Test: Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid AWD-i – Big in Japan

Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid AWD-i má všetky tromfy vo svojich rukách. Je úsporná, komfortná a okrem toho ju vyrobili v Japonsku!

Máloktorý model si do svojho životopisu môže napísať jednoduchý, no o to údernejší titul – najpredávanejší modelový rad sveta. V priebehu 55 rokov a 12 generácií si predajné čísla modelového radu Corolla pripísali 55 miliónov čiarok! Toľko spokojných majiteľov má tento modelový rad na celom svete a na všetkých kontinentoch. A to je argument, ktorému sa nedá protirečiť. Predajca vás môže lákať na zľavu či atraktívnu cenu, prípadne výbavu zadarmo, no vyše päťdesiat miliónov zákazníkov už potvrdilo kvalitu, spoľahlivosť aj odolnosť. Vy sa už nemusíte pýtať ani preverovať.

Napriek tomu jeden článok v rodine Corolla chýbal. A uhádli ste – je to SUV. Niežeby ich Toyota nemala v ponuke, skôr naopak. Toyota RAV 4 bola prvým modelom, ktorý danú kategóriu popularizoval už v polovici deväťdesiatych rokov. Nezabúdajme na nekompromisné off-roady Hilux a Land Cruiser či mimoriadne úspešný model C-HR, ktorý doplnil nový bestseller Yaris Cross a svoj predajný úspech slávi aj Aygo X. Zaradiť Toyotu Corollu Cross do tejto rodiny však bude jednoduché. Je mierne nad modelom C-HR a logicky pod väčšou a dnes už kultovou RAV4-kou. Vybavené, test sa môže skončiť rovno aj tu.

Člen rodiny

Toyota Corolla Cross je však logickým doplnením modelovej ponuky. Ak si tu chcete vyliať svoj hnev na „nové SUV“ v ponuke, šetrite energiou. Modelový rad Corolla ponúka klasický hatchback, rodinne orientované kombi, ortodoxných zákazníkov obslúži sedan a v prípade, že patríte do klubu fanúšikov Corolly, máte rodinu a C-HR je pre vás predsa len malý, tak váš favorit nesie označenie Cross. Tento nápis nájdete nielen na zadnej kapote, ale aj na poslednom „C“-stĺpiku vygravírovaný na chrómovanej lište. Dizajnéri sa však nespoliehali iba na tento prvok. Nechýbajú svalnaté blatníky vpredu aj vzadu a do vzorca atraktivity si doplňte aj atraktívne 18-palcové disky kolies s pneumatikami rozmeru 225/50 R18. Výsledok osloví množstvo zákazníkov, napokon segment C-SUV je najrýchlejšie rastúcim segmentom bez ohľadu na výkyvy trhu. Rozhodnutie Japoncov tak nie je iba logické, ale aj nevyhnutné.

Z technického hľadiska sa Toyota spoľahla na to, čo má. Podvozkovú plošinu TNGA-C, ktorú už využíva aj model C-HR. Ten je však orientovaný na mladých a bezdetné páry, rodina má iné priority. Pocítite to hneď po sadnutí za volant. Corolla Cross pôsobí ako väčšie auto. V porovnaní s technickým súrodencom je o 6,5 centimetrov dlhšia a širšia a presne o tri centimetre vyššia. Rázvor osí kolies majú obe SUV rovnaké. No konštruktéri optimalizovali najmä vnútorný priestor a ja môžem potvrdiť, že operácia sa podarila, pacient si prilepšil. Vzájomná kanibalizácia týchto modelov je vylúčená. V zásade je to jediná Toyota, ktorú kedy budete potrebovať.

Rodina je základ

Slovník predajcu bude inšpirovaný slovnými replikami Vina Diesela zo série Rýchlo a zbesilo. Stačí čarovné slovíčko „rodina“ a všetko je vysvetlené. My sme však v motoristickom časopise a máme svoju hrdosť, bohatší slovník a aj povinnosť hodnotiť. Preto si všetko vieme rozobrať na drobné. Začnime sedadlami. Sú komfortné, široké a vo verzii Premiere Edition aj čalúnené kožou. Udivuje ma fakt, že v interiéri Corolly nevnímate snahu šetriť, skôr naopak. Postupné zvyšovanie kvality použitých materiálov naznačuje, že Toyota má v portfóliu aj Lexus a konštruktéri sa snažia od luxusnejších bratov ukradnúť, čo sa dá. To je pochvala. Identicky bude zmýšľať aj zákazník, lebo za komfort predných sedadiel si tento model odnáša desať bodov. Rovnaké hodnotenie pripíšeme aj na účet zadných sedadiel, oblasť priestoru na nohy označíme za veľmi dobrú. Pre rodinu s dvoma malými deťmi ideálnu. Väčšie deti sediace za vyšším otcom budú zrejme menej spokojné, to však už rodina bude jazdiť v RAV4-ke. Volant si zamilujete tiež a hodnotenie batožinového priestoru s objemom 436 litrov je pomerne jednoduché. Stačí do mesta, na dovolenku sa pôjde so strešným boxom. Bez problémov, strešné lyžiny sú v sériovom vybavení.

Digital vs analóg

Tradície reprezentuje aj ovládanie jednotlivých funkcií. Virtuálny kokpit má uhlopriečku 12,3 palca a v rámci jeho schopností si ho dokážete konfigurovať tak, ako potrebujete. Nechýba ani centrálny dotykový displej infotainmentu, ktorý po novom ponúka aj bezdrôtový Apple CarPlay a klasický USB-čkový Android Auto a samozrejmosťou je aj využitie aplikácií či cloudovej navigácie. Nechýba ani hlasový asistent v slovenčine. To je moderná a v podstate digitálna tvár auta.

Zvyšok je analógový. Ovládanie klimatizácie, prepínanie jazdných režimov, vypínanie stabilizačného systému, aktivácia 3D kamery, zapínanie vyhrievania sedadiel a volantu,  automatický parkovací systém, automatické prepínanie diaľkových svetiel či samotný multifunkčný volant, to všetko má tlačidlá. To si zaslúži pochvalu, som rád, že nie všetky automobilky podľahnú trendom. Sexepíl Corolly Cross u starších vodičov je obrovský. Tu stačí nasadnúť, zaradiť Drive a vyraziť. Bez otázok, bez študovania návodu.

Trojkombinácia šťastia

Hybrid, automat, štvorkolka je v tomto prípade trojkombinácia šťastia. Prvý znamená príjemnú spotrebu a overenú technológiu, ktorá najazdí státisíce kilometrov bez toho, aby sa pokazila. Tá druhá informuje o komforte, ktorý si pasažieri tohto auta budú užívať v meste aj na diaľnici, a tá posledná znamená zimnú trakciu. Chápem, že niektorí kolegovia ju zoberú do terénu na zablatený kopec a tam zistia, že Corolla Cross nemá režim Trail a pohon zadnej nápravy sa pripája až vtedy, keď treba. Za mňa sú kompetencie crossoveru s pohonom všetkých kolies uspokojené, nečakáme terénne výkony, na to sú v ponuke iné modely. V tomto prípade je pohon zadnej nápravy bonus pri prejazde zasneženými Donovalmi a príjazd k lyžiarskemu vleku. Viac nepotrebujem a nebudú potrebovať ani zákazníci.

To, čo však budú od auta požadovať, je komfort. Dostanú ho plným priehrštím, napokon podvozok je nielen komfortne vyladený, ale zadná náprava je viacprvková, čo znamená, že stopu drží vynikajúco aj v prípade, že ste sa rozhodli podržať plyn. Priesečník komfortu a športových jazdných vlastností je za mňa takmer ideálny, hoci pozitívne nálady u budúcich majiteľov budú plynúť skôr z komfortného nastavenia podvozka.

Toyota Corolla ponúka výlučne hybridný pohon, no opäť je to pozitívna správa. Systémový výkon je 145 kW (197 k), čo znamená, že tento model je dynamický. Z 0 na 100 km/h zrýchlite za 7,5 sekundy, čo ešte prednedávnom bola hodnota, ktorú dosahovali modely s označením GTI a pod. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 180 km/h. Povedzme si na rovinu – to stačí. Dôležitejšia je priemerná spotreba. V technických údajoch nájdete cifru na úrovni 5,1 až 5,4 litra na 100 km, s čím môžete rátať. Aj keby ste sa na priemernú spotrebu vykašlali a jazdili športovo-dynamicky, tak spotreba nepresiahne sedem litrov na stovku najazdených kilometrov a to je ešte stále mimoriadne prijateľná spotreba. Hybrid funguje a piata generácia dokáže šetriť palivo, a teda emisie aj na diaľnici.

Verdikt

Fullka so všetkým, ako ju vidíte na fotografiách, vás odľahčí o 41 390 eur, čo je naoko dosť, ale ak hľadáte rozpočtový model, tak bez pohonu všetkých štyroch kolies, teda s pohonom iba prednej nápravy klesne cena na 32 090 eur. Pritom však základné vybavenie je mimoriadne bohaté, virtuálny kokpit a dotykový infotainment s konektivitou Toyota Smart Connect dostanete spolu s klimatizáciou, športovými sedadlami a zadnou parkovacou kamerou. A aby som nezabudol, vo výbave nebude chýbať ani centrálny airbag vpredu, lebo bezpečnosť je to najdôležitejšie. Toyota Corolla Cross má všetko vrátane kompletnej asistenčnej výbavy. Želáte si plnú ochranu. Nech sa páči, verzia Premiere Edition vám ju poskytne a ja má dojem, že na Slovensku bude patriť medzi najžiadanejšie.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Mimoriadne komfortný podvozok, ktorý zvláda aj športovú jazdu.

Čo nám chýbalo

  • Trocha väčší batožinový priestor.

Čo nás prekvapilo

  • Dynamika auta je vskutku dobrá.

Prvá jazda: Toyota Corolla – Keď je sila v detailoch

Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid AWD-i Automat e-CVT

+ dynamika

+ príjemná priemerná spotreba

+ pohon 4×4

+ komfortný podvozok

– zvukový prejav pri akcelerácii

– menší batožinový priestor

Honda HR-V 1,5 i-MMD

+ maximálne vybavenie

+ vnútorný priestor

+ priemerná spotreba

+ variabilita interiéru

– zvuk pri akcelerácii

– nižší výkon

– nemá pohon 4×4

Nissan Qashqai e-Power

+ úsporný pohon

+ nízka spotreba

+ vnútorný priestor

– tvrdšie pruženie

– hluk pri akcelerácii

– nemá možnosť pohonu 4×4

Základné technické parametre Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid AWD výbava Honda HR-V 1,5 i-MMD výbava

 

Nissan Qashqai e-Power výbava

 

Cena základ/verzia/test 32 090/35 190/41 790 29 990/34 990/35 590 37 990/44 690/45 340
Záruka 3 roky alebo 100 000 km 3 roky alebo 100 000 km 3 roky alebo 100 000 km
Motor R4/16V R4/16V R3/12V
Max. výkon (kW (k)/ot./min.-1 112 (152) 96 (130) 116 (158)
Max. krútiaci moment Nm/ot./min.-1 190/4 400 131/4 500 – 5 000 250/výr. neudáva
Systémový výkon (kW (k)/ot./min.-1 145 (197) 96 (131) 140 (190)
Predný el. motor (kW (k) 83 (112) 96 (131) 140 (190)
Zadný el. motor (kW (k) 30 (41)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,5 10,7 7,9
Max. rýchlosť 180 170 170
Kombinovaná spotreba WLTP/test (l/100 km) 5,1 – 5,4/6,9 5,4/5,9 5,3 – 5,4/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 460/1 825/1 620 4 340/1 866/1 582 4 425/1 835/1 625
Rázvor osí náprav (mm) 2640 2610 2 665
Prev. hmotnosť – užit. zaťaženie strechy(kg) 1510 – 495 1 452 – 418 1 612 – 568
0 Hybrid AWD-ifotorecenziaskusenostitestToyotaToyota Corolla Cross 2
Komentáre (0)
Pridať komentár