Mazda MX-5 RF: Zábava graduje

Mazda MX-5 s dvojlitrovým motorom bola zábavná už doteraz, no odteraz je ešte zábavnejšia.

Za tie roky, čo som v tejto brandži, mi prešlo rukami množstvo áut a k nejednému z nich som si vytvoril vzťah. Aj medzi nimi však má výnimočné postavenie Mazda MX-5. Jednoducho ju milujem. Milujem ju, pretože stelesňuje tradičné hodnoty áut – krásu, jednoduchosť, úprimnosť, komunikatívnosť, zábavnosť… A teraz sa mi do rúk dostala inovovaná verzia s novým dvojlitrovým motorom. Ten získal zopár koníkov a zopár newtonmetrov navyše, konkrétne 24 koníkov a 5 Nm, ale čo je dôležité, zatiaľ čo sa otáčky, pri ktorých motor dosahuje maximálny výkon, zvýšili zo 6 000 na 7 000 ot.min-1, otáčky maximálneho krútiaceho momentu sa znížili zo 4 600 na rovných 4 000 ot.min-1. Motor je teda zábavnejší na hornom konci otáčkového spektra a zároveň pružnejší v nízkych otáčkach. A je to cítiť. Už z nízkych otáčok ide za plynom ochotnejšie a každou otáčkou stupňuje svoju chuť do života. Namiesto zúrivej sily vyplývajúcej z nepreberného krútiaceho momentu, ktorý sa aj tak nedá preniesť na cestu, ponúka radosť z okamžitých reakcií, radosť zo štipľavých medziplynov, radosť z  otáčkovej charakteristiky. A v konečnom dôsledku aj radosť z toho, že ste si všetko – rýchlosť, predbiehanie, prejazd zákruty bokom – zaslúžili „svojou vlastnou prácou“, a nepadlo vám to do lona.

 Zadok môžete poslať dopredu všetkými možnými spôsobmi.

Mimochodom, limiter sa posunul zo 6 800 na 7 500 ot.min-1. Bonbónikom je krajší zvuk výfuku, ktorý som si skutočne užíval. Na jednej strane totiž krásne zvýrazňuje charakter auta, na strane druhej neotravuje a ani po celodennej jazde so strechou dole ma nebolela hlava. Pravda, nebol b som proti, keby ten výfuk pri ubratí plynu trochu zabublal. Prevodovka je jedna báseň. Páka je v ideálnom dosahu ruky, dráhy sú krátke a presne definované, chod je jemný, avšak s adekvátnym odporom v momente prechodu cez „mŕtvy bod“, resp. cez záber synchrónov.

Čitateľný a komunikatívny

Pre človeka, ktorý si kupuje roadster, spotreba paliva určite nebude rozhodujúca – tu hrajú prím pocity za volantom a láska k značke, k autu a ku slobode… Nech to „žerie“, čo to má. Napriek tomu Mazda MX-5 exceluje aj na tomto poli, veď 7,3 l/100 km je fantastická hodnota. A to aj s tým, že som ju prevetral na horskom priechode, ktorý sa s 10-, 12- a viacpercentnými stúpaniami štverá do výšky 2 504 m n. m. Fantázia! Toto je recept na znižovanie tvorby emisií CO2 – robiť jednoduché, malé a ľahké autá, nie prerastené a technikou preťažené mamuty. Na spomínanom priechode som ocenil podvozok. Áno, samotné naladenie pružín a tlmičov je pevné, ale vzhľadom na relatívne mäkké stabilizátory sa karoséria v zákrutách nakláňa, čo je dobré, pretože vďaka tomu je MX-5 krásne čitateľné auto. Na jeden strane viete, kde sú jeho limity, na strane druhej tá hraničná hodnota limitov príde postupne. Krásne sa viete s autom hrať na hranici limitov. Nevravím, že Mazda nikdy neustrelí, ale keď sa to stane, tak budete vedieť, kde ste urobili chybu. Taká je komunikatívna. Inak, zadok viete poslať „dopredu“ všetkými možnými spôsobmi – brzdami, nahodením do zákruty aj plynom. S tým plynom však musíte mať motor v otáčkach. Samozrejmosťou je samosvorný diferenciál, vďaka ktorému môžete potiahnuť zákrutu bokom. Keď sa budeme baviť o prevádzkových nákladoch, tak vás poteší, že MX-5 ani pri dynamickej jazde nežerie gumy enormne. Aj to je výsledok nízkej hmotnosti.

LED svetlá

V rámci inovácií dostala Mazda MX-5 päť nových bezpečnostných prvkov. Spomedzi nich by som vyzdvihol LED adaptívne svetlá, ktoré zapínaním a vypínaním LED šošoviek prisvecujú zákruty a vykrývajú premávku. Navyše majú výborný dosvit. Z technických vecí sa mi páči, že si systém sledovania jazdných pruhov pamätá, že ste ho vypli a ostane vypnutý aj po opätovnom naštartovaní motora. Páči sa mi tiež, že na vypnutie stabilizačného programu nemusíte príslušné tlačidlo ESC držať siahodlho. Stačí jedno ťuknutie a ESC je Off. Samotné tlačidlo nájdete vľavo pod volantom – hneď prvé v rade, takže ho ľahko nahmatáte. Takto nejako má vyzerať auto – ľahké, jednoduché, komunikatívne, poslušné… A ešte k tomu krásne.

 

Čo treba uznať

  • Skrátka ho milujem – za všetko.

Čo nám chýbalo

  • Aspoň do malej rýchlosti sa mohla hýbať strecha.

Čo nás prekvapilo

  • Fantastická spotreba.

 

Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv-G184 Revolution Top

Cena (základ/test) 29 690/36 069 €

Záruka 3 roky alebo 100 000 km

 

Motor

  • atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 135 kW (184 k) pri 7 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 156 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 6,8 s, vmax=220 km/h, kombinovaná spotreba výrobca/test 6,9/7,3 l/100 km.

 

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 127 dm3
MazdaMazda mx-5Mazda MX-5 RFMazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G184 Revolution Top
Komentáre (0)
Pridať komentár