Vráti štúdia Centoventi Fiat na výslnie?

Množstvo nápadov, ktoré pri návrhu štúdie konštruktéri použili, môže Fiat vrátiť do prvej ligy automobilových výrobcov.

Fiat bol dlhé roky mojou srdcovou záležitosťou. Punto 55S totiž bolo mojim úplne prvým testovacím autom a na to prvé sa skrátka nezabúda. Bolo to jednoduché auto síce s plastovým, no veľmi pragmaticky usporiadaným interiérom. Netvárilo sa na svalovca. Bez hanby priznávalo, že je autom na bežný deň. Marketing nás síce dnes presviedča, že nutne potrebujeme to či ono, no keď sa nad tým zamyslíme… Auto je hlavne sprostredkovateľ našej mobility. Po rokoch tápania a omylov dnes Fiat vyrába dve súce autá a kopec ich viac či menej podarených derivátov. No dnes vyprodukoval niečo, čo by ho mohlo vrátiť na cesty nielen v Európe.

Štúdia Centovanti totiž prináša hneď niekoľko pragmatických nápadov, ktoré môže posunúť spôsob stavby automobilov do úplne iných, doteraz netušených dimenzií. Základný koncept by si zákazník nakonfiguroval zo siahodlhého zoznamu špeciálnych dielcov. Ich výrobu by mala na starosti firma Mopar, ktorá je v súčasnosti dvorným dodávateľom automobilky v oblasti originálneho príslušenstva. Celkom by mohol zmeniť až 120 dielcov na karosérii a v kabíne.

Konštruktéri však uvažujú ešte odvážnejšie. Uvažujú nad presunom konečného dizajnu auta k dílerom. Niektoré dielce by ste si mohli objednať u nich. Priamo v dielni by vám ich doslova na počkanie vytlačili na 3D  tlačiarni. Každé auto by tak mohlo byť nielen originálom, no postupne by ste si ho mohli podľa aktuálnych potrieb upravovať. A pôvodné dielce by ste mohli ponúknu na predaj. Samozrejme, toto je sen, k realite ešte treba prejsť kus cesty. Na rozdiel od mnohých iných uletených štúdií by však do sériovej podoby nemusel mať až tak ďaleko. Koncept Centoventi totiž v sebe spája hneď niekoľko preferencií súčasnosti. Prvou je samozrejme snaha odlíšiť sa, mať auto podľa vlastných predstáv. Druhou je rovina ochrany životného prostredia. Ak sa budú dielce vyrábať na mieste, ušetrí sa na doprave. A treťou, ktorá má tiež veľa spoločného so šetrením  životného prostredia je to, že dielce možno ponúknuť na opätovné použitie inému majiteľovi.

Podobne stavebnicovo konštruktéri postupovali aj v prípade dojazdu auta. Centovanti je samozrejme elektromobil. Podľa prieskumu na bežný pohyb v meste stačí, aby bol dojazd na jedno nabitie akumulátora na úrovni 100 kilometrov. Akumulátor však má byť stavebnicou. Ak potrebujete dlhší dojazd, môžete si priobjednať  ďalšie moduly, čím by sa reálny dojazd predĺžil až na 500 kilometrov. Automobilka dokonca uvažuje nad tým, že by bolo možné prídavné akumulátory do vozidla namontovať  dodatočne a teda dočasne. Na plánovanú dlhšie cestu, napríklad na dovolenku, by ste si ich teda mohli u dealera iba prenajať.

Za seba dodám, že tento koncept určite nie je márny. Zostáva nám teda dúfať, že poslúži ako vzor sériového auta a nie ako exponát v múzeu automobilky.

Peter Lacena, foto: archív

CentovantiFiat
Komentáre (0)
Pridať komentár