Škoda Superb: Rýchlo a elegantne
Škoda Superb. Výbava Sportline dáva tradičným hodnotám vlajkovej lodi českej automobilky športového ducha. Ak by som vás požiadal, aby ste niekoľkými slovami charakterizovali Superb, vo vašich odpovediach by sa zrejme najčastejšie opakovali slová ako luxusný, priestranný, komfortný, krásny, simply clever. A máte pravdu, Superb je naozaj taký. My sme si vyskúšali verziu, ktorá ukazuje inú tvár Superbu. Vyskúšali sme si verziu Sportline s mimoriadne silným benzínovým motorom.
Stručne:
Čo treba uznať: Stabilný a predvídateľný podvozok.
Čo nám chýbalo: V podstate nič.
Čo nás prekvapilo: Vysoký posed.
Cena: základ/test: 22 780/43 970 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Začnime výbavou Sportline. Je postavená na bohatej výbave a pridáva k nej čierny interiér vrátane stropu, dekoratívne lišty prahov dverí, trojramenný športový kožou obšitý volant, prešitý striebornou niťou, anatomicky tvarované sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Špecifickou súčasťou multimediálneho systému verzií Sportline je monitor výkonu. Ten umožňuje, aby ste si priebežne kontrolovali teplotu oleja a chladiacej kvapaliny a tiež preťažení „g“. Efektné, ale zbytočné. Teplotu kvapaliny predsa máte stále pred očami a teplotu oleja si môžete skontrolovať priamo na palubnom počítači. A preťaženie? To asi nikoho nebude zaujímať. Aj tak ho pri rýchlej jazde nemáte šancu sledovať. A keď áno, tak nejdete na hranici možností auta. S výbavou Sportline dostávate v sérii aj systém prispôsobenia charakteristiky auta. Ku každému z troch kľúčov si môžete priradiť jedno nastavenie. Zvonka má Superb Sportline čierne doplnky – masku chladiča, jej lem, lištu vo vstupnom otvore vzduchu na motor, vnútorné telesá svetlometov, kryty spätných zrkadiel, lemy okien. Špičkou ľadovca dizajnových zmien sú obdĺžnikové koncovky výfuku, decentný spojler na veku kufra a väčšie kolesá – v našom prípade 19-palcové za príplatok. Sportline však nie je len o optických zmenách. Prislúcha k nemu totiž aj o 15 milimetrov znížený športovejšie naladený podvozok. Ten je aj v komfortnom režime menej plavný ako bežný Superb.
Srdcová záležitosť
Toto všetko môžete mať so všetkými motormi – od 1,4-litrového benziniaku TSI až po dvojlitrové tédéíčko. Nám však slovenský importér značky doprial vskutku výnimočný motor – benzínový dvojliter s 280 vraníkmi, ktorý je dostupný iba vo verzii Sportline. A práve v spojení s týmto motorom nadobúda výbava Sportline význam. Preplňovaný dvojliter potiahne už z nízkych otáčok a silne ťahá hlboko do červeného – až ku 6 700 ot.min-1. Tá dynamika je taká skvelá, že ju krásne preciťujete aj napriek tomu, že Superb je veľké auto a výborne odtlmené od okolitého sveta – akusticky aj podvozkovo. Dodávam, že motor spolupracuje výhradne so šesťstupňovou robotizovanou prevodovkou DSG a ani napriek notoricky známym chybičkám DSG mi manuál ani nechýbal. Ja viem, pre mnohých je v prípade takéhoto veľkého auta jedinou alternatívou dieselový motor. Áno, potiahne ako zmyslov zbavený a určite bude mať nižšiu spotrebu, no ani zďaleka neposkytne takú radosť z jazdy ako benziniak. A o tom, že nemá športového ducha Sportline ani nehovoriac. Preto ani 12,6-litrovú spotrebu na 100 km nepovažujem za katastrofu, najmä v kontexte toho, že som si tých 280 vraníkov skutočne užíval. Keby som mal to auto na dlhšie obdobie, celkom určite by som mal dlhodobý priemer hlboko pod 10 l/100 km.
Pomáha aj „zadok“
Podvozok s extra dlhým rázvorom osí náprav je fantastický. Auto je stabilné v zákrutách, vo vysokých rýchlostiach aj pri intenzívnom brzdení. Je tak dobre čitateľné, že si s ním aj menej skúsení vodiči dovolia ísť veľmi rýchlo. Mnohé vaše chyby vyrieši bez toho, aby ste si ich vôbec uvedomili. K sebavedomému správaniu v aute prispieva aj pohon 4×4, ktorý v zákrutách skutočne funguje. Krásne cítiť, ako pomáha autu do zákruty aj zadok. V komfortnom režime je Superb Sportline pohodlný, ale nie uplávaný. V režime Šport zasa patrične tvrdý, na naše neudržiavané alebo šlendriánsky zaplátané cesty možno až príliš tuhé. Našťastie máte režim Inividual, v ktorom si môžete ponechať podvozok v komfortnom režime a všetko ostatné – hnací systém, riadenie, svetlá nastaviť do športového režimu. Jedinou vážnou slabinou sú brzdy. Po niekoľkých ostrých zabrzdeniach z vysokých rýchlostí rýchlo za sebou idú do „kytíc“.
Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 206 kW (280 k) pri 5 600 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 700 – 5 600 ot.min-1. Emisie CO2 160 g/km.
Jazdné výkony : 0 – 100 km/h za 5,8 s, vmax=250 km/h, spotreba výrobca/test 7,1/12,6 l/100 km.
Peter Varga, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov