru vyrobiť všestranne použiteľný súťažný automobil. Iba o rok neskôr, v sezóne 1975, vyšiel na medzinárodné trate automobil Škoda 130 RS. Značka mala pred sebou šesť rokov, počas ktorých zožala v automobilových súťažiach jeden úspech za druhým.

Škoda 130 RS sa stala jedným z najúspešnejších vozidiel svojej doby a až do začiatku 80. rokov výrazne zasiahla do výsledkových listín na automobilových súťažiach a aj na pretekoch na okruhoch. Pre mnohých motoristických fanúšikov sa stala legendou. Z úspechov tohto auta ťaží dobrá povesť motoristického športu pod hlavičkou značky Škoda dodnes.

Najväčšie úspechy dosiahla Škoda 130 RS na Rally Monte Carlo v roku 1977, kde obsadila prvé dve miesta v objemovej triede do 1300 cm3. Na okruhoch si potom „Ereska“ pripísala víťazstvo na majstrovstvách Európy cestovných áut v roku 1981. Aj na najvýznamnejších domácich súťažiach, napr. Barum Rallye, Rallye Bohemia alebo Rallye Šumava, neraz zvíťazila.

Srdcom auta je štvorvalec s objemom 1,3 litra a výkonom 103 kW (140 k), umiestnený vzadu a poháňajúci zadnú nápravu. O pretekárskej charakteristike motora svedčí jeho konštrukcia, kde okrem iného našli uplatnenie dva karburátory Weber, osemkanálová hlava a mastenie so suchou skriňou. Tento súťažný špeciál s dĺžkou cca 4 metre, šírkou 1,72 metra a výškou 1,34 metra dosahuje podľa sprevodovania maximálnu rýchlosť až 220 km/h.

V roku 1981 výroba modelu 130 RS zastavili a tým dochádza v spoločnosti ŠKODA AUTO k prerušeniu tradície vozidiel označením RS na bezmála 20 rokov.

140527 ŠKODA RS - 40 years of the cult of speed (2)

Škoda Octavia RS (2000-2005): RS sa dostáva do sériovej výroby

Na prelome tisícročia automobilka predstavila model Škoda Octavia RS. Ide o symbolickú poctu tradícii modelov Škoda 180/200 RS a predovšetkým úspechom legendárneho „Ereska“ 130 RS. Zákazníkov prvý novodobý model RS okamžite okúzlil. Výkonný motor, dynamika a športová charizma v spojení so všetkými výhodami rodinného auta – to všetko prispelo k podmanivosti tohto konceptu.

Auto disponuje preplňovaným benzínovým štvorvalcom s objemom 1,8 litra s výkonom 132 kW (180 k), kombinovaným s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládla prvná Octavia RS za 7,9 sekundy, dosiahla maximálnu rýchlosť 235 km/h. Octavia RS prvej generácie sa vyrábala v rokoch 2000 až 2005.

V roku 2001 prišiel do predaja výnimočný akčný model, ktorý na seba strhol veľkú pozornosť. Pri príležitosti 100. výročia angažovania sa mladoboleslavskej značky v motoristickom športe sa predstavila limitovaná, stokusová edícia Škoda Octavia RS WRC Edition. Na základe inšpirácie súťažným autom Škoda Octavia WRC, ktoré sa od roku 1998 zúčastňoval podujatí v rámci World Rally Championship (WRC), dostala Octavia RS WRC Edition nezameniteľné dizajnové prvky, ktoré mali ešte viac zvýrazniť jej športový vzhľad. Patria k ním okrem iného sedemnásťpalcová kolesá z ľahkej zliatiny a xenonové svetlomety. Automobil bol navyše sériovo vybavený systémom ESC.

Škoda Fabia RS prvnej generácie (2003-2007)

V roku 2003 rozširuje automobilka portfólio svojich RS modelov o druhý modelový rad a zahajuje predaj športovo ladeného vozidla Škoda Fabia RS. Prvý „hot hatch“ značky Škoda  poháňa turbodiesel 1,9 TDI PD/96 kW (130 k), ktorého silu na predné kolesá prenáša manuálna šesťstupňová prevodovka. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h autá zvláda za 9,6 sekundy, maximálna rýchlosť vrcholí hodnotou 204 km/h. Škoda Fabia RS prvej generácie sa vyrábala v rokoch 2003 až 2007.

Škoda Octavia RS druhej generácie (2005-2013)

Druhá generácia modelu Octavia prichádza v roku 2005 a zároveň aj nová Octavia RS, ktorá sa vyrábala do roku 2013. Okrem liftbacku mala RS-ka aj vyhotovenia kombi. Škoda Octavia RS bola ponúkaná s dvomi motorizáciami: s preplňovaným zážihovým dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 147 kW (200 ), alebo turbodieselom s rovnakým objemom s výkonom 125 kW (170 k). Obe motory sa dali kombinovať s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, alebo po prvý raz aj s dvouspojkovou šesťstupňovou prevodovkou DSG.

Škoda Octavia RS druhej generácie ohromila ešte lepšou akceleráciou a vyššou rýchlosťou. Benzínový motor zrýchlil z nuly na 100 km/h za iba 7,2 sekúnd (u prvej generácie to bolo 7,9 sekúnd) a maximálna rýchlosť atakovala hranicu 240 km/h.

Škoda Fabia RS druhej generácie (od roku 2010)

Na ženevskom autosalóne v roku 2010 predstavili model Škoda Fabia RS druhej generácie. Malý športiak  je odvtedy ponúkaný vo verzii hatchback aj kombi. Najmenšia „Ereska“ značky Škoda je vybavená výkonným benzinovým štvorvalcom 1,4 TSI, ktorý s dvojitým preplňovaním generuje 132 kW (180 k) a v kombinácii so štandardne montovanou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG sa podiela  na zrýchlení z 0 na 100 km/h za lenh 7,3 sekúnd. Maximálna rýchlosť dosahuje 224 km/h.

Aktuálna Škoda Octavia RS: Najrýchlejšia sériová Octavia

Aj tretia generácia modelu Škoda Octavia RS určuje nové limitymedzi športovo profilovanými modelmi. Je k dispozícii s karosériou liftback a kombi a pod kapotu si možno vybrať špičkový zážihový agregát 2.0 TSI s výkonom 162 kW (220 k), alebo turbodiesel 2.0 TDI (135 kW), ktorý vďaka špičkovým technológiám prináša skvelú kombináciu nízkej spotreby paliva a výbornú dynamiku. S benzínovým motorom dosahuje rýchlosť až 248 km/h a je tak najrýchlejším sériovým automobilu modelového radu Škoda Octavia všetkých čias.

Zdroj: ŠKODA AUTO (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov