Toyota Camry hlási návrat do Európy
Toyota Camry z Európy zmizla v roku 2004, aj keď je najúspešnejším sedanom vo svojej kategórii. Teraz sa sem však vracia a chce narobiť rozruch medzi manažérskymi sedanmi.
Prečo vlastne Toyota Camry z Európy zmizla? Nuž, okolo roku 2004 nastal obrovský boom okolo dieselových motorov najmä v sedanoch a limuzínach, pričom do Camry ste si diesel objednať nemohli. Dnes sa však situácia mení. Diesel sa dostáva do nevýhody a trend smeruje k alternatívnym pohonom. A práve tu prichádza na scénu Toyota Camry, vybavená novým motorom s objemom 2,5 litra a šikovným hybridným systémom. Do Barcelony sme si prišli vyskúšať ešte maskované prototypy, aby sme hlavnému inžinierovi, Masato Katsumatovi, povedali, čo si o novom hráčovi v Európe myslíme.
Nová Camry podstúpila najväčšiu zmenu vo svojej histórii. Do v prvom rade konzervatívneho sedanu sa totiž dostali emócie, čo je zjavné aj na maskovaných karosériách. Ostré, znížené línie urobia dojem. Dosiahnuť takúto siluetu by nebolo možné bez novej platformy TNGA, na ktorej stojí aj Prius a C-HR. O dynamiku sa dizajnéri snažili aj v interiéri. Aby palubná doska nepôsobila ťažkopádne, vyvinuli nový, kompaktný klimatizačný systém. Kde sa však inžinieri úplne „prekonali“, sú jazdné vlastnosti. Nová Camry má nižšie ťažisko, mimoriadne tuhú karosériu a spevnené uchytenie riadenia pre presnejšiu odozvu. Vzadu sa nachádza lichobežníková náprava, pričom cieľom inžinierov boli najlepšie možné jazdné vlastnosti bez citeľných náklonov karosérie.
Tento skelet dopĺňa celkom nový radový štvorvalec s objemom 2,5 litra. Pri jeho návrhu sa začalo dizajnom spaľovacej komory. Motor sa pýši vyšším rozovretím uhla sacích a výfukových ventilov, laserom upraveným sedlom sacích ventilov s novým dizajnom kanálov, ultrasilným vírením nasávaného vzduchu, nepriamym aj priamym vstrekovaním s novými vstrekovačmi, variabilnou olejovou pumpou a desiatkami ďalších drobností, ktoré sa podiaľajú na neuveriteľnej teplotnej efektivite motora: až 41 percent! Spolu s novým, ľahším NiMH akumulátorom vyvinie Camry maximálny výkon až 160 kW (218 koní). Samozrejme, že Toyota nedokáže zanevrieť na svoju CVT prevodovku, ale poviem vám, že v Camry mi vôbec nevadila.
A ostatné dojmy? Interiér je parádny a najmä sedenie vzadu s ovládačmi od infotainmentu ma prekvapili. Je tu kopec miesta vpredu aj vzadu a výborné sedadlá (aj zadné sú elektricky polohovateľné!) Dizajn interiéru je ozaj pekný a konečne je to aj nový infotainment systém. Konečne reaguje na dotyk tak ako má, aj keď v logike ovládania má ešte medzery. Hybridná pohonná jednotka sa javí ako životaschopná a dá sa s ňou dosiahnuť ozaj dobrá spotreba aj pri rýchlej jazde. Presné čísla si necháme pre domáci test, ale Toyota uvádza 4,3 l/100 km. Za zmienku však rozhodne stojí podvozok. Až neviem, prečo sa s ním v Toyote toľko vytrápili, keď má slúžiť skôr na pokojné služobné presuny, ale je perfektný. Po vzore C-HR výborne tlmí nerovnosti, je mimoriadne tichý a na pokyny vodiča reaguje okamžite, progresívne a predvídateľne. Výborná robota. Hádam ju jej zákazníci ocenia.
Text: Juraj Hrivnák, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov