Test: Opel Astra Plug In Hybrid 180 k GS Line – Elektrina mu svedčí

Opel Astra Plug In Hybrid dáva aj berie, čoho je v sumári viac?

Benzínová Astra 1,2 Turbo 130 k 8AT GS Line stojí 28 090, za plug-in v rovnakej výbave zaplatíte 36 590, teda o osem aj pol tisíc navyše. To nie je málo a človek za to celkom logicky očakáva adekvátnu protihodnotu. Akú dostanete od Oplu?

Čo dáva?

V prvom rade nesmierne pokojnú elektrickú jazdu, ktorá Astre svedčí. Svedčí jej, pretože podvozok je veľmi dobre odhlučnený a spojenie ticha od podvozka bezhlučného pohonu si budete užívať. Plug-in hybridný pohon totiž pozostáva z 1,6-litrového preplňovaného benzínového motora s výkonom 110 kW, elektromotora s 81,2 kW a vysokonapäťového akumulátora s kapacitou 12,4 kWh, čo by malo postačovať na elektrický dojazd v kombinovaných podmienkach režimu WLTP 59 – 60 km, v meste dokonca 70 – 78 km. Mne sa rozumnou jazdou s využívaním charakteristiky elektrického pohonu v kombinovaných podmienkach podarilo najazdiť 55 km, pričom priemerná energetická spotreba bola na úrovni 17 – 18 kWh/100 km. Nejde vám do hlavy, prečo nie je spotreba 22,5 kWh/100 km, veď podľa matematického výpočtu zo spomínaného počtu najazdených kilometrov a kapacity by taká mala byť? Je to tým, že plug-in hybrid reálne nikdy nevyčerpá kapacitu do úplnej nuly, dokonca sa k nemu ani nepriblíži. Ponecháva si totiž nejakú energiu na hybridný pohon, v ktorom auto funguje po „vyčerpaní“ akumulátora. Pri domácom nabíjaní teda jazdíte oveľa lacnejšie než s benzínovou Astrou. Schválne nebudem konkretizovať, koľko vás bude stáť kilometer, pretože cena elektriny sa líši v závislosti od dodávateľa a sadzobnej skupiny, plus od toho, či nabíjate v pásme nízkej alebo vysokej tarify cien. Mimochodom, Astra má vstavanú nabíjačku na striedavý prúd štandardne s výkonom 3,7 kW, v opcii 7,4.

S elektrickým pohonom súvisia aj lepšie reakcie motora na plyn, než má benzínový motor. Elektromotor reaguje rýchlo a energicky od prvého momentu pridania plynu. Samozrejmosťou je rekuperácia, na rozdiel od čistých elektromobilov však Astra nemá pádla pod volantom, ktorými by ste mohli regulovať intenzitu rekuperácie. Máte k dispozícii režim D, v ktorom je rekuperácia relatívne slabá, alebo režim B, v ktorom je už silná. V oboch funguje jednopedálové ovládanie, no ja túto funkciu nemám rád, pretože si musím neustále strážiť pravú nohu, a preto si nikdy neoddýchne. Navyše tlačidlo režimu B je na mieste, ktoré ťažko nahmatáte – musíte sklápať zrak.

V hybridnom režime má Astra kombinovaný výkon 133 kW (180 k), čo je papierovo viac než dosť. V skutočnosti je však poznačený ekologickými limitmi a vyššou hmotnosťou, takže tie čísla tam sú, no nie sú dravé. Stále je to však výrazne viac, ako dáva motor 1,2 Turbo.

Čo berie?

Na druhej strane, plug-in hybridný pohon čo-to aj berie. To, čo ľudí bude asi najviac zaujímať, je objem batožinového priestoru. Benzín aj diesel majú 422 dm3, plug-in iba 352, pod kufrom je totiž akumulátor. Reálne však ten úbytok nevnímate nijako katastrofálne, pretože je pod dvojitým dnom. Z toho istého dôvodu však plug-in hybridná Astra nemôže mať rezervu, ani dojazdovú. Ďalšiu vec, ktorú plug-in hybridný pohon berie, je hmotnosť – hoci reálne dáva kilá navyše, v skutočnosti každý kilogram navyše zhoršuje dynamické jazdné vlastnosti. To, čo ma nesmierne sklamalo, je spätná väzba v brzdovom pedáli. Navyše, pri jemnom brzdení auto najprv rekuperuje a brzdí elektromotorom, ale krátko pred zastavením sa pripoja, resp. Zaberú prevádzkové brzdy a ten prechod je cítiť, spomaľovanie sa citeľne zintenzívni a auto hupne. Ako reakciu na to som uvoľnil trochu brzdu a to malo za následok ďalšie hupnutie, tentoraz opačným smerom… Skrátka, keď som jazdil predvídavo a dobrzďoval som jemne, tak som vyzeral ako ťažký amatér.

Musíte nabíjať

Keď si to všetko spočítam, tak Astra s plug-in hybridným pohonom dáva viac, ako berie, no len za predpokladu, že ho pravidelne nabíjate. Druhá strana mince je to, na aké dlhé obdobie ju kupujete a koľko km najazdíte, aby sa vám tých 8,5-tisíc eur vrátilo. Pretože u nás zatiaľ zelené zóny neexistujú, a teda vás ku kúpe takéhoto auta nič nenúti.

Opel Astra 1,2 Turbo – Barometer úspechu

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Pokojná, kultivovaná a elektrická jazda.

Čo nám chýbalo

  • Možnosť regulácie intenzity rekuperácie pádlami pod volantom.

Čo nás prekvapilo

  • Reálne sa na jedno nabitie dá najazdiť 55 km.

 

Opel Astra Plug In Hybrid 180 k GS Line

Cena (základ/test)                                          19 990/39 890 €

Záruka                                                            5 rokov alebo 150 000 km

na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 750 ot.min-1. Predný elektromotor: 3-fázový synchrónny elektromotor, max. výkon 81,2 kW (110 k), max. krútiaci moment 320 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 133 kW (180 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 360 Nm. Emisie CO2 22 – 26 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,6 s, vmax=225 km/h, energetická spotreba WLTP/test 14,2 – 15,1/~17,5 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 59 – 60/~55 km; spotreba paliva WLTP/test 1,0 – 1,1/5,5 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 3×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 352 dm3
fotoopel Astra PHEV GS Linerecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár