Iste viete, že Kawasaki Versys je na trhu už nejaký ten rôčik. Modelový rok 2023 vo fabrike mierne modifikovali predovšetkým preto, aby ste spoločné dlhé vzdialenosti zvládli s vyššou dávkou istoty, pohodlia a nadšenia. Vylepšeniami inžinieri poslali charakteristickú všestrannosť opäť o trochu ďalej.
V typickej zelenej farbe si Kawasaki Versys 1000 nepomýlite so žiadnou konkurenciou. Možno len s menšou verziou s objemom motora 649 cm3. Pri Kawasaki Versys ma vždy fascinoval totožný priemer diskov. Predné a zadné koleso majú zhodných 17 palcov, čo v triede Adventure Tourer nie je úplne typické. Bežne totiž predné koleso býva v tejto triede o pár palcov väčšie než to zadné. A má to svoj cieľ, Versys je totiž stvorený tak, aby exceloval na vozovke. Aj preto predný disk kotví dvojicu 310 mm kotúčov, ktoré pevne, isto a bez únavy zastavujú radiálne štvorpiestikové strmene. Vzadu sa o spomalenie postará jeden 250 mm kotúč s jednopiestikovým strmeňom.
Na moment sa pristavím aj pri predných svetlometoch. Tie mierne modifikovali a čo je dôležité, aj jasnejšie žiaria. Ak si k tomu prirátame funkciu náklonových svetiel, ak by ste náhodou nevedeli, tak sú to tie rozmerné vertikálne svetlá pri chladiči, ktoré vám prisvetlia zákrutu. Jazda v noci je vďaka nim príjemná a bezpečná.
KECS
KECS technológia slúži na zvýšenie pohodlia a posilnenie pôžitku z každého prejdeného kilometra. Skratka označuje systém elektronického pruženia, ktorý ako prvé využíva technológiu s názvom Skyhook od firmy Showa. Predstavte si pomyselné háky podporujúce odpruženú hmotnosť motocykla a zároveň modulujúce tlmiacu silu pruženia tak, aby kolesá mohli sledovať poklesy a nerovnosti, pričom udržiavajú vertikálnu polohu motocykla s minimálnou odchýlkou. Motorka je naozaj pri jazde veľmi istá a stabilná. Dokonca by som povedal, že v niektorých momentoch odpúšťa a zároveň pomáha ťahať z kaše pri nečakanej zhoršenej situácii na ceste.
Dýchajúce valce
Versys 1000 je v rámci triedy špecifický aj radovým štvorvalcovým motorom, ktorý má nádhernú charakteristiku a poskytuje výkon v širokom rozsahu otáčok. Slušnú porciu krútiaceho momentu v nízkom a strednom rozsahu pod zadkom cítiť. Práve vďaka naladeniu motora si môžete užiť krátke trasy v brutálne rezkom tempe, a tiež aj umiernenejší štýl jazdy na nikdy nekončiacich roadtripoch. Každé otočenie plynu pohladí vaše srdce a stavia chĺpky a vy si takmer určite budete veľmi často hľadať rôzne dôvody na to, aby ste z motorky nezosadli. K tomu ešte fenomenálny obojsmerný Quickshifter znamená len jedno. Na páčku spojky zabudnete a spomeniete si na ňu len pri zastavovaní a rozbiehaní!
3+1
Versys ponúka 3 predvolené jazdné režimy Sport, Road a Rain, ktorých význam asi netreba opisovať. Zmenu odozvy na elektricky ovládaný plyn je skutočne cítiť. Samozrejme, trochu sa menia aj ostatné charakteristiky motorky, ktoré si jazdec navyše môže individuálne prispôsobiť v ďalšom manuálnom režime Rider. Vstúpite doň a naskytne sa vám možnosť širokého nastavenia motocykla – výkon motora, resp. nástup výkonu, je v dvoch možnostiach, trakčnú kontrolu viete úplne vypnúť alebo nastaviť v troch úrovniach a vyššie spomenuté adaptívne pruženie je zas v troch režimoch od mäkkého cez normálne až po tvrdé. Nesmiem zabudnúť ani na ďalšiu separátnu funkciu – elektricky nastaviteľné predpätie zadnej pružiny, ktoré využijete pri zaťažení motorky, aby bola jazda optimálna aj vtedy, keď nejazdíte sám.
Čo treba uznať
- Vynikajúca ochrana pred vetrom.
Čo nám chýbalo
- USB konektor, vyhrievané sedadlo.
Čo nás prekvapilo
- Veľmi ľahká manipulácia.
Kawasaki Versys 1000 SE
Cena a záruka
- 12 995 / 17 695
- Záruka: 2 roky bez obmedzenia km.
Motor
- Kvapalinou chladený R4/16V, zdvihový objem valcov 1 043 cm3, max. výkon 88,2 kW (120 k) pri 9 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 102 Nm pri 7 500 ot.min-1. Emisie CO2 127 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 253 kg, vmax= 217 km/h, spotreba výrobca/test 5,0/5,9 l/100 km.