Honda e – Hodná každého jedného eura

Honda e je s cenou 34 990 alebo 37 990 eur za verziu Advance na prvý pohľad poriadne drahé autíčko. Pravda je však taká, že je hodné každého jedného eura. A nehovorím to len tak, lebo to Honda tak chce, ale pretože ma o tom presvedčili prvý kontakt a prvé kilometre s autom.

Začnem dizajnom. Správne rozmery a proporcie, vkusné spojenie retra a moderny, spolu s krásnymi detailmi vytvorili jedno z najkrajších áut na trhu vôbec. Proste ho chcete, nech to stojí čo to stojí. Pocit, že Hondu e chcete nielenže nezmeníte ani po usadnutí za volant, ale sa v ňom ešte utvrdíte. Celkom nové sedadlo výbore drží telo a pritom je komfortné. Okrem toho poskytuje široký rozsah výškového nastavenia, takže si v ňom nájde svoju polohu každý – aj ten (alebo tá) kto potrebuje vidieť kapotu, resp. začiatok auta, aj ten, kto má rád hlbší športový posed.  Podotýkam, že sedadlo je nové nielen dizajnom, ale aj konštrukciou. Napríklad namiesto sínusovej pružiny v rámovej konštrukcii podporujúcej penu má plošné panely. Do módy sa vracia dvojramenný volant, aj Honda e ho má. Naprieč celou prístrojovou doskou je päť digitálnych displejov. Dva po bokoch slúžia namiesto zrkadiel. Honda e má totiž sériovo kamery. Tie poskytujú dokonca dva režimy zobrazenia – štandardný a širokouhlý. Vo verzii Advance má Honda e vzadu ešte jednu kameru, ktorá premieta svoj obraz do vnútorného zrkadla. Jednoduchým preklopením – podobne ako pri stlmovaní, keď vás auto oslepuje zozadu – prepínate medzi štandardným zrkadlom a elektronickým zobrazením. Vrátim sa k prístrojovej doske – pred vodičom je displej, ktorý poskytuje základné informácie. Páči sa mi, že Honda konečne zapracovala na ovládaní palubného počítača. Konečne ho viete ovládať bez toho, aby ste si museli naštudovať návod na obsluhu, resp. bez toho, aby ste ho ovládali spôsobom pokus – omyl. Vedľa je vodičov displej multimediálneho systému a pred spolujazdcom jeho vlastný multimediálny displej. V Hodne skutočne vzali do úvahy všetky možné scenáre. Aj ten, že cieľovú adresu do navigácie zadáva spolujazdec, aby sa vodič mohol naplno sústrediť šoférovaniu. Spolujazdec zadá adresu na svojom displeji a potom ho jednoducho prepošle na vodičov displej. Jednoduché a geniálne! Základné funkcie však ovládate hardvérovými tlačidlami a ovládačmi. Opäť palec hore! Honda e je síce mestské auto, ale je dostatočne široké na to, aby ste sa ani pri jazde vo dvojici necítili stiesnene.

Už kamery namiesto zrkadiel naznačujú, že Honda e bude technologicky na vysokej úrovni. A aj je. Má systém pre zabránenie, resp. zmiernenie následkov čelenej kolízie, varovanie na neúmyselné opustenie jazdného pruhu s aktívnou podporou udržiavania sa v jazdnom pruhu, čítanie dopravných značiek (nielen rýchlostných obmedzení), automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel, inteligentný obmedzovač rýchlosti, adaptívny tempomat s aktívnym vedením v jazdnom pruhu pri jazde v kolónach, upozornenie na to, že auto spred vás na križovatke odišlo. Unikátnymi prvkami sú stlmenie reakcií elektromotora na plyn pri priblížení sa k prekážke a automatické brzdenie pred prekážkou pri parkovaní. Prvý systém funguje na základe ultrazvukových snímačov s rozšíreným dosahom. Keď zaregistrujú, že sa pri parkovaní približujete k prekážke, riadiaca jednotka utlmí reakcie elektromotora na plyn, aby ste neopatrným zošliapnutím akceleračného pedála nenabúrali. Druhý systém automaticky zabrzdí, keď pred prekážkou nezastavíte vy sám.

Honda e je čistý elektromobil – akumulátor má uložený pod podlahou, vpredu je výkonová elektronika, elektromotor je vzadu a poháňané sú kolesá zadnej nápravy. Vďaka tomu má auto ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50. Okrem toho má všetky kolesá uložené v závesoch typu McPherson, čo im dáva skvelý kontakt s vozovkou za každých okolností. Spolu s vynikajúco naladeným odpružením má Honda e skvelé jazdné vlastnosti a nerovnosti tlmí ako v rozprávke. To môžem potvrdiť z prvých testovacích jázd po bratislavským cestách. Motor vzadu znamená, že predné kolesá môžu mať veľký uhol natočenia, čo sa premietne do extrémne malého polomeru otáčania – iba 4,3 m.

Elektromotor má výkon 100 kW, vo verzii Advance až 113 kW, a v oboch prípadoch zhodný krútiaci moment 315 Nm. Zaujímavosťou je jednopedálové ovládanie, pričom si páčkami pod volantom môžete nastaviť citlivosť systému, resp. mieru intenzity spomalenia pri úplnom uvoľnení akceleračného pedála. Keď vám jednopedálové ovládanie nevyhovuje, môžete ho deaktivovať. Akumulátor s kapacitou 35 kWh poskytuje dojazd v režime WLTP je 222 km, pre verziu Advance so 17-palcovými kolesami 210 km. Nabíjať môžete z domácej siete s výkonom 2,3 kW, nabíjacej stanice so striedavým prúdom a výkonom 7,4 kW alebo z jednosmernej nabíjačky s výkonom 50 kW. V prvom prípade trvá nabitie akumulátora cca 18 hodín, v druhom 4,1 hodiny a v treťom zhruba 31 minút, v tomto prípade však iba na úroveň 80 percent kapacity.

Nielen na základe objektívnych faktov, ale aj na základe subjektívnych pocitov z prvých zoznamovacích jázd teda môžem povedať, že Honda e je hodná každého jedného eura z nemalej sumy, za akú sa predáva. Je postavené na poctivých mechanických základoch (pevná karoséria, výborný podvozok), má bohatú výbavu, vyspelú bezpečnostnú elektroniku, moderný pohon… Skrátka z neho máte pocit, že máte v rukách dobre postavené prémiové auto. A presne taký je cieľ Hondy. S modelom e nechce oslovovať masy, ale elitu, resp. ľudí, ktorí vedia čo chcú a môžu si to dovoliť.

cena honda eelektrická hondaelektromobilHonda do mestaHonda ehonda na baterkyminielektromobilprvá jazda honda e
Komentáre (0)
Pridať komentár