Už aj pneumatikám sa „stáča“ vek

Kedysi sa vo veľkom prerážali VIN čísla karosérií a kódy motorov, teraz sa vo veľkom stáčajú kilometre a najnovšie sa omladzujú pneumatiky.

Pomerne veľká skupina ľudí nezjazdí pneumatiky na hranicu zákonom povolenej hĺbky dezénu – v prípade letných pneumatík 1,6 mm, zimných 3 mm, ale ich predčasne predá. Keď trebárs dezén letných pneumatík dosiahne hranicu 5 – 6 milimetrov, predajú ich a takto získané peniaze investujú do nových pneumatík. Svojím spôsobom tak šetria peniaze. Ďalšia skupina ľudí zasa pneumatiky predáva po troch-štyroch rokoch len pretože pneumatiky dosiahli hraničný vek. Neraz sa to deje v rámci firemnej starostlivosti o autá, v rámci ukončenia lízingu auta a jeho prípravy na opätovný predaj… Každopádne dezén často ani v týchto prípadoch nie je zjazdený. Tretia skupina ľudí predáva pneumatiky pretože menil disky kolies za iný rozmer a lepšie sa im oplatí predať samostatne pôvodné disky a samostatne pneumatiky.

A potom je tu skupina ľudí, ktorí s veľkou radosťou takéto jazdené pneumatiky kupujú, pretože sú za zlomok ceny nových. Nečudo, že internetové bazárové portály sú plné jazdených pneumatík. Dokonca narazíte aj na predajcov, ktorí „vo veľkom“ dovážajú jazdené pneumatiky zo zahraničia. Aj náš čitateľ narazil na jedného takéhoto predajcu, ktorý dováža jazdené pneumatiky od overeného partnera z Nemecka. Kúpil si od neho teda sadu pneumatík Continental ContiEcoContact 5, ktoré boli v dobrom stave, mali 7 milimetrový dezén. Stáli 170 eur. Podľa inzerátu mali byť z roku 2018 – niekto ich evidentne predával pretože „zostarli“. Na druhý deň, pri podrobnejšom skúmaní náš čitateľ zistil, že posledná číslica roku výroby v čísle DOT má na všetkých štyroch pneumatikách známky pozmeňovania. Niekto zo starých pneumatík urobil mladšie. Pneumatiky vrátil predávajúcemu, ktorý sa síce tváril, že o ničom nevedel, ale bol natoľko seriózny, že peniaze vrátil. Napriek serióznosti sa zdá, že spomínaný predajca v kšefte s omladzovanými pneumatikami nebol celkom nevinne. Medzi jeho inzerátmi sme totiž našli ďalšie pneumatiky, ktorých čísla DOT vyzerajú pozmenené. Venujte preto pozornosť pri kúpe jazdených pneumatík aj tomu, či nie sú omladzované.

Štvorka nie je dogma

Vek pneumatík vyčítate z tzv. DOT kódu na bočnici každej pneumatiky, ktorý obsahuje aj štvorčíslo, kde prvá dvojica čísle udáva týždeň, v ktorom bola pneumatika vyrobená, druhá dvojica rok, v ktorom bola vyrobená. Napríklad číslo 1018 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 10. týždni roku 2018. Odborníci tvrdia, žeby ste nemali jazdiť na pneumatikách, ktoré sú staršie ako 4 roky. Skutoční odborníci však vedia, že „4 roky“ nie je dogma, ktorej by sa zákazníci mali držať, skôr marketingový ťah. DOT slúži primárne pre výrobcov, aby sa v prípade reklamácie vedeli dopátrať k tomu aká zmes bola na konkrétnu pneumatiku použitá, ako boli nastavené stroje a ktorí operátori na nej pracovali. Keď je pneumatika správne uskladnená (v chlade, suchu, mimo dosahu slnečných lúčov a mimo pôsobenia chemikálií), aj päť rokov stará bude ako nová. Starnúť začne až po montáži na auto. Pneumatiky totiž nie sú ako potraviny, nezačnú sa „kaziť“ samé od seba tak rýchlo. Každá pneumatika totiž obsahuje činidlá, ktoré zabezpečujú stálosť zmesi. Až po montáži na auto na ňu začne pôsobiť slnko, vlhkosť zo vzduchu, ozón atď. Smerodajný by mal byť vek 10 rokov. To už je vek, kedy sa už začína prejavovať starnutie pneumatík do takej miery, že to zbadá aj bežný vodič.

Prečo je teda taký problém, keď niekto omladí pneumatiku o pár rokov? Za prvé pretože vás tak predávajúci klame a zarába na váš účet. Za staršiu pneumatiku by ste boli ochotní zaplatiť menej peňazí, ak by ste ju vôbec kúpili. Pri kvante pneumatík na trhu by predávajúci staršie pneumatiky s vysokou pravdepodobnosťou vôbec nepredal. Za druhé pretože neviete koľko rokov stála pneumatika v sklade u výrobcu alebo u predajcu a teda nebola vystavená poveternostný podmienkam a koľko rokov bola na aute. Päť rokov v sklade nie je ako päť rokov na aute. Za tretie neviete o koľko rokov inzerent omladil pneumatiku. Nenechajte sa oklamať, pri kúpe jazdených pneumatík okrem hĺbky dezénu, rovnomernosti opotrebenia dezénu, stavu bočnice, pätky plášťa atď. venujte pozornosť aj číslici DOT.

Komentár redaktora

Neodborný zásah, alebo pozmeňovanie údajov na pneumatikách naozaj z môjho pohľadu nie je žiadnou novinkou. Pamätám si časy, kedy po cestách jazdievalo veľa vozidiel, ktoré mali jednoducho zabrúsené údaje o rozmeroch pneumatík, lebo si mysleli, že pri kontrole vykonávanej PZ SR budú vo výhode, ak majú na aute neschválený rozmer. Preto si dávajte pozor pri kúpe autodielov z druhej ruky, veľa šmelinárov z toho žije a nájsť overeného poctivca je čoraz väčší problém. M. Pauco

dotdot pneumatikyfalošné dotfalošný rok výroby pneumatikypodvod pri predaji pneumatíkrok výroby pneumatiky
Komentáre (0)
Pridať komentár