Prius Plug-in Hybrid jazdí za 3 litre!

Toyota Prius Plug-in Hybrid. Ako jazdí nová generácie modelového radu Prius, ktorý si môžete dobiť doma zo zásuvky? Odpoveď som hľadal počas prezentácie v Španielsku.

  

Prius s prívlastkom Plug-in je iný už na prvý pohľad. Prepracovaná je predná maska aj zadné partie vozidla. Podľa môjho názoru je toto stvárnenie exteriéru menej extravagantné a pre mnohých, vrátane mňa, aj krajšie. Podstatné zmeny sa však samozrejme odohrali v oblasti zabudovanej techniky. Vozidlo je napríklad vybavené tepelným čerpadlom, ktoré dokáže ohriať interiér bez toho, aby sa musel naštartovať spaľovací motor. Tomu hovorím výborný nápad, ako špičkovú „zelenú“ techniku z inej oblasti nášho života využiť v automobilovej konštrukcii. Na streche môže mať vozidlo solárny panel, ktorý sa stará o nabíjanie akumulátora. Podľa konštruktérov dokáže za rok dodať toľko energie, koľko vozidlo spotrebuje na jazdu dlhú až 1 000 kilometrov! Optimalizácia hybridnej sústavy, ako aj nový akumulátor, priniesli niekoľko dôležitých vylepšení. Tými najzásadnejšími je predĺženie dojazdu v čisto elektrickom režime z 25 na približne 50 kilometrov a zvýšenie maximálnej rýchlosti až na 135 km/h. Z pohľadu komfortu obsluhy tiež poteší výrazné skrátenie doby nabíjania akumulátora.

  

Poďme ale jazdiť, lebo technický vývoj je fajn, no zmysel vtedy, keď sa pretaví do zlepšenia reálnej každodennej prevádzky vozidla. Po krátkom školení nastupujeme do pripravených automobilov. Batériu máme nabitú na 100 %. Sme plní očakávania. Absolvovať totiž máme približne 180 kilometrov a keď zoberieme do úvahy, že by auto malo v čisto elektrickom režime dokázať jazdiť až 50 kilometrov… Úvodom poviem, že sme sa s kolegom nijako extra nesnažili šetriť, spôsobom jazdy sme sa plne prispôsobili charakteru premávky na ceste.

  

V meste logicky volíme premávku na elektriku, počiatočná spotreba je teda podľa očakávania z ríše snov. Opúšťame mesto a auto prepíname do hybridného režimu. Samozrejme, využívame dojazdy, pri brzdení rekuperáciu, nesnažíme sa o šprinty z križovatiek, zrýchľujeme skôr plynulo. Spotreba pomaly stúpa, no na palubnom počítači je stále parádna hodnota. A prichádza na rad diaľnica. Napriek tomu, že dodržujeme povolené rýchlostné limity, nám na palubnom počítači svieti priemerná spotreba na úrovni 3 litrov benzínu na 100 kilometrov. Batériu sme už vyčerpali, a tak sa na vylepšenie spotreby v čisto elektrickej prevádzke už spoliehať nemôžeme. Sme radi, že opúšťame diaľnicu a mierime na okresné cesty. Sú však plné zákrut, klesaní a prudkých stúpaní. Nuž, Toyota si zjavne verí a na prezentáciu nevybrala ideálne, skôr reálne podmienky. Testovacia trasa končí na hotelovom parkovisku. Technik nás pochválil. Náš výsledok patril v ten deň medzi najlepšie. A za koľko sme teda vlastne jazdili? Auto si počas jazdy z nádrže odpilo iba 2,9 litra benzínu na 100 kilometrov, v hodnotení ekologickej prevádzky sme zo 100 možných získali solídnych 86 bodov.

  

Krátka testovacia trasa, hoci bola zvolená férovo a podobala sa štandardnej premávke, nie je dostatočným priestorom na celkové zhodnotenie vozidla. Bola však dosť dlhá na to, aby som si dovolili povedať, že Toyota Prius Plug-in Hybrid je reálne, nie laboratórne, mimoriadne úsporným autom. Mimoriadne málo emisií auto do ovzdušia vypúšťa predovšetkým v meste pri plazivom tempe v dopravných zápchach. A o to predsa v súčasnosti ide v prvom rade. Potom mi ale zišlo na um, že ďalším miestom na úsporu, čo sa však týka nielen hybridov, je naučiť inteligentný tempomat byť ešte inteligentnejším. Aby skrátka iba nestrážil odstup od vozidla jazdiaceho pred nami, ale aby dokázal suplovať ľahkú nohu vodiča, využíval plachtenie pri jazde z kopca, dokázal uvoľniť plynový pedál a dosiahnutú rýchlosť po rovine udržiaval iba ľahkými korekciami elektromotora… Fikcia? Zatiaľ áno. Ale kto vie, čo nám prinesie budúcnosť.

 

Text: Peter Lacena, foto: archív

Toyota Prius Plug-in
Komentáre (0)
Pridať komentár