Dlhodobý test – Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet Mild Hybrid 4WD 6MT Elegance – 2. časť

Suzuki S-Cross s nami najazdilo už vyše 6 500 km. Najviac si na ňom ceníme motor.

Dnes už dieselom doba nepraje tak ako kedysi, z celkového počtu 88 003 nových registrácií v kategórii M1 za rok 2023 malo dieselový motor 15 253 vozidiel. Čisto benzínových bolo 41 412 vozidiel, elektrický pohon malo 2 346 vozidiel, zvyšných 28 992 malo hybridný, mild hybridný, plug-in hybridný alebo plynový. Aj Suzuki S-Cross má v ponuke iba mild alebo full hybridný pohon. V redakcii máme mild hybridnú verziu, ktorá má podľa mňa bližšie ku značke Suzuki. Tá je totiž v našich podmienkach vnímaná ako badžetové auto, resp. auto pre rodiny, ktoré si každé euro dvakrát otočia, než ho pustia.

A ono, keď si uvedomíme, na aké účely sa S-Cross v prevažnej väčšine používa, teda že ho nikto ho nekupuje ako diaľničný expres, ale skôr na prevádzku na dedinách, do mesta, na presuny po okreskách a prípadne na nejaké poľné cesty, tak to dáva zmysel. Diesel by bol drahý, počas krátkych trás by sa nezohrial a v konečnom dôsledku by takáto prevádzka zrejme vyústila do predčasných technických problémov. Mild hybrid je skvelá alternatíva, pretože sa na všetky spomínané typy prevádzky viac hodí, pritom je cenovo dostupný, konštrukčne jednoduchý…

V prípade Suzuki sa bavíme o 1,4-litrovom preplňovanom benzínovom motore, ktorý vyvinie 95 kW (129 k) a 235 Nm, pričom samotný mild hybridný systém tvorí 48-voltový integrovaný štartér-generátor ISG, ktorý je na mieste klasického alternátora a naoko aj tak vyzerá, akurát je väčší, 48-voltový lítiovo-iónový akumulátor pod sedadlom spolujazdca a 48 V DC – 12 V DC menič pod sedadlom vodiča. Mimochodom, z praktického hľadiska je veľmi dôležité, že akumulátor ani DC/DC menič nijako neobmedzujú priestor na chodidlá cestujúcim na zadných sedadlách. Tí si pokojne môžu schovať chodidlá pod predné sedadlá a zväčšiť si tak komfort sedenia. Vráťme sa však k samotnej činnosti systému. Štandardnou úlohou ISG je rekuperovať energiu, podporiť benzínový motor výkonom a zabezpečovať štartovanie motora po automatickom vypnutí motora na križovatke a v Suzuki má aj jednu unikátnu úlohu, ale ku nej sa dostaneme o chvíľu.

V štyroch rovinách

Mild hybridný systém funguje v podstate v štyroch rovinách. Prvou rovinou je zbieranie energie. Vždy, keď uvoľníte plyn a necháte zaradený prevod, tak ISG začne rekuperovať energiu a ukladať ju do 48-voltového akumulátora. Intenzita rekuperácie je pritom oveľa silnejšia, ako býva zvykom pri mild hybridoch. Prirovnal by som ju dokonca k rekuperácii hybridov. Pri uvoľnení plynu auto začne citeľne spomaľovať a sprvu som si musel zvykať na to, že plyn môžem uvoľniť oveľa neskôr ako obvykle alebo že plyn neuvoľním úplne, pretože tu funguje jednopedálové ovládanie. Podľa toho, ako veľmi uvoľníte plyn, tak systém rekuperuje. Druhou rovinou je šetrenie paliva. Keď je v 48 V akumulátore nasporená dostatočná kapacita, tak aj pri bežnej jazde riadiaca jednotka zníži krútiaci moment motora a zníženie nahradí, resp. vykompenzuje krútiacim momentom štartér-generátora. ISG cez klinový remeň dodá na kľukový hriadeľ výkon a o koľko menej sily musí vyvinúť benzínový motor, o toľko sa zníži jeho spotreba.

Nezabúdajme, že ISG využíva na svoju prácu energiu, ktorú sme získali rekuperáciou – zadarmo. Sú to síce krátke úseky a malé hodnoty krútiaceho momentu, ale poznáte to: kvapka ku kvapke a zrazu je plný pohár. Treťou rovinou, resp. bodom číslo 3 je podpora motora pri požiadavke vyššieho výkonu. ISG zareaguje na pridanie plynu okamžite a svojím krútiacim momentom vlastne do istej miery vykompenzuje turbodieru. Pocitovo teda motor reaguje na plyn rýchlejšie a živšie. A toto už nie je teória, ale vlastná skúsenosť. Práve reakciami na plyn a ochotou ísť za plynom Suzuki vyniká spomedzi bežných áut. Akoby nespadalo pod „zákony emisií“. Štvrtou rovinou je podržanie motora na voľnobehu, čo je vlastne spomínaná unikátna úloha ISG. Ide o to, že keď uvoľníte plyn a vyšliapnete spojku, tak otáčky motora klesnú k voľnobehu. Keď v tomto momente zaradíte neutrál a uvoľníte spojku, tak sa motor vypne – aktivuje sa funkcia štart-stop. Keď však  v spomínanom momente podržíte spojku naďalej vytlačenú, tak ISG bude udržiavať motor na voľnobežných otáčkach a ten pôjde bez benzínu. Suzuki tento režim nazýva ako voľnobeh elektromotora. Keď potom z tohto momentu chcete opäť zrýchliť a pridáte plyn, tak riadiaca jednotka opäť spustí vstrekovače a auto zareaguje rýchlejšie, pretože nestrácate čas opätovným štartovaním motora. Navyše, ISG dopomôže motoru presne ako v bode číslo 3.

Za 5,5 l/100 km  

Najkrajšie na tom celom je, že to všetko skutočne funguje. S-Cross má obdivuhodné reakcie na plyn, vzhľadom na pomoc ISG motor bez reptania prekonáva prechody aj z najnižších otáčok, má peknú charakteristiku s rastom výkonu až ku najvyšším otáčkam. Motor ako taký je síce trochu hlučnejší, ale má pekný zvuk, takže to beriem ako bonus, nie mínus. A spotreba? Pri rozumnej jazde sa viem so Suzuki „fungovať“ za 5,5 l/100 km. Jedinou mínou môže byť priame vstrekovanie, na krátke mestské trasy by bolo lepšie nepriame alebo duálne vstrekovanie.

Komentáre (0)
Pridať komentár