Opel Grandland X – Skutočný grand

Poznáme ho už aj z našich ciest: z rodiny „X“ značky Opel (ešte do nej patria modely Mokka X a Crossland X) je najväčší a podľa mnohých aj najelegantnejší. Odteraz je vrcholom ponuky – a práve ten sme v okolí severošpanielskeho Bilbaa a San Sebastianu skúšali –  verzia Ultimate s novým dieselovým motorom a 8- stupňovou automatickou prevodovkou. Oficiálne označenie: 2.0 CDTI Start/Stop AT8. Disponuje najvyšším výkonom 130 kW (177 k) a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm už pri 2 000 ot.min-1. Pokiaľ ide o jazdné výkony: najvyššia rýchlosť 214 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 9,1 s. A pre úplnosť: kombinovanú spotrebu udáva výrobca 4,8 l/100 km.

   

Ako sa Grandland X správa na ceste? Kým odpoviem, musím podotknúť, že zhodou okolností som v poslednom čase vyskúšal niekoľko doterajších kombinácií motorov a prevodoviek a rád konštatujem, že každá z nich je dobrá a nájde si svojho zákazníka. Samozrejme, najsilnejší motor s novou 8- stupňovou prevodovkou je z pohľadu vodiča najatraktívnejší. Má energie na rozdávanie v každom jazdnom režime, bystro akceleruje, je tichý a tiež hospodárny: skúšali sme ho na diaľnici i v kopcovitom teréne a reálna spotreba dosiahla 5,6 l/100 km. Nová prevodovka pracuje hladko a chvályhodne nenápadne. Pri 130 km/h pracuje motor na “osmičke” pri 1 900 ot.min-1. K až športovému temperamentu dosiaľ najvýkonnejšieho Grandlandu X by sa hodili páčky pod volantom na ručné radenie (dá sa pákou, ale nie je to sexy). Výborný pohonný reťazec pokračuje primerane komfortným i tuhým podvozkom, subjektívne príjemnejším, než u koncernových bratrancov.

Pripomeňme ešte naozaj rozsiahlu výbavu (nielen) špičkovej verzie tohto aj vzhľadovo veľmi atraktívneho SUV, päť hviezdičiek za bezpečnosť, či IntelliGrip – systém ovládania trakcie na rôznych povrchoch a vynikajúce sedadlá i vydarený interiér, typický pre súčasné modely Opel. Všetko spolu rámuje výborná kvalita spracovanie a pocit serióznosti síce modernej, ale bez populistických výstrelkov.

Grandland X Ultimate na krivoľakých cestách severošpanielskeho pobrežia presvedčil, že bude (zatiaľ) skutočnou špičkou ponuky tohto modelu, až kým ho na budúci rok nevystrieda plug-in hybrid s phonom všetkých kolies. Na Slovensku sa prezentovanej novinky (Ultimate s novým motorom a prevodovkou) začína na 32 990 €.

Text: Dalibor Klíma, foto: autor, archív

2.0 CDTI Start/Stop AT8Opel Grandland XUltimate
Komentáre (0)
Pridať komentár