Volkswagen Phaeton: Nenápadný člen elity
Volkswagen Phaeton vie všetko, čo nemecká elitná trojka Audi A8, BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S, no nebudí takú veľkú pozornosť.
Text: Peter Varga, foto: autor
Phaeton je zhmotnenie sna Ferdinanda Piëcha o luxusnom reprezentačnom aute s logom VW na kapote. Koncernové Audi A8 konkurovalo športovejšiemu BMW 7 a Lexusu LS, Phaeton mal útočiť na klientov komfortnejšieho Mercedesu-Benz triedy S. Medzičasom všetci konkurenti prešli medzigeneračnou obmenou, iba Phaeton si musel vystačiť s faceliftom, takže za tých desať rokov vyzerá prakticky rovnako. Možno aj preto sa za ním dnes už nikto neotáča. Ak nechcete zbytočne dráždiť svoje okolie, môže to byť práve vaša výhoda. Pravda, tento model si veľa slávy neužil ani v čase svojej mladosti. Jeho prekliatím nie je nič menej a nič viac ako logo VW na kapote. Vsadím sa, že keby mal logo zvučnejšej automobilky, šiel by na dračku ako teplé rožky. Je to totiž majestátny kusisko auta, ktoré aj po desiatich rokoch vyzerá výborne a vie všetko to, čo vedia konkurenti.
Ako v obývačke
Viac než exteriér poukazuje na vek auta interiér. Namiesto dnes už trendového multifunkčného otočného ovládača na stredovom tuneli tu nájdete kvantum tlačidiel. A možno to ani nie je zlé, pretože ku všetkým dôležitým funkciám a nastaveniam máte jednoduchý, priamy, a teda rýchly prístup. „Hlbšie“ funkcie potom nastavujete cez dotykový displej. Ten by však mohol byť kalibrovaný aj citlivejšie. Efektne vyzerajú zakryté výduchy klimatizácie. Samozrejme, keď cez ne neprúdi vzduch. Prietok vzduchu cez každý výduch na prístrojovom paneli sa dá regulovať samostatne. Mohutný volant sa výborne drží. Nastavuje sa elektricky, má vyhrievanie a pri vystupovaní sa odsúva. So zmenou intenzity podsvietenia prístrojového štítu sa mení aj podsvietenie ovládačov na volante (navyše sa môže celkom vypnúť). V podstate vás to nemusí trápiť, ale ručná brzda je nožná – a uvoľňuje sa manuálne, nie elektricky. A to sa dnes už nenosí. Predné sedadlá veľkosťou a pohodlím by som pokojne prirovnal ku kreslám z obývačky. Okrem bežných parametrov si môžete nastaviť trebárs aj sklon hornej časti operadla v oblasti ramien, dopriať si vyhrievanie alebo ventiláciu, či dokonca masáž. Masíruje však iba pomerne úzku časť v bedrovej oblasti. Nie chrbát a už vôbec nie v sedáku. Testovaný model nemal vzadu nič extra, no na priestor sa rozhodne nemožno sťažovať. Ale keby predsa len, môžete si dopriať predĺženú verziu.
Drží krok s dobou
Ak by som mal vypichnúť niečo zo zoznamu príplatkovej výbavy, určite sú to adaptívne svetlomety, ktoré upravujú svetelný kužeľ nielen podľa uhla natočenia volantu, ale aj podľa aktuálnej premávky. Ak trebárs ide oproti vám vozidlo, elektronika postupne sklopí ľavý svetlomet a na pravej strane kraj svetelného lúča zdvihne, aby ste mali väčšiu šancu zbadať chodca či inú prekážku na krajnici aj vtedy, keď vás oslepuje protiidúce auto. Aj tieto svetlá dokumentujú, že Phaeton technologicky drží krok s dobou. Mimochodom, stoja iba 531 eur. Ďalším užitočným pomocníkom je adaptívny tempomat, ktorý funguje až do úplného zastavenia. Po troch sekundách státia však musíte šliapnuť na brzdu, inak sa auto rozbehne – aj v prípade, že auto stojace pred vami neodišlo. Obyčajne to býva naopak, ak stojíte dlhšie než tri sekundy a auto pred vami sa pohne, na rozbehnutie potrebujete pridať plyn. Pneumatický podvozok umožňuje meniť charakteristiku pruženia v štyroch stupňoch a tiež svetlú výšku vozidla. Môžete si tak užívať plavnú jazdu aj ostré rezanie zákrut. Avšak, žiaľ, podobne ako v prípade drvivej väčšiny pneumatických podvozkov, aj tu sa väčšie nerovnosti prenášajú do karosérie.
Diesel, automat a 4×4
Pod kapotou testovaného modelu pracoval šesťvalcový dieselový trojliter s výkonom 176 kW (240 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Napriek tomu, že ide o najslabšiu alternatívu v ponuke, výkonový deficit necítite. Navyše, rozumnú jazdu odmení nízkou spotrebou – v mojom prípade hodnotou 9,1 l/100 km, pri dlhodobejšom teste by to ale bolo ešte menej. Spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic, ktorá blokuje menič v širokom rozsahu. V závislosti od aktuálnych otáčok motora a miery pridania plynu sa akceleráciu snaží riešiť z pozície sily motora alebo podradením, a nie šmýkaním hydrodynamického meniča. To má priaznivý vplyv na spotrebu paliva. Na záver dodajme, že Phaeton má štandardne pohon všetkých štyroch kolies. n
Čo treba uznať:
Skvelá alternatíva k nemeckej luxusnej elite.
Čo nám chýbalo:
Elektrické ovládanie veka batožinového priestoru.
Čo nás prekvapilo:
Ani po rokoch nestráca zo svojej atraktivity, skôr naopak.
Konkurenti:
Audi A8, BMW radu 7, Mercedes-Benz triedy S, Lexus LS.
Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI DPF 4MOTION Tiptronic
Cena:
Základ/verzie od/test [€]
71 810/71 810/103 889
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technika:
Valce/ventily/palivo V6/24V/nafta
Prevodovka A6
Zdvihový objem valcov [cm3] 2 967
Výkon [kW (k) pri min-1] 176 (240)/4 000
Krút. moment [Nm pri min-1] 500/1 500 — 3 500
Max. rýchlosť [km/h] 237
Zrýchlenie 0 — 100 km/h [s] 8,3
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] 9,0/9,1
Emisie CO2 [g/km] 239
Parametre:
D/š/v [mm] 5 055/1 903/1 450
Rázvor náprav [mm] 2 881
Rozchod kolies vpredu/vzadu [mm] 1 628/1 612
Objem bat. priest. [dm3] 500
Prevádz. hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 2 233/527
Objem palivovej nádrže [l] 90
vybavenie/doplnky [€]
Bezkľúčový systém Keyless Access 1 811
Komfortné predné sedadlá 3 938
Adaptívne svetlomety
s DynamicLightAssist 531
Adaptívny tempomat
s Front Assist 2 888
Perleťová farba Modrá luna 1 600
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov