Test: Citroën C3 Aircross
Po dieselovom motore 1,6 BlueHDi 100 sme Citroën C3 Aircross na test dostali s benzínovým motorom. Výrobca ponúka dve verzie 1,2-litrového trojvalca. Slabšia je atmosférická, silnejšia je preplňovaná turbodúchadlom. My sme testovali silnejšiu.
Stručne
Čo treba uznať: Motor je v strednom otáčkovom pásme veľmi silný.
Čo nám chýbalo: Kratšie odstupy medzi jednotlivými prevodmi.
Čo nás prekvapilo: Dobré reakcie motora na plyn.
Cena: základ/test: 11 990/17 190 €
Záruka: 5 rokov alebo 60 000 km
Výkonové parametre 81 kW (110 k), resp. 205 Nm v spojení s prevádzkovou hmotnosťou 1 220 kg sú zárukou veľmi slušného dynamického prejavu tohto Citroënu. Treba však, aby motor bol v otáčkach. Vtedy trojvalec ani silnejšie pridanie plynu neofrfle dunením a vibráciami, vtedy je turbodiera zanedbateľná, vtedy C3 Aircross vyrazí za plynom s prekvapivou vehementnosťou. Človeku sa až nechce veriť, že ho dopredu ženú iba tri valce. Je síce pravda, že už pred hranicou 6 000 otáčok motoru začína dochádzať dych, ale ak potrebujete dokončiť predbiehanie, tak ho môžete potiahnuť až takmer ku 6 500 ot.min-1. Dokonca aj zvuk je pekný. S jasným trojvalcovým podtónom, ale zdravo znejúci. Zároveň však treba povedať, že v nízkych otáčkach je motor mĺkvy, pri akcelerácii má veľkú turbodieru a na jeho prejave silno cítiť, že mu chýba jeden valec. Ak chcete, aby taký nebol, na nižších prevodových stupňoch ho musíte držať aspoň mierne pod 2 000 ot.min-1, na vyššie stupne až mierne nad 2 000 ot.min-1.
Päť dlhých
Tento motor je dostupný aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, my sme ho však mali v spojení s manuálnou. Rovnako ako pri slabšej verzii, aj pri silnejšej má päť prevodových stupňov. Chod prevodovej páky by som neoznačil za zlý ani za nepresný, na môj vkus je však málo mechanický. Má dlhšie dráhy, ktoré nie sú absolútne precízne definované a chod je mierne gumený. Odstupy medzi jednotlivými stupňami sú pomerne veľké, vzhľadom na charakter motora to však nevadí. Ten sa totiž cíti v stredných otáčkach ako ryba vo vode, takže ak ho potiahnete k vyšším otáčkam, aby ste sa po preradení nedostali do podotáčok alebo ho budete držať na jednotlivé prevodové stupne v otáčkach, vôbec nebude protestovať. Naopak, odvďačí sa vám akustikou, ktorá do značnej miery eliminuje typický trojvalcový tón.
Keď je motor PureTech 110 v otáčkach, má silné a promptné reakcie na plyn.
Spojenie benzínového motora PureTech 110 a mäkkého podvozka je veľmi príjemná kombinácia. Pre Citroën C3 Aircross používaný v drvivej väčšine po meste alebo na krátke vzdialenosti, ale aj pre auto, s ktorým majiteľ nemieni hrať hru „kto prv príde z jednej križovatky na druhú“ je testovaný motor výbornou alternatívou. A čo spotreba? Ja som bez výraznejšieho obmedzovania sa dosiahol priemer 6,4 l/100 km. Dalo by sa však jazdiť za menej.
Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110 S&S Shine
Technické údaje: Motor: Zážihový preplňovaný/R3/12V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 1 500 ot.min-1. Emisie CO2 112 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 10,2 s, vmax=185 km/h, spotreba výrobca/test 4,9/6,4 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov