Súhlasím s vami. Aj ja by som radšej jazdil na BMW M3 či S Klasse od Mercedesu-Benz, ale priznajme si, boli by to jazdenky a na odometri by mali už niekoľkokrát obkrúženú slnečnú dráhu. A to veští len extrémne vysoké náklady na údržbu, prípadne výmenu riadiacej jednotky v cene miernej jazdenej Fabie. Do vzorca spokojnosti a využiteľnosti sa proste lepšie hodí Škoda Octavia, ideálne vo verzii RS. Motor má potenciál, interiér priestor, automat komfort a kufor obrovský objem. Základom je stále Golf GTi, no Octavia pridáva centimetre a spokojnosť navyše, preto je v našich zemepisných šírkach obľúbenejšia.
Easy. Prepáčte, že som použil anglický výraz, ale presne to mi napadá, hneď ako si na Octavii RS odjazdím prvých pár kilometrov. Chápem každého zákazníka a osobne by som nekonal inak.
Jazdný prejav? Skôr asertívny než agresívny, ale to je pochopiteľné, na zadných sedadlách RS-ky sa často nachádza detská sedačka, možno dve. A to mali na pamäti aj vývojári, keď ladili podvozok. Je presne v strede medzi ostrým športovým a komfortným. Práve preto je každodenné jazdenie príjemné a pohodlné. Nečakajte presnosť triafania vrcholov zákruty Civicu Type R, rovnako ani spätnú väzbu na volant á-la Megane RS a už vonkoncom nestrieľa z výfuku tak ako i30N. Tieto ambície boli Octavii RS cudzie odjakživa, no dokáže vás odmeniť, ak sa rozhodnete ostať na plyne a trocha roztopiť stres z práce. Je presná, na plyne živá a prirátajte k tomu aj možnosť manuálne radiť „rýchlosti“ a pocity pretekára máte k dispozícii aj pri zjazdoch z diaľnice. Tam je zvyčajne aj lepší asfalt, s ktorým si Octavia RS rozumie.
Osobitnú kapitolu si zaslúži motor. Potentný, ak chcete, a úsporný, ak treba. To je charakteristika klasického dvojlitrového štvorvalca prepĺňaného turbodúchadlom. Maximálny výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 370 Nm sa spoľahlivo postarajú o kombináciu zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy s priemernou spotrebou pod úrovňou siedmich litrov na sto kilometrov. Samozrejme, pri častejšej komunikácii s plynovým pedálom to bude viac.
Verdikt? Škoda Octavia RS 2,0 TSI stále reprezentuje najlepší priesečník ideálnej miery športových jazdných vlastností s nezmenenou porciou praktickej stránky a v poslednej generácii pridáva aj skutočne pestrú paletu farieb, z ktorej si bude vedieť vybrať skutočne každý. A nami testovaná žltá farba je možno tak trocha spomienka na Škodu 110 R. Súhlasíte?
Stručne
Čo treba uznať
- Stále je to najlepší rodinný športiak za dobré peniaze.
Čo nám chýbalo
- Normálne ovládanie klimatizácie.
Čo nás prekvapilo
- Nízka spotreba pri civilnej jazde.
Škoda Octavia RS 2,0 TSI 180 kW 7° Automat
Cena (základ/test) 39 660/45 535 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 180 kW (245 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot.min-1. Emisie CO2 154 – 161 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,7 s, vmax = 250 km/h, spotreba WLTP/test 6,8 – 7,1/7,5 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10
- Batožinový priestor: 600 dm3