Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Prius Plug-in: poď sa pripojiť!

Toyota Prius Plug-in sa pred časom ocitla aj v našej redakcii. No to bol ešte riadne predsériový kus, teraz prichádza už jeho sériová podoba.

 

Kvality ekologického a hlavne úsporného auta sme si naplno preverili v Bruseli, v európskej centrále automobilky Toyota.

TO NAJLEPŠIE
Nový Prius Plug-in nie je bežný Prius na zástrčku. Až tak jednoducho by to nešlo, hoci zjednodušene povedané to pravda je. Prius Plug-in má nový lítiovo-iónový akumulátor, ktorý nahradil pôvodný niklovo-metal-hydridový. Oproti nemu je len o 38 kg ťažší (80 kg), ale má až 4-krát väčšiu kapacitu. Prakticky je rozdelený na dve časti – na časť určenú pre hybridný pohon a časť určenú na elektrický pohon so zvýšeným dojazdom. Prvá časť je dobíjaná hybridným systémom, druhá práve káblom z bežnej elektrickej siete. Nabíjanie trvá len 1,5 hodiny, pričom nabíjačka je implantovaná priamo do vozidla. Po nabití elektrická energia vystačí na cca 25 km jazdy a zvládne rýchlosť až 85 km/h, čo sú do mesta ozaj pôsobivé hodnoty. V tomto cykle udáva výrobca priemernú spotrebu benzínu len 2,1 l/100 km. Po vybití akumulátora sa systém automaticky prepne do hybridného režimu (čiže už jazdí ako bežný Prius), kde výrobca udáva priemernú spotrebu 3,7 l/100 km.

DVE V JEDNOM
Z predchádzajúcich viet je v podstate jasné, že takmer ide o dve autá v jednom – elektromobil a hybridný automobil. A súčasné elektromobily sú plnohodnotnými automobilmi, akurát s jemne okresaným dojazdom, ktorý v tomto prípade eliminuje hybridný pohon. Ale ten sa pokojne za ideálnych podmienok vôbec nemusí počas pracovného týždňa dostať k slovu. Dojazd 25 km a doba nabíjania 1,5 hodiny (pri 8,5 hodinovom pracovnom čase) sú super hodnoty. Spoza volantu som si s ďalšími dvoma kamarátmi užíval nehlučnú jazdu mestom. Dynamika aj celkové ovládanie zodpovedá bežnému autu. Takto obsadený PriusPlug-in s pustenou klimatizáciou nám preplneným Bruselom vyrátal teoretický dojazd okolo 20 km. Ale to som ho nešetril. Pár kilometrov sa dá vždy vyrobiť rekuperačným brzdením, ale aj premyslenou jazdou. Keby som ja bol jeho majiteľom, tak 45-litrovú nádrž tankujem ozaj sporadicky.

Musím uznať, že Prius Plug-in má v meste význam. Logika takého riešenia je z pohľadu spotreby paliva aj nákupných nákladov oproti konkurencii naozaj výrazná.

Text: Peter Mihálik, foto: autor

Toyota Prius.indd Toyota Prius.indd Toyota Prius Plug-in

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov