Honda CRF 1 000 L Africa Twin – Elektronikaaaa

Honda CRF 1 000 L Africa Twin pre nadchádzajúcu sezónu prešla revolučnými zmenami. Najmä po stránke elektroniky.

Ešte sme naše milované motorky ani nezazimovali a výrobcovia už začali ukazovať svoje modely na budúcu sezónu. Jednou z nich je aj Honda, ktorá na Seneckých jazerách predstavila inovovaný model CRF 1 000 L Africa Twin. Tá bude dostupná – rovnako ako súčasná generácia – v cestnej verzii Sports a terénnej Adventure Sports. Nová Africa Twin je naďalej kusisko motocykla, no vďaka novej kapotáži, menšiemu plexištítu a ďalším dizajnovým zmenám pôsobí agresívnejšie a zároveň aj kompaktnejšie. Pocit väčšej kompaktnosti podporuje aj to, že z nej lepšie dočiahnem na zem. V skutočnosti ostalo sedadlo vo výške 850 – 870 mm (v opcii sú znížené sedadlo 825 – 845 mm a zvýšené 875 – 895 mm), no zúžilo sa o 40 mm, čo zlepšilo dosah na zem. Upravený tvar sedadla uľahčuje pohyb jazdca na motorke dopredu a dozadu. Už doteraz som na Africe Twin vedel jazdiť od úsvitu po súmrak a moje telo mi za to v noci vôbec nenadávalo. Riadidlá posunuté o 22,5 mm vyššie prispievajú k ešte vzpriamenejšiemu, ešte komfortnejšiemu posedu a tiež k ľahšiemu ovládaniu stroja v sede aj v stoji. Mimochodom, chrániče rúk sú po novom súčasťou štandardnej výbavy. Dizajnovými a funkčnými zmenami prešli aj svetlá. Sú posunuté vyššie a sú silnejšie. Doteraz svietila jedna strana zdvojených svetiel, čo nevyzeralo dobre. Teraz svietia obe, pretože majú integrované denné svetlá. Africa Twin tak konečne nevyzerá na ceste aj Ján Žižka. Verzia Adventure Sports ponúka dokonca trojstupňové prisvecovacie svetlá do zákruty, ktoré osvetľujú priestor pred motocyklom v závislosti od uhla náklonu. Pri LED svetlách s presne definovanou oblasťou „vidím-nevidím“ je táto funkcia mimoriadne prínosná. Bežné svetlá totiž práve v náklone pri prejazde zákrut prestanú osvetľovať ten priestor, kam by jazdec najviac potreboval vidieť. Súčasťou štandardnej výbavy oboch verzií je teraz aj tempomat.

Dotyk aj v rukaviciach

Výraznou zmenou prešiel aj kokpit – namiesto jedného digitálneho displeja sú pred vodičom dva. Ten spodný poskytuje základné informácie, horný so 6,5-palcovou uhlopriečkou je farebný a dotykový – pochopiteľne, aj v rukaviciach. Jazdec môže cezeň ovládať jednotlivé systémy motocykla. Displej MID možno navyše prispôsobiť tak, aby zobrazoval rôzne úrovne informácií týkajúcich sa zvoleného jazdného režimu. Systém navyše obsahuje technológiu Apple CarPlay umožňujúcu ovládať telefóny Apple iPhone® prostredníctvom dotykového displeja. Na displeji možno zobraziť a ovládať aj navigačné aplikácie a prostredníctvom bluetooth handsfree na prilbe je možné telefonovať či prijímať hovory. Samotný iPhone sa pripája do USB zásuvky na pravej strane MID. Pre telefóny iPhone alebo Android je k dispozícii bezdrôtová bluetooth handsfree konektivita, pričom všetko ovládanie sa vykonáva tlačidlami na ľavej rukoväti.

Výkrik: Africa Twin ostáva verná stratégii ponúknuť jazdcovi skutočne potrebný a „spotrebovateľný“ výkon.

Viac objemu, viac výkonu

Motor sa zväčšil z 998 na 1 084 cm3, no tvorcovia naďalej ostali pri základnej myšlienke, že namiesto absolútnych čísel má motor ponúknuť skutočne potrebný a „spotrebovateľný“ výkon, a to v širokom rozsahu otáčok. Preto výkon stúpol iba mierne – zo 70 na 75 kW a krútiaci moment z 99 na 105 Nm. Výrazne sa však zlepšil priebeh krútiaceho momentu, pretože už od 2 500 otáčok je výrazne vyšší. Výfuk dostal aktívnu klapku, podobnú tej, ktorá je v superšporte CBR 1 000 RR Fireblade. V nižších otáčkach dodáva motoru pulzujúci zvuk, vo vyšších zasa zvyšuje výkon a efektivitu. V ponuke je manuálna prevodovka, manuálna prevodovka s quickshifterom a tiež automatická DCT prevodovka. Skutočná revolúcia sa udiala v oblasti elektroniky. Trakčná kontrola HSTC dostala pre rok 2020 šesťosový snímač zotrvačných síl IMU. Systém ponúka 4 úrovne výkonu a 3 úrovne brzdenia motorom. Systém HSTC stále disponuje siedmimi úrovňami, miera jeho zásahu v každej z týchto úrovní však bola optimalizovaná s ohľadom na údaje IMU. Rozstupy medzi jednotlivými úrovňami boli optimalizované tak, aby mal jazdec možnosť jemnejšie nastaviť úroveň prešmykovania zadného kolesa pri jazde v teréne. Novou funkciou HSTC je systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa Wheelie Control s troma stupňami zásahu, plus vypnuté. Jazdec si môže vybrať zo štyroch prednastavených jazdných režimov: Tour, Urban, Gravel a novinky Off-Road, ktoré pokrývajú väčšinu jazdných podmienok a situácií. K dispozícii sú však aj dva nastaviteľné režimy User s vlastnými nastaveniami úrovne výkonu motora 1 – 4, úrovne brzdenia motorom 1 – 4 a činnosti ABS. Niektoré parametre je možné meniť aj v rámci prednastavených jazdných režimov – HSTC medzi úrovňami 1 – 7 (plus vypnuté), systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa medzi úrovňami 1 – 3 (plus vypnuté) a úroveň vzorca radenia prevodovky DCT v režime S medzi úrovňami 1 – 3. Novinkou DCT prevodovky je detekcia prejazdu zákrutou.

Elektronika na podvozku

Dôležitou zmenou je zvýšenie tuhosti rámu a zvlášť tuhosti okolo hlavy riadenia. Samotný rám je pritom ľahší o 1,8 kg. Svetlá výška zostala na hodnote 250 mm, konštruktéri však prepracovali naladenie podvozka. Predná vidlica Showa má zdvih 230 mm a umožňuje nastaviť tuhosť pri kompresii aj odskoku. Zadné koleso má zdvih 220 mm, tlmič má externú nádrž na olej, čo zlepšuje vlastnosti pri jazde v teréne. Samozrejmosťou je možnosť nastavenia predpätia pružiny a tuhosti tlmiča v kompresii aj odskoku. Verzia Adventure Sports môže mať v opcii dokonca elektronicky nastaviteľný podvozok Showa EERA so štyrmi režimami: Soft, Mid, Hard a Off-Road. Prvé tri nepotrebujú komentár, v režime Off-Road elektronika s rastúcou rýchlosťou zdvihu postupne zvyšuje tlmiacu silu prednej vidlice a využíva vyššie nastavenie tlmenia pre zadný tlmič. Okrem toho na stojacom motocykli možno elektronicky nastaviť predpätie pružiny na jazdu sólo, jazdu sólo s batožinou, jazdu vo dvojici a jazdu vo dvojici s batožinou. Možnosť USER ponúka jemné vyladenie sily tlmenia predného aj zadného kolesa a 24-stupňové nastavenie predpätia zadnej pružiny.

Čo dodať na záver? Už teraz sa teším na redakčný test tohto modelu. Týždeň strávený s ním bude určite patriť k najlepším. Dúfam, že vyjde počasie.

 

 

Honda CRF 1 000 L Africa TwinHonda motocykle Slovenskomotocykle Hondamotorcycles Honda
Komentáre (0)
Pridať komentár