CUPRA Formentor – V nepomere k SUV

Cupra Formentor je prvým samostatným modelom Cupra.

Na pomery SUV je model extra nízky, veselo vidím ponad strechu, a to mám iba 178 cm. Pritom si zachováva svetlú výšku typickú pre SUV. Na pomery SUV v ňom sedíte ultra utopene. Napriek tomu krásne vidíte mohutnú kapotu, ktorá pôsobí dlhočizne. Utopenému posedu zodpovedá aj nasadanie – sadáte prakticky tak nízko ako do bežného hatchbacku. Na pomery SUV má extra rýchle riadenie. Je zaujímavé, že na celom aute – na exteriéri ani vo vnútri nenájdete jediný výrazný nápis, ktorý by prezrádzal, s akým modelom máte tú česť. Výnimkou sú zadné skupinové svetlá, zboku pod krycím sklom majú nenápadný nápis Formentor. Podobne sú na tom aj ostatné modely Cupra.

Strieľa, ale nie bezhlavo

My sme testovali najväčšiu paľbu – model so silnejším dvojlitrovým benzíniakom v spojení s pohonom všetkých štyroch kolies. Papierovo je 228 kilowattov viac než sľubných, no prejav motora spečaťujú ekologické limity. Má síce silu, no čakal som trochu „výživnejší“ záťah. Na druhej strane sa mi páči a oceňujem, že má zmysel točiť motor, pretože výkon rastie až po obmedzovač, resp. po moment automatického preradenia pri 6 500 ot.min-1. Platí to aj pre režim Sport a Cupra. V okolí 3 000 – 4 000 otáčok krásne počuť, ako zafúka mohutné turbo. Mimochodom, pre motor máte ešte režimy Eco a Comfort a samostatne si môžete zvoliť zvuk motora, resp. výfuku medzi režimami Comfort, Sport a Cupra. Ja som využíval športové nastavenie, Cupra už bola na môj vkus prebasovaná a pôsobila príliš umelo. Pri radení nadol elektronika pekne strieľala do výfuku, nerobila to však programovo zakaždým a za každých okolností. Musel som si tú strelu zaslúžiť. Keď už hovorím o podraďovaní, prevodovka má nový volič v tvare mini joysticku a mne chýba klasický volič, ktorým by som mohol radiť manuálne. Občas sa to hodí, keď človek v ostrých zákrutách nevie rýchlo, kde je pod volantom plus a mínus. Navyše pádielka pod volantom sú na moje krátke prsty celkom ďaleko.

15 stupňov

Adaptívny podvozok umožňuje prakticky kontinuálne nastavenie tuhosti tlmičov, medzi Comfort a Cupra máte k dispozícii až 15 stupňov. V najmäkšom nastavení našťastie nie je ultra pevný, a nevytlčie z vás dušu ani na našich cestách. Inak to vníma samotné auto, pretože záplaty, výtlky s ostrými hranami udrú do karosérie aj v komfortnom nastavení. Spolu s pohonom všetkých štyroch kolies, ktoré takisto poskytuje režimy Comfort a Sport, zabezpečuje podvozok výborné a najmä čitateľné jazdné vlastnosti v zákrutách. Pri veľmi malých bočných náklonoch auto veľmi dobre poslúcha riadenie, ktoré je progresívne a na pomery SUV mimoriadne rýchle. Testovaný model mal vpredu príplatkové brzdy Brembo so štvorpiestikovými strmeňmi a dvojdielnymi kotúčmi s priemerom 370 mm.

Riadenie je na pomery SUV extra rýchle.

Cupra Formentor sa mi páči, ale k tomu potrebuje niekoľko príplatkových prvkov, resp. prvkov vyššieho stupňa výbavy – už spomínané brzdy Brembo, škrupinové sedadlá, adaptívny podvozok, multifunkčný volant so satelitným ovládačom režimov a štartovacím tlačidlom. Mimochodom, auto si pamätá režim aj po vypnutí motora. Keď ho vypnete v režime Cupra, aj sa doň prebudí po naštartovaní.   

Cupra Leon ST 310 k – Môj šampión!

Čo treba uznať

  • Rýchle riadenie, potentný podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Živelnejší prejav motora.

Čo nás prekvapilo

  • Meno Formentor nájdete iba v zadných svetlách.

 

Cupra Formentor 2,0 TSI 310 4Drive 7-DSG Veloz

Cena (základ/test)                                          26 990/53 424 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 228 kW (310 k) pri 5 450 – 6 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 – 5 450 ot.min-1. Emisie CO2 186 – 203 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,9 s, vmax = 250 km/h, spotreba WLTP/test 8,2 – 9,0/10,3 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,0
  • Batožinový priestor: 420 dm3
Cupra FormentorCupra Slovenskofotogalériarecenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár