Kia Niro PHEV: Víkend s plug-in hybridom
Kia Niro plug - in hybrid s označením Niro PHEV je na trhu len niekoľko mesiacov, ale poriadne zamiešala karty vo svojej kategórii. Idú o nej samé chvály a tak som rád, že som si ju mohol vyskúšať.
Musím sa hneď na začiatku priznať, že Kiu mám doma v garáži, mám túto značku rád, fandím jej a teším sa z každého jej nového úspechu. Medzi takéto určite patrí uvedenie modelu Kia Niro. Má príjemné rozmery, nie je ani veľké ani malé, stojí niekde medzi typmi Ceed a Sportage. S modelom Niro trafila automobilka do čierneho. Niro je postavené na celkom novej platforme koncernu Hyundai/Kia, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre hybridné a plne elektrické autá. Je to správne auto správnej veľkosti pre správnu dobu. Na prvý pohľad ťažko uhádnete, že je to plug-in hybrid. Prezrádzajú to iba jemné modré pásiky na prednom a zadnom nárazníku a nápis na zadných dverách. Pozornejší si ešte môžu všimnúť dvierka nabíjacieho konektora na ľavom prednom blatníku. Nenápadné, krásne auto si vás získa na prvý pohľad.
Hybridná technika
Plug-in hybrid má väčšiu batériu a možno ho nabíjať zo zásuvky, hybrid sa nabíja iba rekuperáciou, respektíve pri práci motora. Na porovnanie, Niro Hybrid má batériu s kapacitou 1,56 kWh, plug-in hybrid 8,9 kWh. Zvýšená kapacita zabezpečuje deklarovaný dojazd 50 km. Niro využíva benzínový spaľovací motor s Atkinsonovým cyklom, s objemom 1,6 l, s výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm. Ten je skombinovaný s elektromotorom s maximálnym výkonom 44 kW a krútiacim momentom 170 Nm. Výkon systému tak dosahuje 104 kW s maximálnym krútiacim momentom 256 Nm. Prenos výkonu zabezpečuje 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka. Batériu možno dobíjať z bežnej zásuvky alebo na verejnej nabíjacej stanici. Mne trvalo nabíjanie približne štyri hodiny.
V nedeľu ráno vyrážam z miesta bydliska na Záhorí do obľúbenej destinácie -moravského kúpeľného mestečka Luhačovice. Navigácia ponúka trasu s využitím diaľnice D2 v dĺžke 134 kilometrov, alebo trasu po ceste 501 v dĺžke 119 kilometrov. Volím druhú možnosť cez Senicu a Uherský Brod. Cesty sú asfaltové, dobre udržované, ale samá zákruta. Podvozok sa chová výborne, neprenáša takmer žiadne rázy do karosérie. Zvláda aj zmeny smeru a prudké brzdenie. Využívam možnosť jazdy na batériu. Pohonný systém v základnom nastavení pracuje v elektrickom móde EV, takže pokiaľ je energia v batérii, preferuje čisto elektrickú jazdu a motor sa zapne iba pri prudkom zošliapnutí pedála. Ovládačom pri radiacej páke ho prepínam do hybridného režimu, pracuje ako bežný hybrid. Prenos z motora a batérie obstaráva dvojspojková prevodovka. Svojich šesť stupňov používa aj pri jazde na batériu, radí aj vtedy, keď motor nepočuť, čo je zaujímavá, neštandardná skúsenosť. Na elektrinu toho oficiálne má stačiť na dojazd 55 kilometrov, mne sa na tejto nerovnej vozovke s častým brzdením podarilo prejsť na jedno nabitie 42 kilometrov. Treba povedať, že som jazdil bežným spôsobom bez nejakej snahy o maximálnu efektivitu využitia energie.
Dostal som na test najvyšší stupeň výbavy Platinum s jediným príplatkovým balíčkom, ktorý obsahuje kožené predné sedadlá s ventiláciou aj vyhrievaním, pričom vodičovo je elektricky nastaviteľné s pamäťou pre 2 osoby a príplatkovou metalickou farbou. Dá sa povedať, že má všetko. Už v základnej výbave Silver nájdete napríklad adaptívny tempomat, systém aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu alebo systém autonómneho brzdenia pred prekážkou. V najvyššej výbave nájdete aj systém monitorovania mŕtveho uhla, premávky za vozidlom pri cúvaní, full LED svetlomety s automatickým prepínaním denné/stretávacie, predné aj zadné parkovacie senzory a zadnú kameru.
Výhody
Môj priateľ, díler Kie v Malackách si nevie Niro vynachváliť. Niro PHEV teda s elektrickou zásuvkou, kúpil manželke, ktorá dochádza do práce zo Stupavy do Malaciek. Pretože býva v rodinnom dome každý večer pripája svoje obľúbené autíčko do zásuvky. Spotreba: 1,8 l/100 km. Pri nabíjaní z domácej zásuvky spotrebuje okolo 7,5 kWh, čo je necelých 0,8 eura. Dochádza teda do práce takmer zadarmo. Aj bez nabíjania sa však nedostanete so spotrebou cez 5 l /100 km.
Najlepšie jeho výhody využijete, ak denne dochádzate do práce alebo jazdíte v rámci mesta a máte možnosť každý deň ho nabíjať. V tomto prípade je úspora naozaj významná. Naopak, ak niekoľkokrát týždenne jazdíte po diaľnici na väčšie vzdialenosti, síce tiež ušetríte, ale v tomto prípade nebude úspora natoľko markantná. Takže ponúka na jednej strane veľmi úsporné jazdenie, na druhej strane odstraňuje závislosť elektromobilu od siete nabíjacích staníc. Oproti bežnému elektromobilu nie ste obmedzení nevyhnutnosťou nabíjania, takže na dlhšie cesty vyrážate ako s každým iným autom.
Dostupnosť
V bežnej hybridnej verzii nájdete v aktuálnom cenníku Kiu Niro od 22 690 €, no model PHEV stojí výrazne viac. Štartovacia priečka je tesne pod úrovňou 31-tisíc. Na výber sú tri vyhotovenia, náš model mal najvyššiu výbavu Platinum. Testovaný exemplár disponoval najvyššou výbavou s už zmieňovanými obomi príplatkami. Cena prekročila 38-tisíc. Záverom môžeme povedať, že je to auto snov. U zákazníkov zaboduje príjemným dizajnom, výbornou ergonómiou ovládania a solídnymi jazdnými vlastnosťami. Len tá cena!
Text: Juraj Paška foto: Juraj Hrivnák
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov