Lexus RX – Komfortnejší, sofistikovanejší…

Lexus RX. Je najúspešnejším modelom značky. Na Ibize sme si vyskúšali facelift štvrtej generácie.

Optické zmeny sú minimálne a kým nestoja oba modely – pred faceliftom a po facelifte vedľa seba, tak si to ani nevšimnete. Vašu pozornosť upriamim na zjemnené tvary predných svetlometov, ploché hmlové svetlá a nové zadné skupinové svetlá so štyrmi prekrývajúcimi sa svetelnými líniami v tvare ležatého písmena L.

Ani zmeny v interiéri nie sú na pohľad veľké. Technicky sú však výrazné. V prvom rade sa centrálny 12,3-palcový displej posunul bližšie k vodičovi. Teraz je totiž dotykový. S displejom súvisí aj druhá najvýraznejšia novinka – namiesto myšky sa displej zo stredovej konzoly ovláda dotykovou plôškou. Novinkou je tiež integrácia systémov Apple CarPlay a Android Auto. Volant je posunutý bližšie k vodičovi a uhol stĺpika riadenia je znížený, čo vytvára lepší posed za volantom.

Čím menšie sú optické zmeny, tým väčšie sú technické. Za všetky spomeniem iba tie najdôležitejšie. Karoséria dostala 14 laserových zvarov a 42 metrov lepenia navyše. To zvýšilo torznú tuhosť karosérie a prispelo k ešte nižšej hlučnosti na palube. Veľkú pozornosť venovali v Lexuse aj zlepšeniu jazdných vlastností. Pre zlepšenie dynamiky upravili tuhosť pružín a vzadu použili pevnejší stabilizátor. Pre zvýšenie komfortu zasa implementovali do tlmičov špeciálne vložky minimalizujúce vysokofrekvenčné vibrácie. A výsledok stojí za to. Málokedy sa stáva, aby sme si mohli popri predvádzanej novinke vyskúšať aj predošlú generáciu daného modelu. Tentoraz sa nám tejto možnosti dostalo akosi pomimo. Zároveň s uvedením faceliftu štvrtej generácie RX totiž Lexus oslavoval 30. výročie svojej existencie a pri tej príležitosti nám umožnil vyskúšať si vôbec prvý model značky – Lexus LS – a tiež všetky štyri generácie modelu RX. Poslednú reprezentovala práve 4. generácia pred faceliftom. Môžem teda zodpovedne povedať, že inovovaný Lexus RX je omnoho stabilnejší v zákrutách, priečne pohyby karosérie sú citeľne menšie a zároveň oveľa lepšie tlmí vibrácie spôsobené malými nerovnosťami povrchu vozovky.

Dynamiku v zákrutách podporuje aj systém Active Cornering Assist, ktorý potláča tendenciu k nedotáčavému šmyku. Spomedzi zaujímavostí spomeniem ešte celkom nové adaptívne svetlomety BladeScan, ktoré nemajú v automobilovom priemysle páru. Svetlo z LED diód sa premieta na zrkadlá, ktoré sa otáčajú rýchlosťou 6 000 ot.min-1. Jednotlivé diódy sa vypínajú a zapínajú v dokonalej súhre s otáčkami rotujúcich zrkadiel, čím sa vytvára požadovaný svetelný kužeľ a zároveň dosahuje jemnejšie (bez sekania, ku ktorému dochádza pri vypínaní LED segmentov v matici) a tesnejšie vykrývanie premávky. Už sa teším, kedy si túto technologickú revolúciu vyskúšam v rámci testov v noci. Jasné, aj mne napadlo, že čo sa hýbe alebo otáča, to sa môže aj pokaziť. Inžinieri Lexusu ma však ubezpečili, že zrkadlá vydržia prinajmenšom 10 000 hodín.

Na Slovensku sa faceliftovaný Lexus RX bude predávať vo verziách RX 300 a RX 450h, prvý z nich s pohonom FWD aj AWD, druhý výhradne s AWD. Rovnako bude v ponuke aj predĺžená sedemmiestna verzia RX 450hL. V jeho prípade spomeniem, že si môžete zvoliť aj verziu s dvoma samostatnými sedadlami v druhom rade. Zároveň sa zväčšil rozsah posuvu sedadiel v druhom rade o 45 mm na aktuálnych 165 mm, čo zlepšilo prístup na sedadlá v treťom rade. Sedadlá v treťom rade možno posúvať o 95 mm a variovať tak medzi priestorom pre posádku a batožinu.

foto: autor

 

LexusLexus Rx 2020Lexus RX300Lexus RX450hRX 450hL
Komentáre (0)
Pridať komentár