Naučme sa písmenko N!

Hyundai i30N Performance rozhodne nie je len o dvadsiatich piatich koníkoch navyše. Hyundai i30N vtrhol do segmentu hot-hatchov ako blesk z čistého neba. Nikto nečakal, že ako prvotina bude taký dobrý. Svojimi kvalitami prekvapil a presvedčil aj najväčších pochybovačov. Akoby Hyundai mal s hot-hatchmi dlhoročné skúsenosti a aktuálna i30N bola už yx-tá generácia.

Stručne:

Čo treba uznať: Výfuk má fantastický zvuk.

Čo nám chýbalo: Červené alebo biele podsvietenie tlačidiel a ovládačov.

Čo nás prekvapilo: Famózny zvuk výfuku, ktorý si užijete aj pri bežnej jazde.

Cena: základ/test: 27 490/30 290 €

Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km

 

 

 

 

Hyundai i30N Performance je v porovnaní so základnou verziou ešte lepší. Má 25 koníkov navyše, ale to nie je hlavný dôvod, prečo je lepší. Mnohí sú presvedčení o tom, že výkonu nikdy nie je dosť, ale verte mi, aj s tými 250 koníkmi „obyčajnej“ i30N by ste sa zabavili. Performance je vďaka vyššiemu výkonu o niečo silnejší v najvyšších otáčkach a to už sa počíta. Ešte viac sa počíta elektronicky riadený lamelový diferenciál eLSD s variabilnou svornosťou, ktorý je taktiež výsadou verzie Performance. Ten totiž v zákrutách výrazne zlepšuje prenos sily na vozovku. Auto je tak nielen rýchlejšie zo zákruty, ale zároveň aj menej nedotáčavé. Treba však povedať, že so zimnými pneumatikami Continental WinterContact TS850P sa i30-ka za mokra nedokázala poriadne oprieť do zákrut a bola nedotáčavá. Dokonca aj brzdná dráha bola akosi pridlhá. Na suchu však auto akoby mávnutím čarovného prútika začalo fungovať. Predok sa krásne oprel do zákruty a ubratím plynu sa zadok auta pobral bokom. Nie však nekontrolovateľne.

 

 

 

 

 

Mimochodom, ak si v režime Custom vypnete stabilizačný program, ten si zapamätá, že ho chcete mať vypnutý aj po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora. Samotný podvozok s adaptívnymi tlmičmi je výborne vyladený a skvelo filtruje prenos rázov do karosérie. Obyčajná i30N jazdí na 18-palcových kolesách (pneu 225/40 R18), verzia Performance o palec väčších, obúva si pneumatiky 235/35 R19 a má o 4 mm nižšiu svetlú výšku (132 mm). Veľmi dôležitým argumentom, prečo by som si mal kúpiť verziu Performance, je aktívny výfuk. V režime Sport a Sport+ parádne praská, pľuje a strieľa. Krásne znie vo vnútri auta aj zvonka. A najkrajšie na tom celom je, že nemusíte ísť paľbu, aby ste si to všetko vychutnali. Pre mňa má Hyundai i30 Performance najemotívnejší zvuk spomedzi všetkých dnešných hot-hatchov. Práve vďaka tomu skvelému zvuku výfuku vôbec netuším, ako hrá audiosystém (za celý týždeň som ho ani raz nezapol), dokonca ani netuším, akú spotrebu môže mať i30N Performance. Neľutujem však ani jedinú kvapku benzínu. A keby som mal viac času, najazdil by som viac kilometrov. Preto berte spotrebu v tabuľke ako obraz toho, že i30N je skutočne zábavné auto.

Po označeniach GTI, RS, R, Type R a iných sa budeme musieť naučiť ďalšie – „N“. Hyundai i30N hrdo patrí medzi zabehnuté hot-hatche. Koniec koncov  za jeho vývojom stojí bývalý šéf divízie BMW M.

Motor: Zážihový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 202 kW (275 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 378 Nm pri 1 750 – 4 200 ot.min-1. Emisie CO2 163 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 6,1 s, vmax=250 km/h, spotreba výrobca/test 7,1/11,4 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor

Hyundai i30N Performance
Komentáre (0)
Pridať komentár