Rolls-Royce Phantom: Niekto ako kráľ

Rolls-Royce Phantom prichádza po 14 rokoch ako kompletne nový model. Sami tvorcovia ho málokedy označujú ako auto. Uprednostňujú výraz „jeden z najluxusnejších predmetov na svete“. A my úplne chápeme prečo.

Príležitostí sadnúť si za volant Rolls-Royceu je veľmi málo. O to menej, ak ide o najnovší, najluxusnejší počin tejto britskej automobilky. Keď vám zavolajú, že môžete na jeden deň osedlať nový Rolls-Royce Phantom, čo urobíte?

Prvé dotyky

Ani neviem ako, zrazu sedím na raňajkách s Frankom Tiemannom, riaditeľom komunikácie Rolls-Royce pre Európu a Rusko. Vysvetľuje mi, čo je nové na novom Phantome. Snaží sa ma dostať do kože zákazníka Rolls-Royceu. Ukázať mi, čo je preňho dôležité a aké má v živote priority. Čo je však najdôležitejšie, Frank drží v rukách elegantný, zato celkom nenápadný kľúč od najdrahšieho auta, aké som kedy šoféroval. Opäť pretočíme čas kúsok dopredu, ja podpisujem preberací protokol a už kráčame k malej, ale o to drahšej goodwoodskej flotile, pozostávajúcej z modelov Wraith Black Badge, Ghost EWB a dočasne môjho Phantomu. Aj keď menšie modely Rolls-Royce pohodlne prerastajú väčšinu obyčajných áut na ceste, pri Phantome vyzerajú, ako keby patrili k obyčajným práve ony. Teraz, samozrejme, nemám na mysli ich dizajn či farebné vyhotovenie, ktoré sú nezameniteľne Rolls-Royce. Mám na mysli ich veľkosť. Phantom je totiž v porovnaní s inými autami obrovský – a to testujeme jeho „krátku“ verziu. Aj tak meria jeho majestát 5 762 mm do dĺžky a je široký 2 018 mm. Okamžite je jasné, že je to nový Phantom, ale zároveň je nespochybniteľné, že je to Rolls. Má na sebe zopár nových dizajnových prvkov: integrovanú nerezovú ručne leštenú masku chladiča a charakterovú líniu tiahnucu sa po celej dĺžke auta. Mimochodom, okrasný rám okolo okien tvorí najväčší jednoliaty kus nerezu, aký sa kedy dostal na automobil. Je tu zopár výraznejších hrán a nové LED svetlomety doplnené o laserovú technológiu, ale dizajnové základy zostali zachované: kolesá siahajú do polovice výšky auta a zadný previs je niekoľkonásobne dlhší než ten predný. Z dizajnového hľadiska teda nejde úplne o revolúciu, ale to by si ani zákazníci nepriali. V podstate to isté sa dá povedať aj o interiéri. Vstúpite doň cez protichodne sa otvárajúce dvere. Zatvoríte si ich buď pomocou tlačidla, alebo vám ich zatvorí asistent. Stačí, že sa ich dotkne na správnom mieste, dá im jemný pokyn a zvyšok už spravia zaňho. Po jemnom automatickom dovretí dverí sa ocitnete v kráľovstve kože a dreva (prípadne iného materiálu, ktorý si zvolíte), kde je najhlasitejším zvukom tlkot vášho srdca a tikanie hodiniek v prístrojovej doske. Rolls-Royce nazýva posed vzadu „Objatie“. Aké príznačné, vzhľadom na to, že strop je posiaty stovkami legendárnych „hviezdičiek“ z ozajstnej časti nočnej oblohy. K dispozícii je dokonca aj elektricky vysúvateľná opierka na nohy. Aj tu teda zostali základy nedotknuté. Interiér Phantomu stále pôsobí ako vnútro akéhosi kaštieľa. Väčšina technológií je pred zrakom posádky skrytá. Prednosť dostáva mechanika a precízne remeselné vypracovanie. Výduchy klimatizácie sú z lešteného nerezu a nastavujú sa ručne. Prívod vzduchu zatvoríte cez nádherné kovové tiahla s lahodne mechanickým chodom. Aj keď je Phantom veľmi pokrokové auto, vo vnútri pôsobí nádherne analógovo. Prístrojový štít je najnovšie síce digitálny a k dispozícii máte aj veľký head-up displej, avšak ovládače multimédií sú skryté v lakťových opierkach. Televízne obrazovky pre zadných pasažierov sa schovávajú za nádhernými drevenými stolíkmi, ktoré sa vysúvajú elektronicky stlačením malého chrómového gombíka. Ešte aj hlavná obrazovka systému iDrive sa dá schovať, aby nenarúšala dizajn galérie.

Podľa vašich predstáv

Áno, galéria. Práve tá je pre nový Phantom revolučná. Tvorí ju priestor pod prístrojovou doskou, prekrytý tvrdeným sklom, za ktorým vzniká priestor na vašu kreativitu. Galéria je spôsob, ako si spraviť váš Rolls-Royce doslova šitý vám na mieru. Môžete tu mať čokoľvek – reliéfy zo zlata, keramiky, dreva, maľby, portréty, 3D obrazce z čohokoľvek… Fantázii sa medze nekladú, avšak vedzte, že ak sa rozhodnete pre vlastnú galériu (k dispozícii je aj niekoľko sériových vyhotovení), dodávka vášho Phantomu sa predĺži približne o jeden rok. Návrh a vývoj galérie totiž dizajnéri, umelci a remeselníci z Goodwoodu celý čas konzultujú s vami. Náš Phantom bol čalúnený v červenej koži s viditeľnými vráskami. Keď som sa na ne pýtal Franka, odpovedal mi: „Na skrytie vrások stačí jedna jediná vrstva farby navyše. Ale zákazníci si platia za to, aby sedeli na koži, nie na farbe.“ Aké milé.

V šoférskych rukavičkách

Mám pocit, že Phantom by som najlepšie otestoval zo zadných sedadiel, ale musím si sadnúť aj za obrovský, nezvyčajne tenký volant. Je čas naštartovať nový 6,75-litrový motor V12 preplňovaný dvoma turbodúchadlami. Phantom mal byť najtichším autom na svete a tichý motor mu k tomu mal dopomôcť. Konštruktéri sa zamerali nie len na kultúru chodu, ale aj na to, aby bol čo najväčší výkon dostupný v čo najnižších otáčkach, nech sa motor nemusí zbytočne vytáčať. Podarilo sa. Krútiaci moment 900 Nm je dostupný už pri 1 700 otáčkach. Maximálny výkon dosahuje hodnotu 420 kW (571 koní). Naštartovanie tejto obrovskej strojovne je takmer nepostrehnuteľné. Vďaka úžasnému naladeniu osemstupňového automatu riadeného GPS sa Phantom pohýna takmer ako vlak. Nehlučne, len svet okolo sa mihá čoraz rýchlejšie. Je naozaj neuveriteľne tichý. V rýchlosti 100 km/h je v ňom väčšie ticho než u mňa v byte. To vďaka 6 mm hrubým dvojitým sklám, dvojitej podlahe vyplnenej špeciálnou penou a plsťou, pneumatikám s technológiou „silent seal“ a až 130 kilogramom odhlučňovacích materiálov. Človeku sa ani nechce púšťať audiosystém, nech už je akokoľvek dobrý. Za skvelým odhlučnením stojí aj celkom nový hliníkový skelet, ktorý je o 30 % tuhší, než mal predchádzajúci Phantom. Rolls-Royce sa pri jeho návrhu vybral cestou vytvorenia si vlastnej „Architektúry luxusu“ (áno, naozaj sa to tak volá). Pochopil, že skutočný luxus môže dosiahnuť iba vytvorením jedinečných, na luxus zameraných komponentov a nie ich zdieľanie s ďalšími modelmi v rámci optimalizácie nákladov. Dokonca aj v rámci dodávateľskej siete uprednostňuje spoluprácu s menšími dodávateľmi – rodinnými firmami a snaží sa získať si ich pozornosť natoľko, aby sa sami stali pridanou hodnotou pre Rolls-Royce. Takto dokáže dosiahnuť nenapodobiteľnú remeselnú kvalitu. Podvozok je ukotvený na najväčších hliníkových kĺboch v automobilovom priemysle, čo tiež zvyšuje komfort a presnosť práce podvozka. Jazda s Rolls-Royceom Phantom je na dnešné pomery mimozemský zážitok. Riadenie je extrémne ľahké, auto sa na svojom vzduchovom podvozku plavne hojdá… Dve kamery skúmajú terén a prispôsobujú mu nastavenie adaptívnych tlmičov až do rýchlosti 100 km/h. V Rolls-Royce volajú tento systém v preklade Vlajkonosič. Nie, nevymyslel som si to. Výsledkom je jazda pripomínajúca „let na čarovnom koberci“. Do zákrut som sprvoti intuitívne prehnane spomaľoval, avšak s postupným zrýchľovaním (nie, že by sa to patrilo) som zistil, že to nie je potrebné. Phantom má totiž po novom riadenú aj zadnú nápravu, takže je celkom agilný a prekvapivo obratný.

Pre tých, čo menia svet

V  Phantome sa však nepatrí pokúšať zákony fyziky. Keď treba, jeho motor vás posadí hlboko do štedro čalúnených sedadiel, ale oveľa viac mu pristane tichá, pokojná a upokojujúca jazda. Zákazníci Rolls-Royceu, ktorých automobilka volá vznešene „Patróni luxusu“, sú totiž iní než ostatní. Majú extrémne vysoké očakávania, ale nepotrebujú najnovšie hračky. Preto vo Phantome nenájdete ovládanie gestami a ani parkovací asistent. Do Rolls-Royceu sa dostanú len tie technológie, ktoré sú dokonalé. Preto predchádzajúci Phantom nemal ani adaptívny tempomat. V Rolls-Royce ešte neboli spokojní s tým, ako ďaleko sa táto technológia dostala. Dnes sa veci majú trochu inak a je tu aj nočné videnie a desiatky asistenčných systémov k tomu. Esencia auta však zostala zachovaná. Je to najtichšie, najlepšie auto na svete. Uchvátiť vás má na ňom poctivá remeselná práca, nie technológie. Technológie sú totiž prchavé a rýchlo starnú. Remeselný výtvor však vydrží celú večnosť, pričom sa v ňom skrýva príbeh a pot ľudí, ktorí za ním stoja. Nie nadarmo sa hovorí, že remeslo má zlaté dno.

Stručne:

Rolls-Royce Phantom 6,75 V12

Cena: základ/test360 000/540 000 €

Záruka: 4 roky bez obmedzenia km

Čo treba uznať: Kráľ je mŕtvy. Nech žije kráľ!

Čo nám chýbalo: Šofér.

Čo nás prekvapilo: Napriek tomu, že sme čakali veľa, tak odhlučnenie. A obratnosť.

Technické údaje: Motor: zážihový, dvakrát preplňovaný V12/48V, zdvihový objem valcov 6 751 cm3, max. výkon 420 kW (571 k) pri 5 000, max. krútiaci moment 900 Nm pri 1 700 ot.min-1. Emisie CO2 318 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 5,3 s, vmax= 250 km/h, spotreba výrobca/test 13,9/14,3 l/100 km.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Rolls Royce Phantom
Komentáre (0)
Pridať komentár