Rozhovor: Roman Bujna z Porsche Slovakia

Raňajky v Parlamentke. Naše pozvanie prijal Roman Bujna, novo vymenovaný generálny riaditeľ Porsche Slovakia. Rozprávali sme sa aj o ambíciách najväčšieho európskeho automobilového koncernu Volkswagen na slovenskom trhu.


Zodpovedáte za predaj osobných i ľahkých úžitkových vozidiel značiek VW a Audi na Slovensku, na vizitke máte Porsche Slovakia. Predstavte nám spoločnosť, ktorá za týmto menom skrýva.

Spoločnosť Porsche Holding GmbH je najväčšia a najúspešnejšia obchodná organizácia v Európe, ktorá sa už viac ako 60 rokov zaoberá obchodom s vozidlami, predovšetkým z koncernu Volkswagen. Máme pobočky v 20 krajinách Európy, v Číne aj juhoamerickej Kolumbii. V roku 2011 sa stal holding plnohodnotnou dcérskou spoločnosťou koncernu Volkswagen. Treba pripomenúť, že predaj áut a popredajné služby sú jediným biznisom spoločnosti, a tak naším hlavným cieľom je v maximálnej miere uspokojovať potreby zákazníkov. Slovensko patrí medzi tie trhy, kde koncern VW poskytuje obchodné a popredajné služby pre niektoré svoje značky práve prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Porsche Slovakia.


Ostatných niekoľko rokov ste pracovali pre Porsche Holding v Bulharsku a na Ukrajine. V čom sa líšia tieto trhy od slovenského?

Okrem toho, že ukrajinský trh je nepomerne väčší, je aj najmenej rozvinutý. Ukrajina je rozľahlá krajina, a tak hoci je tam bezmála 50 obchodných partnerov, hustota obchodnej siete je menšia oproti štandardnej európskej (33 partnerov VW a 14 partnerov Audi). Automobil tu stojí na pomyselnom rebríčku prestíže suverénne na prvom mieste, preto k najpredávanejším modelom patria Audi Q7, A8 či A6 a tiež VW Touareg. Trhový podiel značiek koncernu VW a AUDI sa na Ukrajine drží pri hranici 8 percent. Bulharsko je zas otvorená krajina s veľkým potenciálom pre zahraničné firmy (ľudia ovládajú cudzie jazyky a poznajú systém práce v zahraničných firmách). Samozrejme, rozvoj automobilového trhu aj tu priškrtila hospodárska kríza. Mentalitou sa však veľmi podobá nášmu. K najpredávanejším modelom patria A3, A4 i VW Golf.


Na Slovensko sa vraciate po desiatich rokoch. V čom pociťujete najväčšie odlišnosti?

Niet pochýb, že Slovensko urobilo výrazný krok dopredu. Obchodno-predajné služby v automobilovej branži sa značne priblížili k službám, ktoré sme obdivovali ešte začiatkom storočia napríklad v Rakúsku. Určite tomu výrazne pomohlo prijatie európskej meny, ktorá zjednodušila medzinárodný obchod, a tak zostáva viacej času i energie na precizovanie kvality.


Vaše aktuálne „úlohy dňa“ dostávajú na Slovensku zrejme úplne iné parametre….

Na Ukrajine či v Bulharsku sme denne riešili otázky, ktoré súviseli s dovozom áut či dielov, rovnako ako s budovaním logistiky a obchodnej siete. V Porsche Slovakia dnes funguje profesionálne organizovaný obchodno-servisný tím, ktorý ponúka služby plne v súlade s koncernovými štandardmi. Určite nepoviem nič nové, keď za úlohu dňa považujem uspokojovanie potrieb zákazníkov tak, aby sa k nám radi vracali a o našich službách sa mohli vyjadrovať s uznaním. Na Slovensku sú dnes etablované prakticky všetky významné automobilové značky, a tak si zákazník môže naozaj vyberať.


V Paríži predstavil koncern viacero zaujímavých modelov a štúdií. Čo zaujalo najviac vás?

Hitom prezentácie značky Volkswagen bol určite Golf siedmej generácie, ktorý svojím poňatím stelesňuje koncernové zámery do budúcnosti. Okrem toho sa pozornosti tešili aj jeho špeciálne verzie ako športový Golf GTI alebo úsporný Golf BlueMotion. Chceme veľmi efektívne vyrábať modely, ktoré poskytnú širokej palete zákazníkov okrem praktického úžitku aj príjemnú jazdu v dizajnovo vkusnom aute. Fanúšikovia Audi sa tešili na novú generáciu Audi A3, ktorú sme predstavili v 5-dverovej verzii Sportback a športovej verzii S3. Iste si všimli aj nový model Audi SQ5 TDI, prvý športový S-model s výkonným dieselovým motorom, ktorý aj mňa veľmi zaujal.Na trh bude uvedený začiatkom roku 2013.


Model Audi SQ5 TDI je stredné SUV. Znamená to, že záujem o segment SUV sa dostáva v značke Audi do popredia?

Aj značka Audi je zákaznícky orientovaná. Sú krajiny, kde majú veľký úspech menšie modely – ako A3, A4 či A6. Na iných trhoch (už spomínaná Ukrajina či Rusko) majú zas úspech modely A8 či A7, alebo spomínaný rad Q. Celosvetovo je o rad Q modelov veľký záujem. Model Audi Q5 patrí celosvetovo medzi najpredávanejšie, aj preto prichádzame na trh s jeho športovou verziou pýšiacou sa prívlastkom S.


Úspech zatiaľ sprevádzal každú generáciu Golfu. Čo dostal do vienka nový Golf siedmej generácie?

Okrem tradične príjemne inovovaného dizajnu ponúka nový Golf siedmej generácie predovšetkým vysoký štandard bezpečnosti, moderné komunikačné možnosti a, samozrejme, je úspornejší. Viaceré prvky komfortnej výbavy, ako je multimediálny dotykový displej či smerom k vodičovi natočená predná konzola, neboli doteraz v tomto segmente štandardom. Na trh prichádza úplne nové auto, ktoré bude príťažlivé aj pre mladších zákazníkov.


Kedy príde Golf siedmej generácie na slovenský trh a ako bude na tom s cenou?

Oficiálny začiatok predaja je naplánovaný na polovicu novembra 2012, predbežne sa u našich predajcov objednáva už viac ako mesiac. Pokiaľ ide o cenu, ak odhliadneme od nových bezpečnostných a multimediálnych prvkov výbavy, prakticky sa nelíši od predošlej generácie.


V každom novom modeli VW je mnoho technických noviniek. Ako na ne reagujú zákazníci? Zlepšujú tieto prvky imidž auta v očiach slovenských vodičov?

Niet pochýb, že ľudia si rýchlo zvykajú na stále vyšší štandard. Ešte nedávno bola automatická prevodovka či pripojenie bluetooth nadštandardom a zákazník sa pýtal na ich funkčnosť a výhody, kým sa rozhodol. Dnes sa pýtajú majitelia či potenciálni zákazníci na možnosti on-line prepojenia, prehrávanie externých nosičov a podobne. Ľudia, ktorí prichádzajú do predajne áut, disponujú značnými technickými znalosťami, takže rozhovory o autách už dávno nie sú len o výkone motora, farbe či o cene. Všeobecne pozorujeme trend, že stúpa záujem o modely so strednou triedou motorizácie a omnoho viac energie sa venuje výberu prvkov komfortnej a bezpečnostnej výbavy. Potvrdzuje to známu skutočnosť, že auto je emocionálne orientovaný produkt a emócie vždy umocní výbava podľa želania.


Koncern Volkswagen je dnes najväčší multibrandový producent áut. Často počuť obavy z kanibalizmu…

Na multibrandovú orientáciu sa vždy možno pozerať z viacerých strán. Som však presvedčený, že prináša viac výhod ako nevýhod. Ak sa na to pozrieme cez optiku ekonomiky, tak každá stavba, ktorá stojí na viacerých nohách, má väčšiu šancu prežiť aj najhoršie zemetrasenia. Platí to nielen o koncerne ako výrobcovi áut, ale aj o díleroch, ktorí predávajú viaceré značky áut. Samozrejme,sme radi, ak ide o autá z nášho portfólia. Koncern pôsobí na trhoch všetkých kontinentov, čo prinieslo aj veľa kombinácií modelov, ktoré sa dajú podľa požiadaviek zákazníkov operatívne zaradiťdo predaja hocikde vo svete.


Často tu spomíname modernú komunikačnú technológiu. Ako vedia predajcovia túto výbavu prezentovať zákazníkovi?

Je faktom, že nároky na predajné zručnosti rýchlo rastú, čo prinieslo aj nové formy vzdelávania predajcov. Dnes už zďaleka nestačí pasívna účasť na školení. Odborné vzdelávanie sa skladá z viacerých stupňov, pričom každá úroveň končí testovaním naučených vedomostí. Na záverečnú prax musia prísť predajcovia už s vysokým stupňom teoretických vedomostí. Ak si uvedomíme, koľko modelov a technických noviniek prichádza, je zrejmé, že ide aj o časovo náročný proces.


Značka Audi je už známa svojimi úspechmi v motoristickom športe. Bude ju nasledovať aj značka VW?

Niet pochýb, že kvality značky Audi len podčiarkujú historické úspechy na pretekoch 24 hodín LeMans, ktoré vozidlá Audi už niekoľkokrát vyhrali. Značka VW mieri na preteky WRC. Hoci tieto preteky nie sú v laickej verejnosti také známe ako spomínané v LeMans, úspech značky v motoristickom športe okrem potešenia fanúšikov vždy pomôže aj obchodu.


O niekoľko týždňov sa začína rok 2013. Aké koncernové novinky sa objavia na našom trhu?

Pokiaľ ide o značku VW, postupne prídu deriváty nového Golfu siedmej generácie – GTI a Golf Variant. Pre romanticky založených labužníkov sa pripravuje Beetle Cabrio. V budúcom roku uvedieme na trh už spomínané Audi SQ5 s dieselovým motorom, Audi RS5 Cabrio, 5-dverovú verziu Audi A3 známu pod označením Sportback, športovú a výkonnú verziu S3 s pohonom všetkých kolies Quattro a ďalšie zaujímavé novinky, ktoré veríme, že slovenského spotrebiteľa príjemne prekvapia.
Zopár noviniek prinesieme aj segmente VW úžitkové vozidlá. Príde inovovaný VW Transporter, VW Crafter vo verzii BlueMotion i Caddy Cross v terénnej úprave.


S koncernovými ekologicky orientovanými technológiami (na čele s nízko objemovými, ale výkonnými úspornými motormi) sa stretávame naprieč všetkými karosárskymi aj motorovými verziami. O hybridných pohonoch či elektromobiloch počuť už menej…

Ekologická zodpovednosť je v koncerne VW dlhodobo známa. O vozidlá s hybridným pohonom je zatiaľ nepomerne menší záujem. Koncernový vývoj na tomto poli však pracuje, čoho výsledkom je Audi Q5 Hybrid, Audi A6 Hybrid, Audi A8 Hybrid či pripravovaná výroba malých elektromobilov e-up! v Bratislave. Začať by mala koncom budúceho roka.


VW nedávno ohlásil, že v roku 2015 plánuje uviesť na trh 3 modely svojej novej značky, cez ktorú by chcel vstúpiť do segmentu lacnejších áut…

Zatiaľ nie sú známe žiadne detaily, je to len v rovine úvah.

Volkswagen
Komentáre (0)
Pridať komentár