Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota RAV4: Skok do štvorky

Píše sa rok 1994. Toyota predstavila model RAV4, čím sa
de facto zrodila nová kategória vozidiel – kompaktné SUV.

 

Píše sa rok 2013 a Toyota predstavila už štvrtú generáciu tohto celosvetovo veľmi úspešného modelu. My sme si ju išli vyskúšať do španielskej Barcelony.

Na steroidoch

Fotografie to nemôžu až tak veľmi vystihnúť, ale štvrtá generácia je oproti tretej až o 205 mm dlhšia (dĺžka 4 570 mm), 25 mm nižšia, 30 mm širšia a má o 100 mm dlhší rázvor. Napriek tomu má priemer otáčania len 10,6 m. V reči pocitov to znamená, že je viac priestoru najmä na zadných sedadlách, ale narástol aj objem batožinového priestoru (547 l) – a konečne sa zadné dvere otvárajú dohora a nie do boku. Prvé nasadnutie dozadu ma doslova ohúrilo. Samotné sedadlá síce majú kratšie operadlá – končia niekde medzi lopatkami, treba si preto riadne vytiahnuť hlavovú opierku – ale to, čo som mal pred nohami, sa azda ani opísať nedá. Bol to podobný pocit ako v Škode Superb, ktorá je známa poriadne veľkým priestorom na nohy. Týmto sa však „vyautovala“ z triedy „kompaktných“ a posunula sa o triedu vyššie.

Na vodiča?

Vodič je vždy v každom aute osoba číslo jeden. Aj tu urobila Toyota výrazné kroky správnym smerom. Konečne sa za volantom cítim ako chlap (predchádzajúca mala neskutočne vysoký posed s utopeným volantom niekde medzi nohami). Aj samotné sedadlá sú parádne veľké. Dávam opäť jednotku. Dokonca aj spracovanie a návrh materiálov si zaslúži túto známku (dokonca aj stred volantu je potiahnutý kožou). Len sa mi akosi stratila dizajnérska pointa. Po prístrojovej doske sú porozhadzované tlačidlá, a tie pred radiacou pákou nie sú pre vystupujúcu prístrojovú dosku dobre vidieť. Veľmi som sa s týmto chaosom nestotožnil.

Moderná technika

            Žiadny downsizing sa pod prednou kapotou nekoná. Ponúkané motory majú ešte riadny objem. Benzínový dvojliter ponúka maximálny výkon 111 kW (151 k) – kombinuje sa so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo bezstupňovou Multidrive S, v oboch prípadoch aj s pohonom všetkých kolies. Naftový dvojliter má výkon 91 kW (121 k) a vynikajúcu spotrebu len 4,9 l/100 km, no len pohon kolies prednej nápravy. Väčšia dva-dvojka so 110 kW (150 k) je už 4×4. Na výber je šesťstupňová manuálna alebo automatická prevodovka. Technickou lahôdkou je však samotný pohon kolies oboch náprav. Za bežných okolností sú poháňané kolesá prednej nápravy, elektronika podľa potreby pripája aj pohon kolies nápravy zadnej až do pomeru 50:50. Pohon všetkých kolies (50:50) sa dá aktivovať aj tlačidlom, ale len do rýchlosti 40 km/h. Novinkou je však športový režim, ktorý viac pomáha stáčať auto v zákrute. Po jeho aktivácii sa pripojí pohon kolies zadnej nápravy (prenesie sa naň 10 % energie motora). Počas prejazdu zákruty sa však pomer plynulo mení až na 50:50, čím sa výrazne pomáha autu plynulejšie prejsť danú zákrutu.

V okolí Barcelony som si vyskúšal silnejší naftový motor s oboma prevodovkami. Viac sa mi páčila kombinácia s manuálnou. Veľmi som bol spokojný s jazdnými pocitmi, ktoré mi nová generácia RAV4-ky ponúkla. Je pre mňa omnoho viac príjemnejšia ako predchádzajúca. Jej test na slovenských cestách bude naozaj príjemný.

Peter Mihalik

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov