Test: Opel Combo Life 1,5 CDTI 130 k
Opel Combo Life nie je taký imidžový ako MPV či dnes také trendové SUV, ale je určite viac zameraný na rodinu ako ostatné.
Autá, ako je Opel Combo Life, sú medzi motoristami nedocenené. Ľudia si ich spájajú s úžitkovými vozidlami a to im evidentne nerobí dobré meno. A skutočne je pravda, že pôvodne vznikli „zdomácnením“ malých úžitkových áut. V prípade nového Opla Combo Life (a tiež jeho súrodencov Citroën Berlingo a Peugeot Rifter) si koncern PSA Groupe (áno, už nejaký ten piatok aj Opel patrí pod krídla PSA) povedal, že je najvyšší čas zmeniť myslenie ľudí. Dokazuje to aj tým, že na trh uvádza najprv osobné verzie. Úžitkové prídu neskôr.
Ľúbivý a praktický
Azda najťažšiu úlohu v procese zmeny myslenia ľudí mali dizajnéri. Tí totiž museli vytvoriť auto, ktoré je v osobnej verzii ľúbivé, ale v úžitkovej praktické. Len ak bude auto pekné, len vtedy si ho budú kupovať súkromné osoby a rodiny. Combo Life má síce ďaleko od štýlového SUV či MPV, ale škaredé nie je. Naopak, je celkom pekné. Má zvýraznené lemy blatníkov, tvarované svetlomety s LED denným svietením, nárazníky, bočné ochranné lišty aj krytky zrkadiel sú vo farbe karosérie. A interiér? Ten je doslova nápaditý. Dominuje mu 8-palcový dotykový displej (ten je, samozrejme, súčasťou príplatkovej výbavy) a mohutný stredový tunel s odkladacími priestormi prekrytými roletkami. V zadnej časti je však odkladací priestor prekvapivo plytký. A to je len zlomok odkladacích priestorov. Pridanou hodnotou testovaného modelu je panoramatické strešné okno s unikátnou stropnou policou pod ňou. A aby toho nebolo málo, v zadnej časti kabíny je výklopný stropný odkladací priestor s možnosťou prestrčenia dlhších predmetov cezeň. Celý tento stropný systém dodáva autu punc výnimočnosti a dáva zabudnúť na úžitkový pôvod. Sedadlá nevyzerajú vábne, ale v skutočnosti sa v nich výborne sedí. Sú široké, majú príjemnú tuhosť aj dobrý tvar. Volant je tvarovaný, v spodnej časti zoseknutý, obšitý kožou a nastaviteľný v oboch smeroch. Prevodová páka je pekne poruke. Spodná hrana okna predných dverí v zadnej časti stúpa, čo je dizajnovo elegantné, ale keď zvyknete jazdiť s lakťom vyloženým cez okno, tak zaň nebudete ďakovať. Ďalším krokom v „zdomácnení“ je poriadna výbava – bezkľúčový systém (snímač na kľučke je pekne schovaný, kapacitný), konektivita, dvojzónová klimatizácia (ovládanie otáčok ventilátora je však trochu od ruky), samostatné ovládanie intenzity ventilátora pre zadných pasažierov, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, USB konektory, 230-voltový konektor, ale aj asistenčné a bezpečnostné prvky, ako sú sledovanie zóny mŕtveho uhla, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, detekcia ospalosti vodiča, čítanie vybraných dopravných značiek, varovanie na hroziacu čelnú kolíziu s automatickým núdzovým brzdením vrátane rozpoznávania chodcov, head-up displej, automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetlometov, prisvecovanie do zákrut hmlovkami, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, cúvacia kamera s virtuálnou tvorbou 360-stupňového obrazu o okolí auta, parkovací asistent, asistent zjazdu z kopca, systém IntelliGrip s piatimi jazdnými režimami či kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách. A, samozrejme, ABS a elektronický stabilizačný systém.
Priestor a variabilita
Podstata nedocenenosti tohto typu áut spočíva v priestore a variabilite. Opel Combo Life je k dispozícii s dvoma rázvormi osí náprav, pričom tá dlhšia môže byť aj sedemmiestna. My sme mali kratšiu verziu s piatimi miestami. Priestorová ponuka sa s SUV, ale ani štýlovými MPV postavenými na rovnakom pôdoryse nedá ani len porovnať. Karoséria je v porovnaní s nimi oveľa kubickejšia, logicky teda poskytuje viac priestoru – na nohy, na šírku aj nad hlavou. A k tomu bezprecedentná variabilita sedadiel. Zadné sedadlá nie sú posuvné a aj rozsah sklonu operadiel je malý, ale všetky tri samostatné sedadlá možno nezávisle od seba sklápať dopredu, pričom vznikne priestor s 1 414 dm3 s takmer rovnou podlahou. Spolujazdcovo sedadlo sa dá preklopiť dopredu a vytvoriť tak priestor na prevoz dlhších predmetov (vtedy je využiteľný objem už 2 126 dm3). Predtým však treba demontovať lakťovú opierku a to si vyžaduje cvik. So sklápaním operadla dopredu ide k zemi aj sedák, aby sa zväčšil využiteľný priestor. To platí pre všetky sedadlá. Samozrejmosťou sú ISOFIXy na všetkých troch zadných sedadlách, na chrbtovej strane predných sedadiel sú výklopné stolíky. Menej obvyklým je už sťahovanie okien v posuvných dverách, navyše elektricky ovládané. V posuvných dverách bývajú nanajvýš malé posuvné okienka. Vzhľadom na kubický tvar karosérie však v interiéri duní viac ako v MPV či SUV.
Takmer 600 dm3
Kufor je kubický, dvere sú štvorcové a nakladacia hrana sa nachádza nízko. Preto je samotný kufor veľmi dobre využiteľný. K tomu všetkému si pripočítajte užitočné zaťaženie 647 kg (!). A to, prosím pekne, bez hmotnosti vodiča. No povedzte, ktoré MPV alebo SUV porovnateľnej veľkosti uvezie tak veľa?! Plató možno uložiť v dvoch výškach. Po boku kufra sú odkladacie priečinky a tiež 12 V konektor. Na výber sú dvojkrídlové alebo výklopné dvere. V prípade výklopných je užitočným doplnkom výklopné okno. Nemusia všetci vidieť, čo máte v kufri, keď ukladáte iba kabáty na plató. Super vec, že konštruktéri našli pod podlahou priestor na plnohodnotnú rezervu.
Tichý spoločník
Na prvý test sme získali verziu s 1,5-litrovým vznetovým motorom vyladeným na 96 kW (130 k). K životu sa prebúdza tlačidlom, ale po vzore francúzskych bratov musíte príslušné tlačidlo držať po celý čas štartovania. Tým sa vlastne stráca čaro bezkľúčového, resp. tlačidlového štartovania. Motor je tichý a keďže mal pod mojimi rukami priemernú spotrebu 6,4 l/100 km, tak ho môžem označiť aj za úsporný. O to viac, že som si nestrážil pravú nohu. Tých 130 koníkov na rodinné auto plne postačuje. O to viac, že horúce vášne krotí príjemný mäkký podvozok. Najmä dlhšie vlny zvláda prekrásne. Aj krátke nerovnosti vychytá pekne, ale ako som už naznačoval, vzhľadom na kubický tvar karosérie sa viac ozýva dunenie pri prejazde nerovností. Pochváliť musím aj vysokú pevnosť karosérie, v kabíne nič nebúcha. Daňou za to sú však veľmi široké A-stĺpiky, ktoré obmedzujú výhľad šikmo vpred. Pre objektivitu musím dodať, že v porovnaní s MPV a SUV cítiť na podvozku väčšiu hmotnosť auta – myslím najmä v zákrutách, v ktorých sa auto nakláňa, hrnie nosom a pri korekcii smeru alebo hre s hmotnosťou vie zavlniť. Keď sa vrátim k motoru, musím konštruktérov pochváliť, že ani napriek malému objemu ho nesprevodovali príliš na ľahko. V rýchlosti 130 km/h točí necelých 2 500 ot.min-1.
Combo Life určite neposkytne taký imidž ako klasické MPV, a už vôbec nie ako dnes také trendy SUV, ale v porovnaní s nimi je určite viac zameraný na rodinu. Poskytuje väčší a lepšie využiteľný priestor. Navyše, jazda s ním je skutočne veľmi príjemná.
Stručne:Opel Combo Life 1,5 CDTI 130 k S&S Innovation
Čo treba uznať: Priestor, variabilita a odkladacie priestory.
Čo nám chýbalo: Impulzné štartovanie motora.
Čo nás prekvapilo: Príjemný podvozok, tuhá karoséria.
Cena: základ/test:12 990/24 810 €
Záruka: 5 rokov alebo 150 000 km
Technické údaje: Motor´: Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 118 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 10,6 s, vmax=186 km/h, spotreba výrobca/test 4,0/6,4 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov