Azda sa mi nebudete čudovať, keď hneď na úvod prezradím, že som mal tentoraz pred testovaným autom rešpekt od prvého momentu. Druhá generácia športového kupé radu 4 je totižto nenásytný dravec už v základnej verzii. Ak prejde ešte aj rukami M divízie bavorskej značky, môžete čakať konštruktérske veľdielo na hranici možného. Tvar prednej časti s masívnymi ľadvinkami už nebudem komentovať.
Poviem len, že v kombinácii so žltou metalízou Sao Paulo Yellow, čiernymi kovanými diskami a karbónovými doplnkami vyzerá BMW skvelo a nepoznám človeka, ktorý by sa za ním neotočil. Rýchlo som si uvedomil, že toto auto bude skutočná extra trieda. Stačil mi pohľad na 19-palcové disky vpredu (275/35 R 19), 20-palcové vzadu (285/30 R 20), špičkové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, dve dvojice koncoviek výfuku či dych vyrážajúce karbónovo-keramické brzdové kotúče. V rámci exteriéru sa nešetrilo ani uhlíkovým vláknom, ktoré nachádzam na streche, spätných zrkadlách, zadnom difúzore, spojleri aj na odvetrávacích otvoroch po bokoch predného nárazníka. Už rozumiete, prečo ten rešpekt? A to sme ešte len na začiatku.
Vodič na prvom mieste
Hneď, ako som otvoril dvere s bezrámovou konštrukciou a zazrel ultrašportové škrupinové sedadlá s vysokými bočnicami a karbónovým spevňovačom v oblasti rozkroku, definitívne som pochopil, že tu sa už končí všetka zábava. Alebo sa práve začína? Dobre, modro-žlto-čierna farebná kombinácia sedadiel (a vlastne aj zvyšku interiéru) je už trochu príliš aj na mňa. Sedadlá sú navyše také úzke, že už na moju neveľkú postavu boli len tak-tak, neviem si predstaviť, ako v nich sedí 90-kilový chlap. Telo držia fantasticky, sú dokonca prispôsobené na použitie viacbodových bezpečnostných pásov, vodič v nich sedí v ideálnej polohe k volantu i pedálom, no denne by som si do nich rozhodne nechcel sadať.
Interiér ako taký je typické moderné BMW s dvojicou rozmerných displejov, stále príjemným počtom mechanických tlačidiel, otočným ovládačom iDrive, hrubým trojramenným volantom, ale hlavne s citeľnou orientáciou všetkých častí viac na vodiča. Iste, toto je M4, takže nesmú chýbať červené tlačidlá M1 a M2 na volante, karbónová lišta v strede palubnej dosky, karbónové pádla pod volantom, špeciálne tlačidlo na zmenu jazdného režimu M Mode, ale aj nenápadný menič rýchlosti radenia prevodovky integrovaný do jej športového voliča. Stláčam červené štartovacie tlačidlo, zobúdzam motor i výfukovú sústavu. Prvotný zvuk v komfortnom režime je utlmený. Len čo zvolím športový režim, otvoria sa elektronicky ovládané klapky a sýty zvuk konečne zodpovedá výkonu, ktorý (zatiaľ) drieme pod prednou kapotou.
Toto je ešte legálne?
Práve tam sa totiž nachádza benzínový, dvakrát preplňovaný radový šesťvalec s objemom tri litre a priamym vstrekovaním paliva pod tlakom 350 barov. Jeho výkon je závratných 375 kW (510 k) a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu až 650 Nm. Na stovku BMW M4 Competition vystrelí za 3,9 sekundy, za 12,5 sekundy už rýchlomer ukazuje 200 km/h. Priznám sa, po celý čas trvania testu som nemal odvahu úplne deaktivovať stabilizačný systém DSC pri športovej jazde.
Samozrejme, že som si vyskúšal, ako v režime Sport+ pracujú motor, prevodovka, tlmiče i posilňovač riadenia, ale stabilizačný systém som nanajvýš obmedzil. Kto už niekedy skúsil šoférovať BMW z divízie M a s výkonom vyše 500 konských síl, vie prečo. A tým nechcem povedať, že by auto bolo neovládateľné, práve naopak. Len čo zohrejete špičkové pneumatiky a brzdy, M4 drží na ceste ako prilepené. Brzdy majú taký účinok, až sa vám pri ich plnom použití tlačí krv do očí. 8-stupňový meničový automat M Steptronic radí omnoho lepšie ako dvojspojka, no pre maximálny zážitok odporúčam manuálne radenie pádlami pod volantom. Ja som mal k dispozícii verziu s pohonom všetkých kolies xDrive, kde sa dá autu prikázať, aby všetok hnacej sily posielalo na zadné kolesá. Je až neuveriteľné, v akom širokom spektre otáčok dokáže motor pracovať. Veď najvyšší krútiaci moment je k dispozícii už od 2 750 ot.min-1. a trvá až do 5 500 ot.min-1.
Plný výkon 375 kW motor dosahuje až pri 6 250 otáčkach, pričom červené pole sa začína až pri 7 200 ot.min-1. Bez obáv sa môžete spoľahnúť na zadný aktívny diferenciál, ktorý si poctivo robí svoju robotu a bez neho by sa BMW zaiste stalo prakticky neovládateľným. Nečudujem sa, že výrobca použil dodatočné chladenie oleja a tiež oddelený chladič oleja prevodovky. V tomto aute cítiť aj fakt, že konštruktéri sa môžu opierať o skúsenosti z motoršportu. Tak napríklad olejová vaňa má dve samostatné komory a integrovaný nasávací kanál. Elektronicky ovládané čerpadlo nasáva olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Táto technológia zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za akýchkoľvek okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení.
Okruhové náčinie
Šoférovať nové BMW M4 Competition xDrive je zábavné, ale aj náročné a miestami nebezpečné. Auto od vodiča vyžaduje cit a aspoň základnú dávku skúseností. Vďaka balíku M Drive Professional vám dokonca systém dokáže merať a hviezdičkami zhodnotiť vykonaný drift. Ja som si týždeň užil, no po siedmich dňoch som bol nakoniec rád, že sme ja i auto obišli bez poškodenia. Preto apelujem na všetkých, ktorí rozmýšľajú nad jeho kúpou, aby schopnosti tejto beštie neskúšali v bežnej premávke, ale na pretekárskom okruhu.
Čo treba uznať
- Fantastické spojenie motora, prevodovky a podvozka.
Čo nám chýbalo
- Šoférske zručnosti dosahujúce hranice samotného auta.
Čo nás prekvapilo
- Beštiálna úroveň auta, ktoré si môže kúpiť „ktokoľvek“.
BMW M4 Competition Coupe xDrive
Cena (základ//test) 90 950 / 125 506 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu km
Motor
- 2x preplňovaný zážihový R6/24V, zdvihový objem valcov 2 993 cm3, max. výkon 375 kW (510 k) pri 6 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 650 Nm pri 2 750 – 5 500 ot.min-1. Emisie CO2 227 – 233 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 3,9 s, vmax=250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 9,9 – 10,2 /12,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3”
- Batožinový priestor: 440 dm3