Téma: S domom na kolesách, oplatí sa?

Dovolenka v karavane láka čoraz väčšie množstvo ľudí, čo všetko treba vedieť?

Vybrať sa na výlet či dovolenku s vedomím, že ubytovanie si veziete celý čas so sebou, znie lákavo a čaro karavaningu v ostatnom období skutočne spoznáva stále viac Slovákov. Karavany sú síce v kurze už dlhšie obdobie, no záujem o ne skokovo narástol v čase pandémie, keď sa obytné autá či prívesy stali neraz jedinou možnosťou, ako cestovať po svete. My sme oslovili žilinskú spoločnosť Bofirex, s. r. o., – predajcu a prenajímateľa karavanov, aby sme si dovolenku v obytnom aute vyskúšali na vlastnej koži. Na webovej stránke www.velkyvoz.sk sme si vybrali obytné vozidlo a redakčné dobrodružstvo sa mohlo začať. Skôr, ako sa dostaneme k vlastným zážitkom a skúsenostiam, poďme si tému karavaningu rozobrať od A po Z.

Aké sú možnosti

Najjednoduchším variantom je tzv. autostan. Je to naoko klasický stan, má však konštrukciu s pevným dnom a upevňuje sa na strešný nosič auta. Tento spôsob kempovania má síce ešte od karavanov ďaleko, no môže ísť o zaujímavý spôsob nocovania v prírode, pričom vám postačí bežné osobné či dodávkové auto. Na stránke www.velkyvoz.sk si môžete takýto stan prenajať, vyskúšať či rovno zakúpiť. Na trhu sú tiež vozidlá bežnej dodávkovej veľkosti, ktoré sú však fabricky prispôsobené do kempingovej verzie s posteľou či kuchynkou, je to napríklad Volkswagen California alebo Mercedes-Benz Marco Polo. Existujú aj firmy, ktoré vám do takejto podoby prestavajú akýkoľvek úžitkový automobil potrebnej veľkosti. Ďalšou možnosťou je tzv. minikaravan, alebo ak chcete, mini obytný príves.

Tieto prívesy sa vyznačujú kompaktnými rozmermi a váhou neprekračujúcou 750 kg, takže ich môžete ťahať za bežným osobným autom a nepotrebujete rozšírenie vodičského preukazu. V tých najmenších a najjednoduchších sa často nachádza iba dvojlôžková posteľ a pár skriniek na osobné veci. Vo väčších je k dispozícii aj malá kuchynka, umývadlo či ďalšie miesta na spanie. V prípade, že vám ide o plnohodnotné bývanie a komfort, alternatívou je obytný príves. To sa už bavíme o karavane s posteľami, kuchyňou a sociálnym zariadením. Obytné prívesy môžete ťahať aj s B-čkovým vodičákom za osobnými či dodávkovými autami, no celková hmotnosť súpravy nesmie prekročiť hranicu 3,5 tony a samotný obytný príves nesmie byť ťažší než 750 kg, takže sa stále bavíme o tých menších prívesoch. Pokiaľ chcete za autom ťahať väčší a ťažší karavan, musíte si vodičský preukaz rozšíriť o skupinu B96 na súpravu do hmotnosti 4 250 kg a zložiť praktickú skúšku. Na tieto väčšie karavany už platí aj povinnosť pravidelného absolvovania technickej kontroly. My sme si požičali obytné vozidlo.

Tieto vozidlá vám spravidla tiež ponúkajú plný komfort bývania od postelí cez kuchyňu a sprchu až po WC. Odporúčame si pozrieť ponuku obytných vozidiel na webe www.velkyvoz.sk, kde nájdete široký výber áut na predaj i prenájom. Väčšina obytných vozidiel je skonštruovaná tak, aby ich celková hmotnosť nepresahovala 3,5 tony, a teda, aby sa dali šoférovať s klasickým vodičským preukazom skupiny B. Ak potrebujete ešte väčšie a objemnejšie obytné vozidlo, je potrebné si rozšíriť vodičský preukaz o ďalšiu skupiny. Vodičák skupiny C je na motorové vozidlá s hmotnosťou medzi 3 500 kg a 7 500 kg pre 8 osôb okrem vodiča s prípojným karavanom alebo prívesom do 750 kilogramov. To, aký potrebujete vodičský preukaz na karavan, je dané vyhláškou o prevádzke na pozemných komunikáciách.

Čo je lepšie?

Obytné vozidlo aj obytný príves majú svoje výhody aj nevýhody. Obytné prívesy zvyknú byť priestrannejšie a stoja menej peňazí. Najväčšou výhodou obytného prívesu však je, že ho môžete nechať zaparkovaný v kempe a osobným autom potom môžete chodievať na rôzne výlety po okolí.

Treba si uvedomiť, že s veľkým karavanovým vozidlom sa nie všade dostanete a aj ich spotreba je vyššia ako má osobné auto, takže vás každý výlet stojí viac. Nevýhodou je horšia manévrovateľnosť, keďže celá súprava môže byť dlhá aj 12 metrov a nižšia cestovná rýchlosť. Zatiaľ čo s obytným vozidlom môžete cestovať rýchlosťou aj 130 km/h, s obytným prívesom sa odporúča neprekračovať stovku. Príves má tiež menšiu nádrž na vodu a na odpad. Obytné vozidlá sú mobilnejšie a sú vhodnejšie na časté striedanie destinácií, no obvykle ponúkajú menej priestoru a stoja viac peňazí.

Pripravte sa poriadne

Dovolenka v karavane znamená aj špecifickú prípravu. Cestu je potrebné si naplánovať vopred, odporúčame tiež skontrolovať si platnosť povinného a havarijného poistenia. Pokiaľ si karavan požičiavate, tak je možné, že mnoho potrebných položiek dostanete vo výbave spolu s autom/prívesom. Každopádne netreba zabudnúť na posteľnú bielizeň, kuchynské vybavenie, zapaľovač, špongiu na riad či toaletný papier. Vezmite si tiež nádobu na umývanie riadu (riad je lepšie umývať v priestoroch kempu, ak ho umývate priamo v aute, zaplňuje sa nádoba na odpadovú vodu a môžete poškodiť odpadové trubky) a vlhčené utierky. Platí zásada, že baliť by ste sa mali minimalisticky a brať si len tie veci, ktoré budete nevyhnutne potrebovať.

Veci v karavane vždy ukladajte tak, aby počas cesty nevypadávali a najmä podľa zásady ťažké na spodok, ľahké navrch. Obytné autá a prívesy majú vlastnú nádobu na pitnú vodu, takže so sebou nemusíte nosiť veľké množstvo balenej. Akurát pri dopĺňaní vody do zásobníka si dajte pozor, aby bola pitná. Ak do zásobníka napustíte nekvalitnú vodu, kontaminujete celý systém. Uistite sa, že plynová fľaša je plná, WC kazeta čistá a podobne. A hlavne, myslite vždy na to, že pokiaľ máte vodičák skupiny B, auto nesmie presiahnuť hmotnosť 3,5 tony a to už aj s batožinou a vybavením. Pri ceste do zahraničia si nezabudnite pozrieť, aké rýchlostné limity v krajine platia, prípadne akú diaľničnú známku potrebujete či aké mýtne poplatky sa vzťahujú na karavan.

Cesta je cieľ

Počas cesty si dávajte pozor na to, aby boli skrinky zatvorené a všetka batožina uložená na svojom mieste. Nezabúdajte, že počas jazdy sa v obytnej časti nesmie nikto pohybovať, všetci cestujúci musia sedieť na svojich miestach a byť pripútaní bezpečnostným pásom. Ak nie ste zvyknutí na šoférovanie väčších áut, môže vás prekvapiť bočný vietor. Buďte preto v strehu, s autom vie poriadne zamávať. Buďte opatrní tiež v ostrých zákrutách, obytné autá a najmä obytné prívesy majú svoju dĺžku, a preto si treba nadchádzať. Rovnako pozorní treba byť pri preraďovaní z pruhu do pruhu a pri predbiehaní. Samozrejme, pokiaľ vás čaká dlhá trasa, robte si prestávky.

Príchod do kempu

Miesto v kempe si nezabudnite vopred rezervovať, počas sezóny sú kempy plné. Ak ste už dorazili na miesto, postavte obytné vozidlo alebo obytný príves na rovnú plochu, aj malý náklon môže výrazne znížiť komfort. Poslúžiť vám môžu napríklad vyrovnávacie nájazdy pod kolesá. Samozrejmosťou je parkovacia brzda a odporúčame aj brzdiace zarážky pod kolesá.

Uistite sa, že vozidlo či príves máte v dosahu prípojky na elektrinu. Myslite na súkromie ostatných členov, karavany sa obvykle parkujú tak, aby vchody dvoch vedľa seba stojacich neboli oproti sebe. Tiež si treba dať pozor na konáre stromov, obytné vozidlá aj prívesy zvyknú byť vyššie, než sa na prvý pohľad zdá. V prípade, že plánujete využívať markízu, na noc ju radšej sťahujte, aby ju nepoškodil vietor. Ak plánujete grilovať, zistite si, či je to vôbec v danom kempe možné, dym totiž môže obťažovať ostatných, a preto nie všade je grilovanie povolené.

Na divoko

S obytným vozidlom i prívesom môžete parkovať aj mimo kempov, no nie na súkromných pozemkoch iných ľudí. Na verejných parkoviskách, odpočívadlách alebo prístupných čistinkách spravidla nie je možné kempovať – rozložiť si stôl, stoličky, gril a podobne. K dispozícii tiež nie je prípojka na elektrickú energiu, takže sa musíte spoľahnúť na 12 V zásuvku auta, integrovanú batériu, prípadne elektrocentrálu.

Čo je však najdôležitejšie, ak ste sa už rozhodli prenocovať v karavane mimo kempu, zanechajte miesto v čistom stave. Predovšetkým WC kazetu so splaškami a chémiou nesmiete vylievať len tak v prírode. Na to slúžia miesta v kempoch či na benzínových pumpách.

Vlastná skúsenosť

Život s karavanom sme si vyskúšali aj na vlastnej koži. Zvolili sme si obytné vozidlo Rimor Seal 5 stojace na podvozku Fiatu Ducato, ktoré sme si prebrali v Žiline, v sídle spoločnosti Bofirex. Stretli sme sa tu s milým a ochotným prístupom, dokonca sme si mohli v stráženom areáli nechať zaparkované naše auto. Oboznámenie sa s obytným vozidlom a jeho funkciami trvá asi 30 až 40 minút, no na mnohé veci prídete až počas reálneho používania. Na auto a jazdu s ním si rýchlo zvyknete, netreba však zabúdať na nadchádzanie do zákrut a tiež na to, že auto je vysoké viac ako tri metre. Na diaľnici, pri cestovnej rýchlosti asi 110 km/h, počítajte so spotrebou okolo desiatich litrov nafty.

Počas výletu sme navštívili dva kempy – jeden v Starej Lesnej, druhý v Červenom Kláštore. Pod Tatrami sme strávili jednu noc, pri rieke Dunajec dve. V oboch kempoch sme mali k dispozícii spoločné sprchy, toalety aj kuchynku – v čase nášho pobytu boli tieto zariadenia v oboch kempoch prístupné a čisté. Samozrejmosťou je prípojka na elektrickú energiu či chemická výlevka na čistenie WC kazety. Okrem elektriny sme v karavane používali aj plyn, zdrojom je propán-butánová fľaša. V priebehu troch dní sme si na plyne varili a počas chladnejších nocí sme si ním zas vyhrievali interiér, no aj tak sme minuli len malú časť z 10 kg fľaše. Môžeme potvrdiť, že zaspávať a zobúdzať sa v lone prírody je mimoriadne príjemný pocit. Dovolenka v karavane však nie je lacná, najmä poplatky v kempoch nás mierne zaskočili. Za samotný prenájom obytného auta podobného typu sa v súčasnosti platí okolo 130 eur na deň.

K tomu si ešte treba prirátať náklady na palivo a syntetickú močovinu. V oboch navštívených kempoch si od nás, za 2 osoby, vypýtali približne 30 na noc. V cene je prenájom parkovacej plochy, prípojka na elektrinu, prístup do spŕch a záchodov či miestne poplatky. Keď sme si k nákladom pripočítali peniaze minuté na jedlo, vyšlo nám to spolu na asi 200 eur za jeden deň. To nie je málo, no mnohým ľuďom to za tie zážitky stojí. Ak vás dovolenka v karavane tiež láka, neváhajte si tento spôsob cestovania a bývania vyskúšať. Ale pozor, auto či príves si musíte rezervovať čím skôr, letné termíny sú už teraz plné.

5 mýtov o zimnom karavaningu, ktoré rovno môžete vypustiť z hlavy

 

oplatí saTéma: S domom na kolesách
Komentáre (0)
Pridať komentár